Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

pswe skrev:Kan bara dela med mig av egen erfarenhet från veckan.Har bokning för tre personer till Chicago i sista veckan av september. Direktmaskinen från Stockholm som varit listad som 340 ett bra tag. Blev ombokad med automatik nu i veckan via Köpenhamn, samma datum och samma bokningsklass (reward-business). Har inte funnits bokningsbara reward-biljetter tidigare, men vet inte om det öppnats upp senaste dagarna.Klicka för att utvidga...



palmen skrev:Jag har fått 2 sådana resor inställda och sas bokade automatiskt om till dagen efter. Då det inte passade mig kunde jag utan problem ändra den första till hemresa 4 dagars tidigare trots att det inte fanns award.Den andra bokningen som ändrades har vi inte bestämt hur vi hanterar än, men när jag pratade med sas idag var det inga problem att boka om den tillbaka tidigare hemresa om vi ville men fick inte ändra utresan.Klicka för att utvidga...


Skönt att höra! Verkar som en ren SAS-award (av naturliga skäl) resulterar i mindre strul vid inställda flyg.
 
Pratade med kundtjänst och tydligen får man vid inställt flyg i en ren SAS-award byta till *A-flighter (så länge det finns bonusplatser) utan att betala mer poäng. Det har säkert tagits upp i något inlägg tidigare, men det var nytt för mig.
 
Måste tyvärr säga att SAS är riktigt osköna när det kommer till inställda flyg på awardresor. Nästan alla andra flygbolag bokar om dig till nya flyg så länge det finns stolar till försäljning på flygningen. SAS är ensamma om att envisas om att endast boka om till flyg med tillgängliga awards. Likaså är SAS motvilliga att boka om dig på en SAS-flygning long haul ifall du t.ex ursprungligen var bokad på ett annat bolag i Star Alliance.



I sällsynta fall så kan agenterna frisälja awardplatser på egna SAS-flighter, om det finns J-klass tillgängligt (dvs billigaste revenue business). Ibland släpps platserna upp direkt och i vissa fall får man väntelista dem genom att boka in J-klass som en placeholder som sedan byts ut mot I-klass när den nya biljetten ställs ut (förutsatt att SAS går med på att frisälja awards).
 
Har samma problem och tycker kundtjänst inte är särskilt hjälpsamma. Det känns knappt som de tittar i systemet utan ofta får man svaret "det finns inget annat/bättre" efter 2 sekunder.



Hade bokat GOT-IST-CUN nu i januari med Turkish i business med en 2-4-1 men hemresan blev inställd, alternativet var då en 32h-resa i business mot 10h i ekonomi med Lufthansa så vi valde då att boka om till economy CUN-FRA-GOT + fick faktiskt även tillbaka mellanskillnaden i poäng (!). Men därefter har flyg ändrats och flyttats en del tills nu även economy-resan hem CUN-FRA blivit inställd. Märkliga är att kollar man deras hemsida så finns dock flighten kvar? Tror de endast bytt till ett annat företag typ Eurowings men borde man då inte automatiskt komma med den flighten?



Pratar man med SAS kundtjänst så säger de bara att det enda som finns är ekonomi i 20h+ och med mellanlandning i USA.... Om någon kan se något schysst alternativ den 9-14 feb från CUN-GOT hade jag varit evigt tacksam!



Oavsett, hur nära inpå kan de bara ställa in och inte ha något vettigt att boka om till? Kan alternativet för ombokning vara hur lång som helst, dygn om det är det enda som finns? Eller vad hade ni gjort?
 
Marie Eklund skrev:Oavsett, hur nära inpå kan de bara ställa in och inte ha något vettigt att boka om till? Kan alternativet för ombokning vara hur lång som helst, dygn om det är det enda som finns? Eller vad hade ni gjort?Klicka för att utvidga...


Vilken tråkig situation. Om det är närmare än 14 dagar till avgång så kan man kräva att bli ombokad till vanlig revenue, annars är man tyvärr lite rättslös verkar det som.
 
