Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

När jag tog fram priserna igår kväll så var det random days som skulle kunna tänkas vara för en arbetsresa ut måndag hem fredag.
Det jag också ville se var om det var de var billigare med connection flights som det är t ex "via CPH" dvs dyrare att flyga direkt.
När jag sett dessa priser så tror jag att det kommer bli svårt för SAS att få ihop pax på denna linje dvs om man inte släpper billigare biljetter inom kort.
Jag kollade priser av olika flygbolagets Business class biljetter med följande villkor
  • Måndag ut från Arlanda, fredag hem från Hong Kong (3 nätter i destination)
  • Resa i november.
Med de villkoren var Turkish Airlines billigast och de har det priset året runt (i mån av plats).
  • Turkish Airlines (ca 15.200 SEK, ombokningsbar mot 100 EUR per gång, återbetalningsbar mot 200 EUR)
  • Qatar Airways (ca 16.500 SEK, ombokningsbar mot 1.500 SEK per gång, återbetalningsbar mot 1.500 SEK)
  • Aeroflot (ca 17.100 SEK, ombokningsbar gratis, återbetalningsbar mot 200 EUR)
  • SWISS (ca 18.400 SEK, , ombokningsbar mot 250 EUR per gång, återbetalningsbar mot 250 EUR)
  • Emirates (ca 18.500 SEK, ombokningsbar mot 700 SEK per gång, ej återbetalningbar)
  • Finnair (ca 22.000 SEK, , ombokningsbar mot 150 EUR per gång, återbetalningsbar mot 25% av biljettpriset)
  • SAS (ca 31.400 SEK, , ombokningsbar gratis, återbetalningsbar gratis)

Det är värt att notera SAS Business class biljett (fare basis: DSEBIZ som kostar ca 31.400 SEK inkl. skatter) är full-flex biljett. Det är helt återbetalningsbar och helt ombokningsbar gratis.

Jag skulle nog också välja Turkish Airlines eller Qatar Airways om det är de priserna (och villkor) som erbjuds. Även SAS nya Business class har blivit bättre är det inte så att man vill betala dubbelt mot vad andra flygbolag erbjuder.
Dessutom Turkish Airlines har bra avgångstider för affärsresenärer så det kan vara svårt att konkurrera för SAS med den punkten också.

Last edited:
Ja och till helt vansinniga priser (speciellt från CPH....)...!!?
9 till 13 nov i business.
CPH-ARN-HKG 40156 SEK
ARN-HKG 31342 SEK

Det skall vara dyrare att flyga direkt........eller är denna linje ett undantag......
För över 40tusen får man ingen som vill åka connection i Biz från CPH via ARN.

Edit: Om inte SAS ändrar priserna snarast kommer detta bli en "kort historia" som PEK och BKK var från ARN.
Priset brukar ofta bli väldigt högt om man inte är borta natten mellan lördag och söndag, precis som @Dr. Miles skrev så finns det betydligt billigare priser. Håller dock med om att det är väldigt dyrt från CPH och ARN i just detta fall, men det är samma priser till SFO på just dessa datum. Billigaste Business med SAS CPH-SFO är 42915 kronor (ARN-CPH-SFO i Business kostar 37389 kronor), så inget specifikt för HKG att det är dyrt att åka mitt i veckan i Business. CPH-SFO går väl mer eller mindre med fulla kabiner varje dag.

När jag tog fram priserna igår kväll så var det random days som skulle kunna tänkas vara för en arbetsresa ut måndag hem fredag.
Det jag också ville se var om det var de var billigare med connection flights som det är t ex "via CPH" dvs dyrare att flyga direkt.
När jag sett dessa priser så tror jag att det kommer bli svårt för SAS att få ihop pax på denna linje dvs om man inte släpper billigare biljetter inom kort.
Tittade nu även på CPH-EWR på samma datum (9-13 november) och priset är då 40705 kronor. ARN-EWR kostar 33504 på dessa datum.
Tror inte SAS har laddat med några business saver ännu så långt fram i tiden, vem bokar en jobbresa nu i februari i business till USA/Asien för resa i november? Om det är någon stor mässa eller liknande så kanske, annars är det nog väldigt få som bokar så tidigt för en affärsresa.

Tittade nu även på CPH-EWR på samma datum (9-13 november) och priset är då 40705 kronor. ARN-EWR kostar 33504 på dessa datum.
Tror inte SAS har laddat med några business saver ännu så långt fram i tiden, vem bokar en jobbresa nu i februari i business till USA/Asien för resa i november? Om det är någon stor mässa eller liknande så kanske, annars är det nog väldigt få som bokar så tidigt för en affärsresa.
De har Business Saver men dessa priser kräver ofta 6 dagars minimum stay eller stanna natten mellan lördag och söndag.

De har Business Saver men dessa priser kräver ofta 6 dagars minimum stay eller stanna natten mellan lördag och söndag.
Så kan det säkert vara, jag har ingen koll på vilka villkor som gäller.
Det jag ville få fram var dock att det är mer eller mindre "lika dyrt" oavsett vart man ska åka med SAS i Business till USA/Asien om man åker måndag-fredag, inget specifikt för Hong Kong.

