Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Då kommer ju frågan, får man ta med sig en behållare som inte är volymmärkt?
Många, jag skulle nästan våga säga att de flesta resebehållare som man fyller själv är utan sådan märkning.
Men man kanske bör undvika behållare vars storlek är nära gränsen om den inte är märkt.

Många, jag skulle nästan våga säga att de flesta resebehållare som man fyller själv är utan sådan märkning.
Men man kanske bör undvika behållare vars storlek är nära gränsen om den inte är märkt.

Jadå. Däremot blir det ju lite jobbigare för de som jobbar i säkerhetskontrollen, så som vanligt kan du få vänta mer (som jag fick i LHR).

Min fråga var väl lite medvetet lurig. Vem har rätt att bedöma volymen av en omärkt behållare? Kan personalen kräva att passageraren ska bevisa att den är max 100 ml? Vad säger regelverket?

Min fråga var väl lite medvetet lurig. Vem har rätt att bedöma volymen av en omärkt behållare? Kan personalen kräva att passageraren ska bevisa att den är max 100 ml? Vad säger regelverket?
I mitt fall tog det bara väldigt lång tid, och sedan gav de upp till slut. Exakt vad regelverket säger har jag ingen aning om :)

Då kommer ju frågan, får man ta med sig en behållare som inte är volymmärkt?
Jag tar som oftast och häller över det flytande jag behöver i mindre men volymomärkta behållare. Allt slänger jag in i en gammal SAS Business Amenitykit 1-litersmärkt dragkedjeförsedd plastbag.
Inga problem hittills, förutom på nån mysko storflygplats ute i världen (antingen var det ZRH eller LHR) där de förmodligen aldrig lagt märke till denna skapelse. Där packade de om allt till en plastpåse som fanns på flygplatsen. I den gick det i mer än i min. Jag suckade djupt....

Jag tror faktiskt att jag har en "oanvänd" kvar av dessa 1-litersmärkta från SAS. Frugan har fått två och jag har nog använt två hittills.

Last edited:
Flög Norwegian i söndags. Vid ombordstigning (via bakre dörren) har jag ett litet sällskap framför mig. Så fort de kommer in i kabinen fyller de upp handbagagehyllorna för rad 31-32 med sina väskor och påsar, för att sedan fortsätta till sina platser en 7-8 rader längre fram i kabinen.

Nästan så att jag hoppades att all avstigning skulle ske genom främre dörren, trots att jag satt på rad 28...

De som när det är dags för Boarding, likt hungriga lejon, kastar sig fram för att komma först. Och när de väl står där. Då först börjar man leta efter pass och boarding card.
För att de skall vara en fullbordad succé har man också missat att det är Priority boarding och man åker i ap-klass

Fälla stolen eller inte i economy, den eviga frågan. Idag blev jag utskälld av en man ombord som hävdade att det var en tyst överenskomnelse mellan alla passagerare att man inte fäller stolen. Vad kan det handla om? 10 cm? Mycke väsen för ingenting.

Edit: var efter att måltidsserveringen plockars bort.

Last edited:
Toppen