Marie Eklund skrev:Tror de endast bytt till ett annat företag typ Eurowings men borde man då inte automatiskt komma med den flighten?Klicka för att utvidga...
SAS har inget interline agreement med Eurowings Discover, därav kan de inte ställa ut nya biljetter trots att det finns ett segment bekräftat i bokningen, dvs när Lufthansa har bytt flygnummer från LH till 4Y-kod.
 
Jonas C skrev:SAS har inget interline agreement med Eurowings Discover, därav kan de inte ställa ut nya biljetter trots att det finns ett segment bekräftat i bokningen, dvs när Lufthansa har bytt flygnummer från LH till 4Y-kod.Klicka för att utvidga...


Tack, det förklarar saken.



Antar att jag får ringa ett tiotal gånger till då och försöka lösa detta på ett bra sätt.... Suck!
 
Rasmus_1 skrev:Vilken tråkig situation. Om det är närmare än 14 dagar till avgång så kan man kräva att bli ombokad till vanlig revenue, annars är man tyvärr lite rättslös verkar det som.Klicka för att utvidga...
Följd fråga, mitt flyg om en dryg vecka kommer med största sannolikhet bli inställd. Det är swiss jag ska åka med, är det dem man ska kontakta då? Gäller *award bokad med en poäng. Självklart är alla awards slut.
 
Davvelavve skrev:Följd fråga, mitt flyg om en dryg vecka kommer med största sannolikhet bli inställd. Det är swiss jag ska åka med, är det dem man ska kontakta då? Gäller *award bokad med en poäng. Självklart är alla awards slut.Klicka för att utvidga...
Det bolag som ställer in en flygning är ansvariga för att boka om enligt EU 261/2004 så jag skulle börja med att kontakta Swiss, men innan flyget är inställt i systemen tror jag inte Swiss gör något alls.
 
SK989 skrev:Det bolag som ställer in en flygning är ansvariga för att boka om enligt EU 261/2004 så jag skulle börja med att kontakta Swiss, men innan flyget är inställt i systemen tror jag inte Swiss gör något alls.Klicka för att utvidga...


Bara att vänta tills det blir inställt. Vad får dig att tro att de ställer in det?
 
Hachans skrev:Bara att vänta tills det blir inställt. Vad får dig att tro att de ställer in det?Klicka för att utvidga...
Dels har dom slutat sälja biljetter till avgången men även för att dom har ställt in alla flyg den senaste veckan pga problem för crew att övernatta (nya regler inresa). HKG är inte min slutdestination så hoppas att man blir ombokad till BKK direkt, men swiss har inte många platser kvar i bussines på det flyget.



Swiss International cuts Hong Kong flights over quarantine rules | Aviation | Al Jazeera
 
Där blev den inställd. Avresa 18 december. Pratat med SAS och dom ser inga platser jag kan bli ombokad på. Då säger jag att det finns massor med flyg på lördag och att ni får köpa dom åt mig. Men enligt SAS så kan de inte köpa dessa platser för att jag bokat med poäng? Vad gäller här?



Bokat star alliance med Swiss med EB poäng, swiss har ställt in två flyg och det är 5 dagar kvar till avresa. SAS vägrar boka om för betalda platser.
 
SK989 skrev:Det bolag som ställer in en flygning är ansvariga för att boka om enligt EU 261/2004 så jag skulle börja med att kontakta Swiss, men innan flyget är inställt i systemen tror jag inte Swiss gör något alls.Klicka för att utvidga...



Davvelavve skrev:Där blev den inställd. Avresa 18 december. Pratat med SAS och dom ser inga platser jag kan bli ombokad på. Då säger jag att det finns massor med flyg på lördag och att ni får köpa dom åt mig. Men enligt SAS så kan de inte köpa dessa platser för att jag bokat med poäng? Vad gäller här?Bokat star alliance med Swiss med EB poäng, swiss har ställt in två flyg och det är 5 dagar kvar till avresa. SAS vägrar boka om för betalda platser.Klicka för att utvidga...


