Senaste nytt

Vad göra vid försenat bagage?

palmen

Moderator
Men försäkringsvillkor är inte skrivna i sten.
För några år sedan krockade jag med ett träd. Även fast jag haft den i ett år fick jag ut vad jag betalde för den från första början. Där hade jag ingen relation till försäkringsbolaget.
Nu kommer väl Berglund in och skriver att bilförsäkring inte är relevant men jag syftar just på upplägget av försäkring
Vad försäkringsbolaget värderat din bil till efter att du krockat den har inget att göra med vad du betalade för bilen. Det handlar absolut inte om någon förhandling utan de gör en bedömning av vad värdet är och då får man ut den summan på försäkringen. Ska jag lägga till egen anekdot om detta så blev vår bil påkörd så illa att den fick skrotas. Vi hade också haft bilen ett år och fick ut ungefär 25% mer på försäkringen än vad vi betalade för bilen (begagnad). Ingen förhandling alls, utan försäkringsbolaget sa vad bilen var värd (om den inte krockats) och den summan fick vi.
Försäkringen på bil blir därmed flytande, men du kommer aldrig kunna få ut mer än vad nypriset är på exakt samma bil.
 

Valley

Medlem
Vad försäkringsbolaget värderat din bil till efter att du krockat den har inget att göra med vad du betalade för bilen. Det handlar absolut inte om någon förhandling utan de gör en bedömning av vad värdet är och då får man ut den summan på försäkringen. Ska jag lägga till egen anekdot om detta så blev vår bil påkörd så illa att den fick skrotas. Vi hade också haft bilen ett år och fick ut ungefär 25% mer på försäkringen än vad vi betalade för bilen (begagnad). Ingen förhandling alls, utan försäkringsbolaget sa vad bilen var värd (om den inte krockats) och den summan fick vi.
Försäkringen på bil blir därmed flytande, men du kommer aldrig kunna få ut mer än vad nypriset är på exakt samma bil.

Nu är det lite OT med bilar.
Har nyligen gått en dust med ett försäkringsbolag om det värde de satte på en gammal bil som de löste in. Efter förhandlingen höjde de lösenpriset med nästan 50% (i pengar var det bara 5.000,-)

Men åter till bagageförsening. Kan det blivit en sammanblandning av skillnaden mellan försenat och försvunnet?
Å andra sidan har jag av SAS en gång fått ersättning utöver gängse standard. Kanske, kanske kunde det ha att göra med att mitt EB-konto ständigt såg ut som jag varit och veckohandlat.
 

011430121

Medlem
Reste den 24/6 all flygning i C, arn-cph (SAS) cph-zrh (SAS) -zrh-ewr (Swiss). Första flygningen var försenat anlände sent till cph sent. Ser att en av två väskor båda med priority tag (min) blir lastat på flyget från cph -zrh. Vid ankomst till EWR så saknas en av väskorna (frugans). Hade en övernattning vid EWR för att därefter fortsätta till FLL. Stannar i Fort Lauderdale tre nätter därefter fortsätta till Fort Myers övrig tid. Har skrivit en anmälan på flygplatsen vid EWR samt på SAS hemsida. Har dels kläder men även en del mediciner, laddare till dator ner packade i resväskan, har i handbagaget mediciner för en vecka ska vara borta i en månad. Vad göra? Börjat få panik då hon endast har de kläder hon reste i. Har dock inhandlat lite kläder.
Vid EWR sa de att FED EX levererar väskan till oss, men hur ska vi göra paniken kryper närmare.

Tacksam för hjälp.
Är EBG om nu de hjälper

Ursäkta hur har det gått i detta ärende?
Hoppas din hustru har fått sina mediciner.
Om allt är ornat önskar jag en trevlig fortsatt trevlig resa!
 

Bridgeman

Medlem
Ursäkta hur har det gått i detta ärende?
Hoppas din hustru har fått sina mediciner.
Om allt är ornat önskar jag en trevlig fortsatt trevlig resa!

