Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

Mmm. Jag undrar om inte SAS överskattat marknadens intresse för Plusprodukten.
En lite bidragande orsak kan ju vara att man gör som jag gjorde. Bokar Plus (så vet man att man sitter ok om inte superbra) söker/betalar för uppgrade till Business, och sedan tillkommer CU för Diamond. Skulle vara intressant att veta hur förhållande uppgrades/revenues ser ut för respektive Plus och Business.

Mmm. Jag undrar om inte SAS överskattat marknadens intresse för Plusprodukten.
Det är ju också ofta svårt att boka plus om man behöver vidare med ett bolag som inte är SAS. Bokar man via en onlineresebyrå brukar man väl inte få upp det alls. Och bokar man vidare med en SAS-codeshare så hamnar man i Economy på den (om det öht går att boka den vägen). Framförallt den första kostar nog en del som annars skulle kunna bokat plus.

Det är ju också ofta svårt att boka plus om man behöver vidare med ett bolag som inte är SAS. Bokar man via en onlineresebyrå brukar man väl inte få upp det alls. Och bokar man vidare med en SAS-codeshare så hamnar man i Economy på den (om det öht går att boka den vägen). Framförallt den första kostar nog en del som annars skulle kunna bokat plus.
Yes. Men jag undrar om inte detta är en p2p-linje (dock inte från Europa som synes men väl i Asien). Betraktelsen var dock mer generell, rapporterna har varit många om tomma stora Pluskabiner på de uppgraderade och nya A330-kärrorna tycker jag. Och SAS har ju också sänkt priserna i denna klass. Finns som sagt ett antal tecken som tyder på att man kanske inte skulle satsat på en så stor Pluskabin.

Yes. Men jag undrar om inte detta är en p2p-linje (dock inte från Europa som synes men väl i Asien). Betraktelsen var dock mer generell, rapporterna har varit många om tomma stora Pluskabiner på de uppgraderade och nya A330-kärrorna tycker jag. Och SAS har ju också sänkt priserna i denna klass. Finns som sagt ett antal tecken som tyder på att man kanske inte skulle satsat på en så stor Pluskabin.
Noterat samma på de få long haul jag åkt senaste tiden. Tycker själv att plus numera är riktigt prisvärt och det vore synd om det inte bär sig men det är väl bara ytterligare tecken på att skandinaviska marknaden skiter i precis allt utom pris. För några hundralappar mer, ibland tom billigare än eko får man en långt bättre stol, lounge, fast track, mer poäng och en helt ok service på en långflygning. Hoppas att de håller ut och att folk inser att det är ett bra alternativ till ett mänskligt pris.

Jag letade efter en artikel jag läst om att Finnair har märkt av att SAS har öppnat linje till HKG (hittar den inte)
I mitt sökande så hittade jag detta SvD,se
Snälla om den redan finns här på BC, skäll inte ut mig jag har inte sätt den förut

Betalartikel

Vore intressant att höra hur Finnair kommit fram till att det inte är Qatar:s våldsamma reande som
gör att de förlorar kunder.

Håller med, tycker Plus stolen är en helt perfekt produkt för mig som ändå har svårt att sova på planet. Lägg där till att HKG är dagsflygningar i den bemärkelse att om man har sin dygnsrytm ifrån den plats man flyger så är man inte trött. Har nu efter fiasko OT börjat betala för Plus stolar på mina kommande flighter. Att de sedan går med låg beläggning och man kan få två säten för sig själv gör det ju ännu bättre :)

Som ägare av SAS Preferensaktier blir man ju dock irriterad på missen, de borde kapa 4 rader av Plus kabinen och göra vanliga minus stolar av det.

Noterat samma på de få long haul jag åkt senaste tiden. Tycker själv att plus numera är riktigt prisvärt och det vore synd om det inte bär sig men det är väl bara ytterligare tecken på att skandinaviska marknaden skiter i precis allt utom pris. För några hundralappar mer, ibland tom billigare än eko får man en långt bättre stol, lounge, fast track, mer poäng och en helt ok service på en långflygning. Hoppas att de håller ut och att folk inser att det är ett bra alternativ till ett mänskligt pris.
Håller helt med dig. Om man kan planera för resan vill säga. Gjorde ett helt ovetenskapligt försök på SAS priser med utgångspunkt i Stockholm och resa till Hong Kong, måndag 25 april till söndag 1 maj - vilket kanske är ett vanlig scenario för en eller annan affärsresenär. För oss som är vana vid helt andra (läs: högre) priser i Plus (ex-CPH) är nedan ett mycket bra pris. Men frågan är om företagen är beredda att betala ytterligare 3800 SEK. De allra flesta privatpersoner är det nog inte.

Här är priserna:

GO:

upload_2016-4-18_22-27-55.png

PLUS:

upload_2016-4-18_22-28-26.png

Har alltid varit glest i plus på mina flighter.
Plus kanske blir det nya "Domestic First" framöver där de med högst status kan få en uppgradering gratis.

Jag skulle gissa på att det går väldigt mycket frakt på denna linje och att det därför ändå går runt "utan problem" trots att man rear ut en massa stolar.

Problemet för SAS blir väl ändå hur de ska lyckas boka planen fulla, då uppgraderingar ifrån Minus till Plus sker sista dagarna..

Toppen