Johan_G
Medlem
Lite OT här men jag arbetar med att skruva in diverse skruvar och plattor i folks skelett. Bland den vanligaste frågorna man får efteråt är om det kommer att pipa i säkerhetskontrollen när man flyger (ibland får jag känslan att de undrar mer kring det än om eventuella sviter efter traumat men nu är vi ännu mer OT). Mitt svar brukar vara att det kan pipa men att man då får visa ärret så brukar det lösa sig så småningom. Finns även små enkla intyg på engelska för vissa proteser men de har ingen större juridisk bäring så dem brukar vi inte utfärda längre. Eller har någon hört någon säga "Ah, ni har ett litet icke-standardiserat papperskort från ett svenskt sjukhus, då ska ni givetvis inte behövs utsättas för fler säkerhetskontroller!" ?
För att återknyta till ämnet så irriterar jag mig på medpassagerare som försöker med diskreta eller indiskreta sätt att tränga sig före i kön vid boarding när alla redan har seating. Ingen riskerar ju att bli utan sin plats och i de allra flesta fall väntar ju en ytterligare kö innan man får kliva in genom flygplansdörren. Obegriplig beteende, om ni frågar mig.
Jo, jag har också ett sådant papper. Det hjälper inte jättemycket, ärret funkar mycket bättre. Fler än en gång har tanken slagit mig att jag borde tatuera in en Kalasjnikov på benet och visa dem tatueringen när det piper. Dock misstänker jag att detta tilltag skulle kunna leda till problem i vissa länder samt att det är underbenet det rör sig om och jag tycker inte att det skulle se speciellt bra ut när man går i shorts, men tanken är lockande