Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Händelse vid Gold check-in kön CPH för en tid sedan.
Vi var 5-6 stycken i kön, då kom en välklädd herre rusande och ursäktade på engelska att han var väldigt sent ute och och undrade om han kunde gå före i kön
Självklart!!!
Blev själv incheckad så småningom och tog mig upp till loungen.
Vem sitter där i godan ro med kaffe och tidning om inte vår engelsktalande vän.
Normalt sväljer jag förtret, men då brast det. Gick fram och frågade högt men vänligt;
"Hi, are you still in a hurry?"
Ville nog inte höra mer för han lämnade omgående loungen.
Bra jobbat!

När jag checkade in på ett morgonflyg med Air France i Köpenhamn för några år sedan var det en lång kö till de två ekonomi-diskarna. Min vän och jag gick med guldkort direkt till affärsdisken vilket fick folk bakom oss att bli irriterade och menade att vi trängde oss, lyckligtvis kom dock check-in agenten till vår räddning och förklarade för de bakom oss att det är så det fungerar. Så ibland efterföljs reglerna!

Är det nån fler än jag som tycker att terminalerna på många flygplatser är onödigt varma? Man kånkar runt på sitt handbagage iklädd jacka för att kunna ha tillgång till fickor för resedokument osv. Då behöver det inte vara 25-30 grader inomhus. Har råkat ut för det varje gång i AMS och FRA t ex, medan MUC och ARN är behagliga. I USA är det ofta behagligt, liksom LHR terminal 5, utom om man måste ner i "källaren" för att ta interntåget.

En sak till: så fort man landar på GOT/ARN/CPH så måste alla slå på sina telefoner och gå upp och stå i gången, ibland även under taxitiden till gaten. Vuxna, 30-40-50 plus människor i kostym, är det en oskriven regel som jag inte fått memo om?.

Det där med att slå på sina telefoner och ställa sig i gången så fort planet börjar närma sig gaten är ju ett världsomspännande fenomen. Senaste gångerna jag varit ute har FA fått ställa sig upp och skrika till rejält när vissa personer som tror att deras tid är mer värda än andras börja plocka ut baggage vid taxning till gaten. Ingen kommer av fortare än någon annan så jag förstår inte varför folk envisas med att tro att de kommer att fungera bättre den här gången.

Var med om en "rolig" incident på sträckan CPH-ARN någon vecka sedan. Jag satt på 4C och hör hur en kille på 6A ber om att få ett aisle säte. Har blir då omflyttad till 1D. När vi landat så är han uppe i gången innan vi nått gaten och springer tillbaka till rad 6 där han har sin väska. Nu har andra börjat ställa sig upp och han trycker sig förbi för att komma av först. Visar sig att han tagit en väska som låg över 6D-F, således fel väska, personens väska som han tagit skriker förjäves efter honom utan att han stannar. Han upptäcker till slut att han har fel väska och masar sig bak för att hämta sin väska. Till detta hör att han inte hade någon anslutning, såg honom senare i ankomsthallen

Vad som går mig på nerverna på flygplatserna....

1. Om jag sitter i loungen och monitorn går över från "Go to gate" direct till "Final call"
2. Om flyget är sent och det inte kommer någon riktig information
3. Inga tidningar, speciellt på morgonen...
4. Att då jag har bråttom till gaten går folk långsamt eller i bredd, i värsta fall kombinationen

När jag flög till Belgrad en gång så ställde sig alla upp mer eller mindre direkt planet landat och började slita ner väskor, flygvärdinnorna började argt ropa på ett antal olika språk utan större resultat, detta var alltså när planet ännu färdades i hög hastighet. På hemresan när man landa på mmx så hade flygvärdinnorna tidigt börjat meddela folk vad som gällde, efter landning börjar piloten bromsa kraftigt då och då, trots det så ställer sig en äldre dam i 70 års åldern upp i gången för att sedan faceplanta när piloten tvärnitar...

1. Om jag sitter i loungen och monitorn går över från "Go to gate" direct till "Final call"

Den där är dryg. På IST verkar det vara vanligt med "Wait in lounge" direkt till "Final call", har vart med om det flera gånger faktiskt.

Var med om liknande på LHR T3 för någon månad sedan, 13:20 skulle info om gate komma upp. 13:15 fanns ingen info så jag tog en snabb sväng in i tax freen. 13:25 när man kommer ut står det Final call och en gate. Fick skynda lite men var långt ifrån sist till planet.

Toppen