Senaste nytt

Vad göra vid försenat bagage?

Berglund

Medlem
Vad TS kan få ut blir väl mycket en fråga om vad som är i behov för honom samt förhandlingsläge.
Ja, så låt det handla om trådskaparen och dennes fråga.

Sjukvårdskostnader har jag endast varit i behov av en gång och då togs det separat.
Vad som hänt dig, en gång, saknar fullständigt relevans för ämnet.

Nu var det enbart ett besök och läkaren och något recept, men det är väl just det som han är i behov av.
Nej, det var det inte. Prova att läsa igen…
 

ekf

Medlem
Efter varningar och kommentarer tänker jag inte skriva någonting på lösa grunder som mina svar tidigare varit.
Kan du inte bidra med något faktabaserat uttalande istället för alla killgissningar? T.ex undrar jag vad det är för fantastiskt kreditkort du har som har en så förmånlig försäkring. Man kanske skulle se om det vore något att byta till...
 

Gusthild

Medlem
Kan du inte bidra med något faktabaserat uttalande istället för alla killgissningar? T.ex undrar jag vad det är för fantastiskt kreditkort du har som har en så förmånlig försäkring. Man kanske skulle se om det vore något att byta till...
Det var ju det jag menade, jag kanske inte bör uttala mig eftersom jag inte är säker.
Men jag som använder Handelsbanken, har huslån där, har företaget där, då går det att diskutera med dem.
Jag har inte skrivit att de gjorde en överföring bara med pengar till mig. Det är ju någonting som jag har påpekat är nödvändigt när jag pratat med dem, därav finns det wiggleroom.
Försäkringsbolagen tjänar inte på utbetalningarna, men däremot på att ha kvar sina kunder och ha en god relation med dem.

Ja, så låt det handla om trådskaparen och dennes fråga.


Vad som hänt dig, en gång, saknar fullständigt relevans för ämnet.


Nej, det var det inte. Prova att läsa igen…
Kanske du som är duktig på detta kan lägga upp villkoren han har hos försäkringsgivaren.
Jag håller andan medan jag väntar!

haha men lugn nu. I meningen efter skriver du detta:



Du påstår alltså att försäkringsbeloppen är förhandlingsbara?

Baserat på alla posts från dig senaste dygnen så känns det väldigt mycket troll över det hela.
Det är väl klart de är förhandlingsbara. Varför skulle det inte vara det?
Jag trollar inte alls, jag har varit mer aktiv nu på forumet, men har inte haft tid kanske att göra allting helt rätt. Jag ber om ursäkt att det är sloppy.
 
Last edited by a moderator:

palmen

Moderator
Det är väl klart de är förhandlingsbara. Varför skulle det inte vara det?
Nej, försäkringar är inte förhandlingsbara. De följer vad som står i avtalet, och inget annat. Om din bank däremot väljer att ersätta dig för saker som inte täcks av en försäkring är det en helt annan sak, men det är inget vanligt förfarande och är inget som är applicerbart för gemene man.

Om du har stöd för dina påståenden i någon avtalstext från SHB eller något försäkringsbolag, posta gärna dessa avtal så vi andra kan läsa och ta del av det då det du beskriver är saker som ingen annan har hittat i några avtal. Vore ju bra om alla kunde skaffa försäkringar där man kan förhandla sig till saker.
 

Gusthild

Medlem
Nej, försäkringar är inte förhandlingsbara. De följer vad som står i avtalet, och inget annat. Om din bank däremot väljer att ersätta dig för saker som inte täcks av en försäkring är det en helt annan sak, men det är inget vanligt förfarande och är inget som är applicerbart för gemene man.

Om du har stöd för dina påståenden i någon avtalstext från SHB eller något försäkringsbolag, posta gärna dessa avtal så vi andra kan läsa och ta del av det då det du beskriver är saker som ingen annan har hittat i några avtal. Vore ju bra om alla kunde skaffa försäkringar där man kan förhandla sig till saker.
Nej det kan vara så att det inte är applicerbart på de flesta. Min relation till banken är naturligtvis relevant. Det är inget skriftligt utan mer att man får en viss service, dvs allt är verbalt.men som sagt det grundar sig i den relation jag har till banken.

Jag var på en begravning för några år sedan där jag stötta på en av grundarna av forumet, minns inte varför han slutade här men det var något internt mellan dem. Vi hade en diskussion om att man kallade det för försäkringsväskan eller något dylikt. Alltså att bli av med det var något positivt.

Men försäkringsvillkor är inte skrivna i sten.
För några år sedan krockade jag med ett träd. Även fast jag haft den i ett år fick jag ut vad jag betalde för den från första början. Där hade jag ingen relation till försäkringsbolaget.
Nu kommer väl Berglund in och skriver att bilförsäkring inte är relevant men jag syftar just på upplägget av försäkring.

Är det inte lite som att ta ett banklån och de säger att du får 2% i ränta? Man tar ju inte bara vad de erbjuder om man inte tycker det är tillräckligt.
När jag säger att allt är förhandlingsbart så menar jag inte att man skall pruta på restauranger eller taxin, men kostnader som är större gör skillnad i längden.
 

igelkotten

Medlem
Nej det kan vara så att det inte är applicerbart på de flesta. Min relation till banken är naturligtvis relevant. Det är inget skriftligt utan mer att man får en viss service, dvs allt är verbalt.men som sagt det grundar sig i den relation jag har till banken.

