Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Bara att vänta tills det blir inställt. Vad får dig att tro att de ställer in det?
Dels har dom slutat sälja biljetter till avgången men även för att dom har ställt in alla flyg den senaste veckan pga problem för crew att övernatta (nya regler inresa). HKG är inte min slutdestination så hoppas att man blir ombokad till BKK direkt, men swiss har inte många platser kvar i bussines på det flyget.

Swiss International cuts Hong Kong flights over quarantine rules | Aviation | Al Jazeera
 
Där blev den inställd. Avresa 18 december. Pratat med SAS och dom ser inga platser jag kan bli ombokad på. Då säger jag att det finns massor med flyg på lördag och att ni får köpa dom åt mig. Men enligt SAS så kan de inte köpa dessa platser för att jag bokat med poäng? Vad gäller här?

Bokat star alliance med Swiss med EB poäng, swiss har ställt in två flyg och det är 5 dagar kvar till avresa. SAS vägrar boka om för betalda platser.
 
Det bolag som ställer in en flygning är ansvariga för att boka om enligt EU 261/2004 så jag skulle börja med att kontakta Swiss, men innan flyget är inställt i systemen tror jag inte Swiss gör något alls.

Där blev den inställd. Avresa 18 december. Pratat med SAS och dom ser inga platser jag kan bli ombokad på. Då säger jag att det finns massor med flyg på lördag och att ni får köpa dom åt mig. Men enligt SAS så kan de inte köpa dessa platser för att jag bokat med poäng? Vad gäller här?

Bokat star alliance med Swiss med EB poäng, swiss har ställt in två flyg och det är 5 dagar kvar till avresa. SAS vägrar boka om för betalda platser.

Borde du inte ringa Swiss i det här fallet enligt @SK989 förslag ? Eller är det just för du bokat med award EuroBonus poäng som gör att du måste prata med SAS ?
 
Borde du inte ringa Swiss i det här fallet enligt @SK989 förslag ? Eller är det just för du bokat med award EuroBonus poäng som gör att du måste prata med SAS ?
Ja Swiss säger - vi kan inte boka om eller röra bokningen för att den är bokad genom sas, kontakta SAS säger dom. SAS säger finns inga platser förens 31 december i ekonomi. Och anledningen till att den blev cancellerad kan ingen ge mig.
 
Ja Swiss säger - vi kan inte boka om eller röra bokningen för att den är bokad genom sas, kontakta SAS säger dom. SAS säger finns inga platser förens 31 december i ekonomi. Och anledningen till att den blev cancellerad kan ingen ge mig.

Aha , missade att du frågat Swiss. Jobbigt , tycker synd om dig inte för att det gör någon skillnad
 
Ja alltså enligt eu261 kan jag ju köpa egna biljetter och kräva kompensation för dom i efterhand men det känns ju extremt riskabelt. Får ringa imorgon igen.
 
Liknande upplevelse. Reser 16 feb och hade bokat Arn-Zürich-Miami med swiss. Fick idag mail om en seat change och kollade bokningen. Märker då att Arn-Zürich tagits bort från bokningen utan att ha blivit ersatt med något annat.

Supporten berättar att flighten ställts in den 21 oktober. Ser i min inbox att jag hade ett Mail om ”schedule change” (man kan tycka det borde stått flight canceled, gärna i versaler…) det datumet, men jag hade missat det.

Nu till det mindre angenäma. Det går exakt samma flyg med swiss under morgonen men under annat flygnummer. Man uppger att det inte finns några bonussäten på det flyget och varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Uniteds sökmotor visar tillgängliga platser.

Enda rimliga alternativet var att boka in SAS ekonomi med kort mellanlandning i Köpenhamn. 3h längre resa i ekonomi med mycket större risk för strul. Med ett spädbarn dessutom.

Förstummad över att det kan gå till såhär och hur utsatt man då blir med en bonusbokning när inga rimliga alternativ finns. Rent flyt att jag upptäckte det nu såpass långt innan. Blir förvånad om det inte sker samma sak med fler avgångar
 
Liknande upplevelse. Reser 16 feb och hade bokat Arn-Zürich-Miami med swiss. Fick idag mail om en seat change och kollade bokningen. Märker då att Arn-Zürich tagits bort från bokningen utan att ha blivit ersatt med något annat.

Supporten berättar att flighten ställts in den 21 oktober. Ser i min inbox att jag hade ett Mail om ”schedule change” (man kan tycka det borde stått flight canceled, gärna i versaler…) det datumet, men jag hade missat det.

Nu till det mindre angenäma. Det går exakt samma flyg med swiss under morgonen men under annat flygnummer. Man uppger att det inte finns några bonussäten på det flyget och varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Uniteds sökmotor visar tillgängliga platser.

Enda rimliga alternativet var att boka in SAS ekonomi med kort mellanlandning i Köpenhamn. 3h längre resa i ekonomi med mycket större risk för strul. Med ett spädbarn dessutom.

Förstummad över att det kan gå till såhär och hur utsatt man då blir med en bonusbokning när inga rimliga alternativ finns. Rent flyt att jag upptäckte det nu såpass långt innan. Blir förvånad om det inte sker samma sak med fler avgångar
Har exakt samma scenario då första benet ställdes in utan alternativ i oktober. Tänkte ringa imorgon och be om pengar, poäng, skatt, voucher tillbaka.
 
Har exakt samma scenario då första benet ställdes in utan alternativ i oktober. Tänkte ringa imorgon och be om pengar, poäng, skatt, voucher tillbaka.


Det är ju närmast farsartat. Har dom tagit på sig för många bonusresenärer och vill få folk att avboka? Jag har dock sett andra iallafall bli ombokade till kvällen före, men det lär ju också få många att avboka.
 
Toppen