Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

Bridgeman

Medlem
Tycker det är mycket irriterande att ha ungar springandes i korridoren och skriker sent en kväll 23.30 utan att föräldrar bryr sig. Först när jag går ut ur mitt rummet och ryter till kommer en förälder ut ur ett annat rum och säger till sina barn " men snälla Fredrik & Stina ni måste väl förstå att ni inte kan springa i korridoren och skrika så hör sent". Undrar om föräldrarna haft hörlurar på sig Bose QC? ;)
 

olo

Medlem
Efter att ha läst igenom tråden - så går det att hålla med om mycket. Här är min topp 5:

1. Niande!
Tveklöst hotellanställda i Sverige som "niar" en. Ofog. ;)

2. Brist på eluttag, framförallt vid sängen. Jag förstår att hotellet byggdes innan mobiltelefonen uppfanns men...
Eller när huvudbrytaren även släcker uttaget som är det enda vettiga att ladda mobil i.
Ingen laddare vid sängen, eller snålt med uttag över huvudtaget.
Dåligt internet
Internet som kostar massvis (mer än 100kr per dag)

Sen kommer denna som jag tycker händer i 9 av 10 fall. Man ligger i sängen o trycker på "huvudbrytaren" som släcker alla lampor i hotellrummet UTOM den i hörnet längst bort som man måste kliva upp o släcka separat... :)

3. Undermåliga strykjärn. Ibland undrar jag varför de finns på rummet, för stryka skjortor duger de inte till.
Kanske fungerar de bättre som vallajärn..?
När strykjärnet används för att valla skidor så det är helt obrukbart till att stryka skjortor.

4. Magnetiska dörrkort som har passerat sin tekniska livslängd, så att det krävs tiotals försök för att komma in på rummet.

5. Att komma till frukost samtidigt som en eller flera grupper av bussresenärer. Det händer att jag på mindre hotell frågar om det finns stora sällskap, så att jag kan undvika detta eller gå upp tidigare för att ha mer marginal.
 

micsjo

Medlem
Måste dela med mig av helgens underbara! Checkade in på 5* i Bangkok, check in var döende slött, nycklar fungerade inte till rummet, fick bytt rum, bagaget gick fel och kom aldrig. Hittade mynt i (den städade?!) toastolen, gillade inte alls rummet som var litet, svart och mörkt gotiskt. Gick ned till receptionen för en tredje gång på 30min och beklagade mig vänligt. Tydligen fällde mynten i toasitsen det hela, stackarn visste inte vad hon skulle säga förutom att uppgradera oss. På tal om störningsmoment på hotell alltså......
Hittade en gång en begagnad kondom på rummet bakom gardinen på golvet. Ett samtal, ett rumsbesök av en serviceperson..och ingen reaktion? 4*... Promenad till receptionen, "vad fan" på svenska och svit istället och tusen ursäkter.
 

In_Sweden

Medlem
Vad är det som är så hemskt med niande?
Hade det varit bättre om de i samma situation skulle byta ut det mot "du", vilket jag tror är alternativet.

Personligen så tycker jag att det ingår i bra kommunikation från servicepersonal till de som nyttjar servicen.
 

SNIFF

Medlem
Vad är det som är så hemskt med niande?

Det används ofta på fel sätt i dagens talspråk.

Erik Wellander ger exempelvis i sin klassiska pamflett Tilltalsordet Ni (1935) en mer fullödig beskrivning av förhållandena mellan användningen av ni.

Söka vi nu överblicka bruket av ni såsom tilltalsord till en person i nutida svenskt språk, finna vi ordet nyttjat i tre skilda användningar.

I högtidlig stil är numera ni det enda brukliga. Vid Te Deum, som med anledning av prins Gustaf Adolfs och prinsessan Sibyllas ankomst till Sverige hölls i Slottskapellet, vände sig överhovpredikanten till den unga prinsessan med tilltalsordet ni: ” Ni unga prinsessa, kommer från edert kära hem följd av många hjärtans välönskningar och förböner. Därom äro vi förvissade. Men vi äro även förvissade därom att ni även mötes av de varmaste känslor hos det folk som för framtiden skall bli edert. Redan har ni börjat får rum i dess hjärta. [/i]” I Svenska akademien hälsas varje ny medlem vid sitt inträde i samfundet med tilltalsordet ni.

I folkspråket är ni i vissa delar av vårt land barnens aktningsfulla tilltalsord till föräldrar och andra äldre släktingar liksom överhuvud tilltalsord till äldre personer som man vill visa vördnad: Har ni sålt hästen, far?

I båda dessa användningar är ni ett tilltalsord av oklanderlig artighet, i det senare fallet är det till och med ett utpräglat ”hövlighetspronomen”.

I ledigt rikstalspråk åter är ni av omstritt värde. Somliga använda det som tilltalspronomen till alla, oavsett den tilltalades ålder, kön och sociala ställning, men detta bruk är icke allmänt antaget. Det tillämpas företrädesvis av personer som äro vana att tala främmande språk. Bland övriga riksspråkstalande svenskar är bruket mera begränsat. So tilltalsord till en användes ni av överordnade till underordnade men knappast tvärtom, mera av äldre till yngre än tvärtom, mera av damer till herrar än tvärtom. Det nyttjas mer inom den yngre generationen än inom den äldre, och mer de olika könen emellan än inom samma kön inbördes. Det brukas vida mera på scenen och i litteraturen än i verkligheten, lättare i brev än i tal. Formerna eder och er godtagas åtminstone i skrift lättare än formen ni.

I det hela måste man dock säga, att inom rikstakspråket ni icke allmänt erkännes som ett fullt artigt tilltalspronomen i vardagligt bruk. ”I tilltal till överordnade eller på samhällsskalan högre stående anses det i allmänhet ännu ohövligt, och det betraktas från underordnades eller lägre ställdas sida ofta med ovilja”, säger Svenska Akademiens Ordbok.
 

traveler1

Medlem
1 När det ej ingår wi-fi på ett 5 stjärnigt hotell.

2. Glasvägg mellan toalett och rum, samt inget lås på hotelldörr.

3. När det tar över 30 min för att få upp något till rummet man har beställt eller bett om
 
Toppen