Jag var på en begravning för några år sedan där jag stötta på en av grundarna av forumet, minns inte varför han slutade här men det var något internt mellan dem. Vi hade en diskussion om att man kallade det för försäkringsväskan eller något dylikt. Alltså att bli av med det var något positivt.

Men försäkringsvillkor är inte skrivna i sten.
För några år sedan krockade jag med ett träd. Även fast jag haft den i ett år fick jag ut vad jag betalde för den från första början. Där hade jag ingen relation till försäkringsbolaget.
Nu kommer väl Berglund in och skriver att bilförsäkring inte är relevant men jag syftar just på upplägget av försäkring.

Är det inte lite som att ta ett banklån och de säger att du får 2% i ränta? Man tar ju inte bara vad de erbjuder om man inte tycker det är tillräckligt.
När jag säger att allt är förhandlingsbart så menar jag inte att man skall pruta på restauranger eller taxin, men kostnader som är större gör skillnad i längden.

Bara för att klargöra, kan du svara på några frågor angående exemplet gällande kostymen och skorna där du fick ersättning för försenat bagage med över 20 tusen kronor?

1. Var det SHB eller försäkringsbolaget Zürich som ersatte dig? Eller var det en blandning?
2. Vad var beloppsgränsen enligt försäkringsavtalet för försenat bagage, så vi förstår hur mycket mer du lyckades förhandla till dig?
3. Hur mycket fick du förhandla? Var det svårt? Hur lång tid tog det?
 

Gusthild

Medlem
Bara för att klargöra, kan du svara på några frågor angående exemplet gällande kostymen och skorna där du fick ersättning för försenat bagage med över 20 tusen kronor?

1. Var det SHB eller försäkringsbolaget Zürich som ersatte dig? Eller var det en blandning?
2. Vad var beloppsgränsen enligt försäkringsavtalet för försenat bagage, så vi förstår hur mycket mer du lyckades förhandla till dig?
3. Hur mycket fick du förhandla? Var det svårt? Hur lång tid tog det?
1. Det var enbart Zürich.
2.vet inte, kan mycket väl som tidigare skrivet vara 8000kr.
3. Bör enbart ha varit ett samtal annars tror jag att jag skulle kommit ihåg det. Kan ju vara så att jag påstridig då.
Nej jag hänvisade till nödvändigheten av att vara presentabel. Detta skedde i Florens. Allt jag hade var sneakers, shorts och t-shirt. Fick inte ens komma in på restaurangerna. Kändes förödmjukande och kommer ihåg den första tiden därför även fast det var mer sex år sedan.
Det var dessutom min första resa då jag vände mig till försäkringar, jag visste inte ens om det innan.
 

Gusthild

Medlem
Bara för att klargöra, kan du svara på några frågor angående exemplet gällande kostymen och skorna där du fick ersättning för försenat bagage med över 20 tusen kronor?

1. Var det SHB eller försäkringsbolaget Zürich som ersatte dig? Eller var det en blandning?
2. Vad var beloppsgränsen enligt försäkringsavtalet för försenat bagage, så vi förstår hur mycket mer du lyckades förhandla till dig?
3. Hur mycket fick du förhandla? Var det svårt? Hur lång tid tog det?
Förlåt glömde lägga till där att jag först köpte kläder, skor och andra nödvändigheter, sedan vände jag mig till försäkringsbolaget.
Köpte ermengildo zegna, det är ju också mer formella kläder. Tror inte det hade fungerat att köra en shoppingrunda med en massa olika casualkläder. Blir svårt att motivera syftet då.
 

ekf

Medlem
Är det inte lite som att ta ett banklån och de säger att du får 2% i ränta? Man tar ju inte bara vad de erbjuder om man inte tycker det är tillräckligt.
Den stora skillnaden här är att med lånet så diskuterar du räntan innan du ingår avtalet. Inte efter att du skrivit på ett lån med 20 års bindningstid...
Jag tror visst att man kan diskutera vad som är skäliga utgifter med sitt försäkringsbolag, men bara inom de beloppsgränser som villkoren stipulerat. Därför är det av intresse att veta vad det är för villkor som du säger att du har förhandlat om efter att skadan inträffat.

Men jag förstår inte varför vi ska ta dina inlägg om detta på allvar när du inte ens har koll på vad det är för kreditkort du har... (och således vilken försäkring som gällde)
 
Hantering av försäkringsskador innefattar ofta en viss andel tolkning från skadehandläggaren, eftersom försäkringsvillkor, oavsett hur detaljerade de skrivs, aldrig fullt ut kan täcka alla gråskalor som inträffar i verkligheten. Den tolkningen påverkas så klart av hur man som kund lägger fram sina anspråk; kalla det "förhandling" om man vill. Vad som är "nödvändigt" beror på situationen, helt enkelt. Så långt allt rätt.

Däremot vill jag hävda att det är ytterst sällan konkreta försäkringsbelopp behöver tolkas. Om det står att max ersättning för ett moment är 4000 kr, så är det nog synnerligen ovanligt att man beviljas 4001 kr.

Det är så klart möjligt att, om man är en mycket god och viktig kund, man kan få ren "goodwill-ersättning" utöver vad avtalet stipulerar. Det är nog vanligare om man förhandlar med en bank med stark lokalkontors-självständighet, än om man har att göra med ett stort och fristående försäkringsbolag.

Om jag inte har missat totalt, så vet vi fortfarande inte vilka försäkringar frågeställaren har, så vi vet inte något om villkoren eller beloppsgränserna, så hela diskussionen här blir ganska konstig...
 
Toppen