Hantering av försäkringsskador innefattar ofta en viss andel tolkning från skadehandläggaren, eftersom försäkringsvillkor, oavsett hur detaljerade de skrivs, aldrig fullt ut kan täcka alla gråskalor som inträffar i verkligheten. Den tolkningen påverkas så klart av hur man som kund lägger fram sina anspråk; kalla det "förhandling" om man vill. Vad som är "nödvändigt" beror på situationen, helt enkelt. Så långt allt rätt.
Däremot vill jag hävda att det är ytterst sällan konkreta försäkringsbelopp behöver tolkas. Om det står att max ersättning för ett moment är 4000 kr, så är det nog synnerligen ovanligt att man beviljas 4001 kr.
Det är så klart möjligt att, om man är en mycket god och viktig kund, man kan få ren "goodwill-ersättning" utöver vad avtalet stipulerar. Det är nog vanligare om man förhandlar med en bank med stark lokalkontors-självständighet, än om man har att göra med ett stort och fristående försäkringsbolag.
Om jag inte har missat totalt, så vet vi fortfarande inte vilka försäkringar frågeställaren har, så vi vet inte något om villkoren eller beloppsgränserna, så hela diskussionen här blir ganska konstig...