Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

Utmaningen i att få hög beläggning i Plus handlar om att få de stora företagen med förbud mot affärsklass i sin resepolicy att köpa Plus eftersom premium economy trots allt är ekonomi men lite hyggligare. Det är arbetet är svårt men visst kan det ge resultat över några år. Särskilt i kombination med att SAS får tillbaka resenärer till longhaul.

Jag kan tänka mig att en stor Pluskabin gör sig på A330, men är beredd att hålla med om att A330E borde fått samma konfig som A340.
Jämför man SFO med LAX, så förstår jag inte varför kabinlayouten skiljer sig.

Det finns en hård fakta för 2015 och den korta tid SAS flög sträckan då. Totalt 30115 pax (ankommande + avresande på Hong Kong-linjen) från 10 september och framåt (minus en handfull som sannolikt åkte privatjet någon månad tidigare). Oktober till december kördes det fullfjädrad trafik och då lockade linjen totalt 24 268 ankommande och avresande pax. Det är för tidigt på morgonen för mig att räkna vad detta innebär per avgång och ankomst.

Destinationsstatistik | Swedavia

En schablonberäkning som utgår från 13 veckor i Q4 och 5 dagar i veckan ger 65 t/r. Då blir matten 24268/130=186.65

13 veckor (oktober - december) gånger 5 dagar = 65 dagar totalt.
En avgång i varje riktning per dag gånger 65 dagar = 130 avgångar.
24268 passagerare delat med 130 avgångar = 186.65 pax/avgång

Toppen