Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Säkerhetskontrollen. Avskyr den.

Instämmer. Jag vet någonstans i bakhuvudet att om den inte fanns alls så skulle jag sakna den men som det är nu när jag som hederlig resande blir behandlad som mindre vetande alternativt misstänkt terrorist av för många säkerhetskontrollanter så blir jag bara förbannad.

Och så de där nakenscannrarna. Jag har inget problem med bilderna som ev. skapas även om jag förstår att det inte är bilder på vare sig mig eller min demografiska grupp som kan vara känsliga. Däremot har jag ett stort problem med att dessa scannrar innebär att jag måste stanna, bete mig fånigt och det till råga på allt tar längre tid och inte verkar minska antalet falsklarm.

Säkerhetskontrollant som gör ett stort nummer av deon du glömt lägga i plastpåsen för att sedan lägga denna potentiellt livsfarliga tingest i papperskorgen bakom sig. Hände mig en gång på Stansted.

Och jag blev en gång i Tallinn tvungen (!) att ta ut min deo-stick från plastpåsen för att den inte var flytande. But why?!?
OK; rätt ska vara rätt ;)

Tandkrämstuber som är nästan tomma som man i främst Finland har väldigt synpunkter på eftersom det står att de innehåller 250 ml
Exakt detta har hänt mig med just i Finland (Helsingfors). Kan inte varit mer än 20-30 mL kvar av hårprodukten, men den åkte i soptunnan. "Står X på burken". Att de är konsekventa är väl förvisso det positiva i det hela.

Exakt detta har hänt mig med just i Finland (Helsingfors). Kan inte varit mer än 20-30 mL kvar av hårprodukten, men den åkte i soptunnan. "Står X på burken". Att de är konsekventa är väl förvisso det positiva i det hela.

Positivt är också att man medan man håller predikan om reglementet har man 2 ggr städat upp i necessären och lagt innehållet i påsarna. :)
Men, denna har då aldrig upptäckts Brytkniv Nt Cutter A-300 70 kr (inkl moms) : Brytknivar : Knivar & Skalpeller - Köp den på Mattonbutiken / Matton AB

Tipexa över texten då. Det finns väl inget krav att de ska stå hur stor förpackningen är?

Tipexa över texten då. Det finns väl inget krav att de ska stå hur stor förpackningen är?
Der är definitivt inget krav. På Heathrow har jag haft en kontrollant i säkerhetskontrollen som spenderade säkert 5 min på att försöka hitta det på något som var i gränsen på storlek (kommer inte ens ihåg vad det var) och fick till slut ge upp och godkänna den utan att veta hur mycket den rymde.

Däremot är väl formellt sett kraven ställda just på hur mycket den kan rymma och inte hur mycket som är i den. Men visst blir det (också) löjligt...

Der är definitivt inget krav. På Heathrow har jag haft en kontrollant i säkerhetskontrollen som spenderade säkert 5 min på att försöka hitta det på något som var i gränsen på storlek (kommer inte ens ihåg vad det var) och fick till slut ge upp och godkänna den utan att veta hur mycket den rymde.

Däremot är väl formellt sett kraven ställda just på hur mycket den kan rymma och inte hur mycket som är i den. Men visst blir det (också) löjligt...
Behållare för vätska får rymma max 100ml.

Precis. Det är hur mycket de kan innehålla som räknas, inte vad de innehåller.

Förutom ifall de är helt tomma. Då räknas de inte alls. Men finns det en minimal slatt i botten på en stor behållare så är den otillåten.

Go figure....

Då kommer ju frågan, får man ta med sig en behållare som inte är volymmärkt?

Toppen