Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Har fått ett leg avbokat med Turkish, ARN-IST som en del av en längre awardresa bokad med SAS-poäng, där alla flighter är med Turkish. Flighten verkar inställd (inga biljetter säljs till den avgången), men SAS säger att de inte kan boka om till en tidigare anslutning samma dag, fast jag ser award-platser om jag söker endast ARN-IST. De sa något i stil med att det är nån block som Turkish lägger på. Har mailat Turkish kontor i Stockholm kring detta, men hoppas inte på underverk.

Är det läge för en HUACA?
Vad har ni för erfarenheter av liknande fall, förutom att bara boka av och boka något helt nytt?
 
Ja, det är bara att försöka på nytt. Och stå på dig. Min bror råkade ut för samma sak i förra veckan, IST–ARN ställdes in på hemresan från DAR och jag hittade alternativ till honom via VIE. På första försöket blev det stolpskott och personen i andra änden hävdade att han måste avboka allt och boka om i ekonomi. Vid försök två hade jag peppat honom med arga utrop och bokningen löstes utan problem.
 
Har fått ett leg avbokat med Turkish, ARN-IST som en del av en längre awardresa bokad med SAS-poäng, där alla flighter är med Turkish. Flighten verkar inställd (inga biljetter säljs till den avgången), men SAS säger att de inte kan boka om till en tidigare anslutning samma dag, fast jag ser award-platser om jag söker endast ARN-IST. De sa något i stil med att det är nån block som Turkish lägger på. Har mailat Turkish kontor i Stockholm kring detta, men hoppas inte på underverk.

Är det läge för en HUACA?
Vad har ni för erfarenheter av liknande fall, förutom att bara boka av och boka något helt nytt?
Högst troligt är det married segments som är problemet, divs Turkish säljer gärna biljett IST-ARN men inte ZZZ-IST-ARN. Det spelar ingen roll hur många du pratar med om det inte går att boka. Däremot brukar det gå bra att boka via annan stad i Europa och sen till Stockholm.
Sen kan ju första agenten haft fel, händer ju lite då och då att de inte vet hur de ska söka. Men just detta låter faktiskt som married segment som är extremt vanligt på just Turkish.
 
Har fått ett leg avbokat med Turkish, ARN-IST som en del av en längre awardresa bokad med SAS-poäng, där alla flighter är med Turkish. Flighten verkar inställd (inga biljetter säljs till den avgången), men SAS säger att de inte kan boka om till en tidigare anslutning samma dag, fast jag ser award-platser om jag söker endast ARN-IST. De sa något i stil med att det är nån block som Turkish lägger på. Har mailat Turkish kontor i Stockholm kring detta, men hoppas inte på underverk.

Är det läge för en HUACA?
Vad har ni för erfarenheter av liknande fall, förutom att bara boka av och boka något helt nytt?

Högst troligt är det married segments som är problemet, divs Turkish säljer gärna biljett IST-ARN men inte ZZZ-IST-ARN. Det spelar ingen roll hur många du pratar med om det inte går att boka. Däremot brukar det gå bra att boka via annan stad i Europa och sen till Stockholm.
Sen kan ju första agenten haft fel, händer ju lite då och då att de inte vet hur de ska söka. Men just detta låter faktiskt som married segment som är extremt vanligt på just Turkish.
Detta hände mig före jul (för resa jag genomförde i jan-feb i år) där jag blev tvungen att boka ny hemresa. Hade hittat PTY-IST i business och sedan IST-ARN i ekonomi. Bra agent som fixade. Dagen efter blev jag uppringd :eek: av samma SAS-agent som förklarade att Turkish meddelat att det var married segments så det gick inte att boka IST-ARN. Som sagt, riktigt bra agent som då var förberedd med IST-MUC-ARN i business (med Turkish & Lufthansa). :)
 
Högst troligt är det married segments som är problemet, divs Turkish säljer gärna biljett IST-ARN men inte ZZZ-IST-ARN. Det spelar ingen roll hur många du pratar med om det inte går att boka. Däremot brukar det gå bra att boka via annan stad i Europa och sen till Stockholm.
Sen kan ju första agenten haft fel, händer ju lite då och då att de inte vet hur de ska söka. Men just detta låter faktiskt som married segment som är extremt vanligt på just Turkish.
Jag bokade precis om en resa där Turkish Airlines hade "en massa begränsningar" (kundtjänstagentens ord) på sträckan IST-ORD. Den första kundtjänstagenten sa att det inte gick att flyga med Turkish Airlines till Istanbul, jag kunde bara flyga med andra flygbolag. Jag sa tack och hej och ringde upp igen och nästa kundtjänstagent löste det galant med just Turkish Airlines till Istanbul. När jag kollar på min bokning på SAS hemsida så ser inte biljetten ut som en tur-och-returresa utan den ser ut som en multicity-biljett med 3 delar. Så jag tror det är så de kan kringgå de konstiga begränsningarna som i synnerhet Turkish Airlines lägger in.
 
Last edited:
Jag bokade precis om en resa där Turkish Airlines hade "en massa begränsningar" (kundtjänstagentens ord) på sträckan IST-ORD. Den första kundtjänstagenten sa att det inte gick att flyga med Turkish Airlines till Istanbul, jag kunde bara flyga med andra flygbolag. Jag sa tack och hej och ringde upp igen och nästa kundtjänstagent löste det galant med just Turkish Airlines till Istanbul. När jag kollar på min bokning på SAS hemsida så ser inte biljetten ut som en tur-och-returresa utan den ser ut som en multicity-biljett med 3 delar. Så jag tror det är så de kan kringgå de konstiga begränsningarna som i synnerhet Turkish Airlines lägger in.

Direkt ARN - IST med denna lösning och sen vidare? Har precis fått en resa avbokad med. Fick bara ett mail av turkish om att de avbokat ett leg. Inget från SAS. Sas kunde inte lösa. RIngde Turkish (som det står man ska göra i mailet) mest på chans. De kunde inte ens se den var avbokad...
 
Toppen