Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Har exakt samma scenario då första benet ställdes in utan alternativ i oktober. Tänkte ringa imorgon och be om pengar, poäng, skatt, voucher tillbaka.
Jag råkade också ut för det i oktober. Att de tog bort resorna mellan Arlanda och Zürich både dit och hem på en februariresa till Johannesburg. Som tur var kunde Sveg hjälpa mig med nya platser mellan Sthlm och Zürich men känner mig inte helt säker på att ha biljetterna kvar i februari, om nu Johannesburg ens är ett alternativ att resa till då.

Där blev den inställd. Avresa 18 december. Pratat med SAS och dom ser inga platser jag kan bli ombokad på. Då säger jag att det finns massor med flyg på lördag och att ni får köpa dom åt mig. Men enligt SAS så kan de inte köpa dessa platser för att jag bokat med poäng? Vad gäller här?

Bokat star alliance med Swiss med EB poäng, swiss har ställt in två flyg och det är 5 dagar kvar till avresa. SAS vägrar boka om för betalda platser.

Skillnaden på att ha rätt och att få rätt. Det ena kan endast en domstol ge dig!

Ja Swiss säger - vi kan inte boka om eller röra bokningen för att den är bokad genom sas, kontakta SAS säger dom. SAS säger finns inga platser förens 31 december i ekonomi. Och anledningen till att den blev cancellerad kan ingen ge mig.

Ja alltså enligt eu261 kan jag ju köpa egna biljetter och kräva kompensation för dom i efterhand men det känns ju extremt riskabelt. Får ringa imorgon igen.
Det här känns som ett fall att driva vidare ända in i kaklet (för visst har väl Schweiz/Swiss gått med på att respektera EU261?).

Det här känns som ett fall att driva vidare ända in i kaklet (för visst har väl Schweiz/Swiss gått med på att respektera EU261?).
Problemet här är att Swiss bara hänvisar till SAS där bokningen är gjord, dom kan absolut inte göra något med bokningen.

Sas säger att dom inte kan öppna upp awards och kan absolut inte boka revenue för att det är emot regelverken för bonusbiljetter. Men jag undrar hur det är tänkt att hitta awards 5 dagar innan avgång sent i december? Det är inte möjligt.

Med sas "regler" så är dessa *a bokningar med poäng extremt riskfyllda, att dom i princip kan boka av när som helst och säga "du kan få återbetalning eller boka om, tidigast möjligt om 3 månader, inte vårt problem".
Försökte få en agent att kontakta swiss och se om de kunde öppna nån biljett men det var absolut inte möjligt. Tråkigt att dom skiter fullständigt i sina kunder. Ja juste, enligt agenten är eurobonus poäng inget betalmedel utan en förmån.

Man förväntas alltså boka biljetter ett år innan och är sen alltså inte ens skyddad <14 dagar innan avresa som jag sett man resonerat på många ställen i forumet, utan först när man påbörjat resan. Överväger seriöst att boka om för pengar nu, vi måste helt enkelt komma iväg.

Ja Swiss säger - vi kan inte boka om eller röra bokningen för att den är bokad genom sas, kontakta SAS säger dom. SAS säger finns inga platser förens 31 december i ekonomi. Och anledningen till att den blev cancellerad kan ingen ge mig.
Så kan det säkert vara, d.v.s. Swiss kan inte tekniskt komma åt bokningen men det förändrar inte att det är Swiss som är ansvariga för att boka om dig när de ställt in sitt flyg. Du ska inte behöva ringa runt till någon annan utan det ska Swiss göra. Ring tillbaka till Swiss, upplys dem om DERAS skyldighet att boka om dig och att det är DE som ska kontakta SAS om de själva inte kan röra din bokning.

Upplys även Swiss om att EU-förordningens bestämmelser om ombokning vid inställda flyg även gäller bonusbiljetter och att skyldigheten att boka om alltid ligger hos det flygbolag som ställt in sitt flyg, inte hos det flygbolag som utfärdat ("bokat") biljetten.

Last edited:
Jag kan inte vara ensam om att hoppas att så många sådana här fall som möjligt tas till domstol, och att flygbolagen tilldöms känbara skadestånd. Det är helt orimligt att flera stora, i övrigt seriösa bolag bara bestämt sig att välja och vraka mellan vilka lagar de ska följa, och vilka de ska ignorera helt.

Jag kan inte vara ensam om att hoppas att så många sådana här fall som möjligt tas till domstol, och att flygbolagen tilldöms känbara skadestånd. Det är helt orimligt att flera stora, i övrigt seriösa bolag bara bestämt sig att välja och vraka mellan vilka lagar de ska följa, och vilka de ska ignorera helt.
+1 på det.

Om din förhoppning slår in är tyvärr risken överhängande att systemet kommer ändras i grunden. En lösning för bolagen skulle vara att strypa platstillgången helt under pandemin, frågan är om det gjort oss gladare... eller möjligen från SAS sida att endast släppa på egen metal som de kan styra.

Om din förhoppning slår in är tyvärr risken överhängande att systemet kommer ändras i grunden. En lösning för bolagen skulle vara att strypa platstillgången helt under pandemin, frågan är om det gjort oss gladare...
Jag uppfattar att vissa som skrivit om den här typen av problem faktiskt skulle ha blivit gladare, eller rättare sagt mindre missnöjda i det fallet! Då hade de inte förespeglats en resa som ställs in sent, och behövt lägga tid i onödan på att göra bokningar och avbokningar på resmålet m.m.

Att helt strypa platstillgången är f.ö. inte alldeles positivt för flygbolagen eftersom de då bygger upp en ökande skuld i innestående poäng.

Om din förhoppning slår in är tyvärr risken överhängande att systemet kommer ändras i grunden. En lösning för bolagen skulle vara att strypa platstillgången helt under pandemin, frågan är om det gjort oss gladare... eller möjligen från SAS sida att endast släppa på egen metal som de kan styra.

Helt riktigt. Och jag skulle välkomna det. Som det är nu så blir resorna antingen inställda, så att man får spendera sina dyra semesterdagar med att stirra in i väggen hemma, eller så får man boka om till revenue på kort varsel, till betydligt högre priser än om man gjort det från början. En värld med högre poängpriser eller sämre tillgång på resor, som man dock kan lita på, är klart att föredra.

Det vore också helt OK om flygbolagen (som inte direkt saknar lobbystyrka) får lagstiftarna att implementera tillfällig lagstiftning/regelverk, såsom många andra branscher gjort. T.ex. att ingen ersättning utbetalas, men att duty-of-care kvarstår.

Men framförallt: Om alla flygbolag följde samma lagstiftning skulle det inte vara en enormt snedvriden marknad dem emellan. Dvs, som man förutsätter att saker och ting ska fungera i ett rättssamhälle.

Toppen