Uppdatering: Någon väska har ännu inte kommit.
Ingen information från World tracer.
Flertal samtal med väntetider på 45 minuter till 1177 med i stort noll värde. "vi kan ej göra något"
Då jag även dömer fotboll så har jag haft kontakt med en överläkare som även är lagledare för ett fotbollslag som jag haft kontakt med genom fotbollen. Jag tog kontakt med honom och han undersökte saken och fick ett sms av honom 0:3:00svensk tid i natt att de mediciner frun använder finns även i USA kan ev vara recept fria. Han föreslog att ta med kopia på recept till ett apotek här i Florida.
Gjorde detta i morse. Apoteket sa att medicinen var ej receptfritt utan vi fick besöka läkare här och de skrev ut medicin.
Total kostnad för enbart besök hos läkare 1980 skr. Medicinen 890 skr.
Sedan har dte varit flertal besök i butiker för inköp av kläder mm.
Kontakt med IF genererade till en början med ett schablon belopp på 2000kr. Sedan de faktiska kostnader som vi haft för inköp av varor/kläder.
Även kontakt med SEB SAS Mastercard Premium som kommer att betala ut ersättning. Summa okänd änne då väskan fortfarande är försvunnen.

Men hur som så var medicinen det viktigaste då är det lugnt. Njuter av solen och värmen samt maten och drycken.
 

011430121

Medlem
Uppdatering: Någon väska har ännu inte kommit.
Ingen information från World tracer.
Flertal samtal med väntetider på 45 minuter till 1177 med i stort noll värde. "vi kan ej göra något"
Då jag även dömer fotboll så har jag haft kontakt med en överläkare som även är lagledare för ett fotbollslag som jag haft kontakt med genom fotbollen. Jag tog kontakt med honom och han undersökte saken och fick ett sms av honom 0:3:00svensk tid i natt att de mediciner frun använder finns även i USA kan ev vara recept fria. Han föreslog att ta med kopia på recept till ett apotek här i Florida.
Gjorde detta i morse. Apoteket sa att medicinen var ej receptfritt utan vi fick besöka läkare här och de skrev ut medicin.
Total kostnad för enbart besök hos läkare 1980 skr. Medicinen 890 skr.
Sedan har dte varit flertal besök i butiker för inköp av kläder mm.
Kontakt med IF genererade till en början med ett schablon belopp på 2000kr. Sedan de faktiska kostnader som vi haft för inköp av varor/kläder.
Även kontakt med SEB SAS Mastercard Premium som kommer att betala ut ersättning. Summa okänd änne då väskan fortfarande är försvunnen.

Men hur som så var medicinen det viktigaste då är det lugnt. Njuter av solen och värmen samt maten och drycken.
Skönt att det ordnade sig med medicinerna, kostnaden hoppas jag någon försäkring tar, återigen njut av resan!
 

Valley

Medlem
Plötsligt händer det…. och vi får testa LF reseförsäkring.
Fru Valley m ressällskap kom fram utan bagage. Dessvärre var det en bjudresa så någon kortförsäkring lär inte finnas för henne inte :(
Så här långt är LF skadeanmälan ett skämt. Obligatoriska fält som inte är relevanta.
 

taxvalp

Medlem
Plötsligt händer det…. och vi får testa LF reseförsäkring.
Fru Valley m ressällskap kom fram utan bagage. Dessvärre var det en bjudresa så någon kortförsäkring lär inte finnas för henne inte :(
Så här långt är LF skadeanmälan ett skämt. Obligatoriska fält som inte är relevanta.

Var glad att de åtminstone ersätter försenat bagage. Trygg Hansa, även med resetillägg, gör det inte.
 

JPE

Medlem
Plötsligt händer det…. och vi får testa LF reseförsäkring.
Fru Valley m ressällskap kom fram utan bagage. Dessvärre var det en bjudresa så någon kortförsäkring lär inte finnas för henne inte :(
Så här långt är LF skadeanmälan ett skämt. Obligatoriska fält som inte är relevanta.
Testade deras skadeanmälan häromdagen (ej flygrelaterad skada) och det finns fler alternativ om man fyller i anmälan på deras webbplats än om man gör det i appen.
 
Toppen