Jag kollade priser av olika flygbolagets Business class biljetter med följande villkor
  • Måndag ut från Arlanda, fredag hem från Hong Kong (3 nätter i destination)
  • Resa i november.
Med de villkoren var Turkish Airlines billigast och de har det priset året runt (i mån av plats).
  • Turkish Airlines (ca 15.200 SEK, ombokningsbar mot 100 EUR per gång, återbetalningsbar mot 200 EUR)
  • Qatar Airways (ca 16.500 SEK, ombokningsbar mot 1.500 SEK per gång, återbetalningsbar mot 1.500 SEK)
  • Aeroflot (ca 17.100 SEK, ombokningsbar gratis, återbetalningsbar mot 200 EUR)
  • SWISS (ca 18.400 SEK, , ombokningsbar mot 250 EUR per gång, återbetalningsbar mot 250 EUR)
  • Emirates (ca 18.500 SEK, ombokningsbar mot 700 SEK per gång, ej återbetalningbar)
  • Finnair (ca 22.000 SEK, , ombokningsbar mot 150 EUR per gång, återbetalningsbar mot 25% av biljettpriset)
  • SAS (ca 31.400 SEK, , ombokningsbar gratis, återbetalningsbar gratis)

Det är värt att notera SAS Business class biljett (fare basis: DSEBIZ som kostar ca 31.400 SEK inkl. skatter) är full-flex biljett. Det är helt återbetalningsbar och helt ombokningsbar gratis.

Jag skulle nog också välja Turkish Airlines eller Qatar Airways om det är de priserna (och villkor) som erbjuds. Även SAS nya Business class har blivit bättre är det inte så att man vill betala dubbelt mot vad andra flygbolag erbjuder.
Dessutom Turkish Airlines har bra avgångstider för affärsresenärer så det kan vara svårt att konkurrera för SAS med den punkten också.

Bra sammanställning, detta påvisar på ett bra sätt att SAS måste sänka priserna för connection flights via ARN.
Med tanke på vad VDn för Cathay har sagt att de skall börja flyga till CPH 2016/2017 när de fått sina A350, så måste SAS få pax omgående och bygga upp marknadsandelar direkt.

Med tanke på vad VDn för Cathay har sagt att de skall börja flyga till CPH 2016/2017 när de fått sina A350
Detta ar forsta gangen jag hor om detta. Har du kalla? Det hade definitivt paverkat mitt resmonster mellan AU och CPH.

Kan nagon svara pa varfor det ar sa dyrt mellan MMX och HKG? Forvantar sig SAS att alla Stormalmo/Skane-baserade resenarer ska ta sig over till CPH och sedan anda connecta i ARN pa vagen till HKG? MMX ar val en av de flygplatser med flest SAS-avgangar till ARN (tillsammans med GOT, CPH och OSL) sa det kanns naturligt att man skulle kunna flyga till HKG via ARN darifran? Dessutom till "svenska" (laga) priser istallet for de hutlosa danska priserna fran CPH.

Det finns (ännu) inga priser publicerade mellan Malmö och Hong Kong, så det blir IATA-fares och de biljetterna är DYRA.

Jag skulle personligen tro på att det är ett misstag från SAS sida snarare än ett medvetet val. Någonstans måste det dessvärre synas att SAS har skurit ner på sin administrativa personal, och jag tror att många av de personer som satt på stor kompetens har tvingats lämna företaget och då uppstår denna typ av enkla missar.

Det finns för övrigt en PCAMPRT-fare från både Stockholm och Köpenhamn, men det är många dagar P-klassen är utnollad på ARN-HKG. Baspris 6130SEK+skatter och avgifter. Mimimum stay 6 nätter.

Detta ar forsta gangen jag hor om detta. Har du kalla? Det hade definitivt paverkat mitt resmonster mellan AU och CPH.

Kan nagon svara pa varfor det ar sa dyrt mellan MMX och HKG? Forvantar sig SAS att alla Stormalmo/Skane-baserade resenarer ska ta sig over till CPH och sedan anda connecta i ARN pa vagen till HKG? MMX ar val en av de flygplatser med flest SAS-avgangar till ARN (tillsammans med GOT, CPH och OSL) sa det kanns naturligt att man skulle kunna flyga till HKG via ARN darifran? Dessutom till "svenska" (laga) priser istallet for de hutlosa danska priserna fran CPH.
Gällande källan har jag för mig att den kom upp på Check inn.dk och jag letar efter den.
I denna artikel så bara hänvisar de till intervjun i de sista styckena. Hong Kong-rute får lunken modtagelse
Hong Kong-selskab lun på CPH-rute
Jag lägger in länkarna här när jag hittat mer.

Vill man positionera sig till Moskva, så kan man resa för €1000 t/r i Business Class med TK till Hong Kong. Men det är nog knappast optimalt för affärsresenären.

Toppen