Senaste nytt

Vad göra vid försenat bagage?

Bridgeman

Medlem
Reste den 24/6 all flygning i C, arn-cph (SAS) cph-zrh (SAS) -zrh-ewr (Swiss). Första flygningen var försenat anlände sent till cph sent. Ser att en av två väskor båda med priority tag (min) blir lastat på flyget från cph -zrh. Vid ankomst till EWR så saknas en av väskorna (frugans). Hade en övernattning vid EWR för att därefter fortsätta till FLL. Stannar i Fort Lauderdale tre nätter därefter fortsätta till Fort Myers övrig tid. Har skrivit en anmälan på flygplatsen vid EWR samt på SAS hemsida. Har dels kläder men även en del mediciner, laddare till dator ner packade i resväskan, har i handbagaget mediciner för en vecka ska vara borta i en månad. Vad göra? Börjat få panik då hon endast har de kläder hon reste i. Har dock inhandlat lite kläder.
Vid EWR sa de att FED EX levererar väskan till oss, men hur ska vi göra paniken kryper närmare.

Tacksam för hjälp.
Är EBG om nu de hjälper
 

mha321

Medlem
Fram tills dess att väskan kommer är det väl reseförsäkringen som gäller. Antingen från kortet du betalade med eller hemförsäkringen. De brukar ge goda möjligheter att handla nytt som täcker behoven fram tills dess att väskan kommer.
 

Berglund

Medlem
1. Kolla hemförsäkring, vad täcker den?
2. Kolla eventuell kortförsäkring, är ni täckta?
3. Har man medicin för en vecka hade jag redan nu börjat kolla på hur man eventuellt kan fylla på från ett amerikanskt apotek. Kan tänka mig att de behöver ett eller flera papper från Sverige. Utgå från att det tar tid!
 
  • Gilla
Reactions: hco

Bridgeman

Medlem
1. Kolla hemförsäkring, vad täcker den?
2. Kolla eventuell kortförsäkring, är ni täckta?
3. Har man medicin för en vecka hade jag redan nu börjat kolla på hur man eventuellt kan fylla på från ett amerikanskt apotek. Kan tänka mig att de behöver ett eller flera papper från Sverige. Utgå från att det tar tid!
Tack för svar. Tycker att väskan borde varit framme och levererad nu efter tre dygn.
Kollar just upp det där med mediciner, det som är det viktigaste.. (övrigt går att lösa ganska snabbt)
 

Bridgeman

Medlem
Fram tills dess att väskan kommer är det väl reseförsäkringen som gäller. Antingen från kortet du betalade med eller hemförsäkringen. De brukar ge goda möjligheter att handla nytt som täcker behoven fram tills dess att väskan kommer.

Kollar just upp det mesta. Att ringa SAS Gold Service eller är väl meningslöst.
 

Berglund

Medlem
Att ringa SAS Gold Service eller är väl meningslöst.
Det hade jag inte spillt tid på!
Har du en PIR rapport kan du följa "rimligt" själv på Worldtracer. Det -händer- att flygbolagen kan se något mer än vad du kan se i Worldtracer men med flera bolag inblandade hade jag inte satsat på att SAS ser mer än vad du gör. Finns väskan i Swiss bagagehantering är det möjligen dem som ser mer.

Angående tre dagar, det är allmänt kaos i flygeuropa, med strejker, av- och ombokade flyg till höger och vänster. Det är stökigt. I en perfekt värld hade kanske väskan varit levererad, de flesta försenade väskor levereras trots allt inom ett dygn. Men just nu är flygvärlden och kanske framförallt flygeuropa långt ifrån perfekt. Utgå från att det fungerar dåligt och planera därefter, köp rimliga kläder och njut av semestern!
 

Gusthild

Medlem
Kortförsäkringen brukar väl täcka upp mot 20 000kr för kläder etc. När det kommer till mediciner täcks det också av kortet och räknas separat. Det är därför inget som brukar få någon lägre gräns. Kolla vilket försäkringsbolag kortgivaren använder sig av och läs igenom avtalet.
 

Berglund

Medlem
Kortförsäkringen brukar väl täcka upp mot 20 000kr för kläder etc.
Någon sådan generell regel finns inte.

Eventuell ersättning varierar kraftigt beroende på vilket kort/kreditkort resenären har. Det går inte att säga "brukar väl" och ange ett fast belopp utan att veta vilket kort resenären har betalat med och om denne ens kvalificerar sig för kortets försäkring.
 

Gusthild

Medlem
Någon sådan generell regel finns inte.

Eventuell ersättning varierar kraftigt beroende på vilket kort/kreditkort resenären har. Det går inte att säga "brukar väl" och ange ett fast belopp utan att veta vilket kort resenären har betalat med och om denne ens kvalificerar sig för kortets försäkring.
Jo såklart.
Jag har SHB och Amex platinum.
Tror båda ungefär ligger där.
Klart det kan vara skillnad, men troligtvis +- 5000kr.
Vet dock inte hur det ser ut om man använt poäng för köpet av resa.
Förut så hade Amex att 50% av biljetten skulle vara betalt med kortet, sedan höjde de till 75%. Vet inte hur det är nu.
 

ekf

Medlem
Jo såklart.
Jag har SHB och Amex platinum.
Tror båda ungefär ligger där.
Klart det kan vara skillnad, men troligtvis +- 5000kr.
Vet dock inte hur det ser ut om man använt poäng för köpet av resa.
Förut så hade Amex att 50% av biljetten skulle vara betalt med kortet, sedan höjde de till 75%. Vet inte hur det är nu.
Du generaliserar väldigt grovt vill jag påstå. Dels beror ersättningen man kan få på vilket kort man har, om man betalt tillräckligt mycket av resans kostnader med det kortet, hur många resenärer man yrkar ersättning för samt hur länge bagaget är på vift.

Om jag som ensamresenär blir av med bagaget i mer än 6 timmar men mindre än 48 timmar, så får jag 1000 kr att handla för med det kort jag har. That's it. Är väskan borta längre än så så kan jag få handla för ytterligare 2000 kr. Det är inga 20000 kr det inte...
 
Toppen