Borde du inte ringa Swiss i det här fallet enligt @SK989 förslag ? Eller är det just för du bokat med award EuroBonus poäng som gör att du måste prata med SAS ?
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:Borde du inte ringa Swiss i det här fallet enligt@SK989förslag ? Eller är det just för du bokat med award EuroBonus poäng som gör att du måste prata med SAS ?Klicka för att utvidga...
Ja Swiss säger - vi kan inte boka om eller röra bokningen för att den är bokad genom sas, kontakta SAS säger dom. SAS säger finns inga platser förens 31 december i ekonomi. Och anledningen till att den blev cancellerad kan ingen ge mig.
 
Davvelavve skrev:Ja Swiss säger - vi kan inte boka om eller röra bokningen för att den är bokad genom sas, kontakta SAS säger dom. SAS säger finns inga platser förens 31 december i ekonomi. Och anledningen till att den blev cancellerad kan ingen ge mig.Klicka för att utvidga...


Aha , missade att du frågat Swiss. Jobbigt , tycker synd om dig inte för att det gör någon skillnad
 
Ja alltså enligt eu261 kan jag ju köpa egna biljetter och kräva kompensation för dom i efterhand men det känns ju extremt riskabelt. Får ringa imorgon igen.
 
Liknande upplevelse. Reser 16 feb och hade bokat Arn-Zürich-Miami med swiss. Fick idag mail om en seat change och kollade bokningen. Märker då att Arn-Zürich tagits bort från bokningen utan att ha blivit ersatt med något annat.



Supporten berättar att flighten ställts in den 21 oktober. Ser i min inbox att jag hade ett Mail om ”schedule change” (man kan tycka det borde stått flight canceled, gärna i versaler…) det datumet, men jag hade missat det.



Nu till det mindre angenäma. Det går exakt samma flyg med swiss under morgonen men under annat flygnummer. Man uppger att det inte finns några bonussäten på det flyget och varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Uniteds sökmotor visar tillgängliga platser.



Enda rimliga alternativet var att boka in SAS ekonomi med kort mellanlandning i Köpenhamn. 3h längre resa i ekonomi med mycket större risk för strul. Med ett spädbarn dessutom.



Förstummad över att det kan gå till såhär och hur utsatt man då blir med en bonusbokning när inga rimliga alternativ finns. Rent flyt att jag upptäckte det nu såpass långt innan. Blir förvånad om det inte sker samma sak med fler avgångar
 
Snafidafi skrev:Liknande upplevelse. Reser 16 feb och hade bokat Arn-Zürich-Miami med swiss. Fick idag mail om en seat change och kollade bokningen. Märker då att Arn-Zürich tagits bort från bokningen utan att ha blivit ersatt med något annat.Supporten berättar att flighten ställts in den 21 oktober. Ser i min inbox att jag hade ett Mail om ”schedule change” (man kan tycka det borde stått flight canceled, gärna i versaler…) det datumet, men jag hade missat det.Nu till det mindre angenäma. Det går exakt samma flyg med swiss under morgonen men under annat flygnummer. Man uppger att det inte finns några bonussäten på det flyget och varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Uniteds sökmotor visar tillgängliga platser.Enda rimliga alternativet var att boka in SAS ekonomi med kort mellanlandning i Köpenhamn. 3h längre resa i ekonomi med mycket större risk för strul. Med ett spädbarn dessutom.Förstummad över att det kan gå till såhär och hur utsatt man då blir med en bonusbokning när inga rimliga alternativ finns. Rent flyt att jag upptäckte det nu såpass långt innan. Blir förvånad om det inte sker samma sak med fler avgångarKlicka för att utvidga...
Har exakt samma scenario då första benet ställdes in utan alternativ i oktober. Tänkte ringa imorgon och be om pengar, poäng, skatt, voucher tillbaka.
 
Brandten skrev:Har exakt samma scenario då första benet ställdes in utan alternativ i oktober. Tänkte ringa imorgon och be om pengar, poäng, skatt, voucher tillbaka.Klicka för att utvidga...




Det är ju närmast farsartat. Har dom tagit på sig för många bonusresenärer och vill få folk att avboka? Jag har dock sett andra iallafall bli ombokade till kvällen före, men det lär ju också få många att avboka.
 
Back
Top