Senaste nytt

Utnyttja Amex 2-4-1 för fem personer

Ni får inte förstöra mina drömmar så här :(
Jag kan inte hitta någon generell regel om att man måste åka närmaste vägen, och inte heller något om MPM. Finns det mer info om detta så jag inte tittar på omöjliga alternativ i onödan?

Vad tror ni om att försöka hitta 2+2 platser (två olika dagar) med SAS (plus ev United) till SFO/LAX i business och sedan ta betalbiljett vidare till Hawaii? Det borde väl vara lite enklare och framförallt mycket billigare om vi kan slippa skatterna ända till LAX/SFO? Vi skulle då kunna ta oss billigt och bekvämt en stor del av resan i två grupper, för att sedan åka lite tråkigare komfort, men ändå tillsammans den sista biten.

@RickardG Har följt tråden under dagen och hade tänkt föreslå just detta. Det ger er dessutom ökad flexibilitet vad gäller vilken av öarna ni vill besöka.

Ett alternativ som delvis föreslagits, och som kanske är intressant med tanke på att du är skeptisk till långa flights i ekonomi med barnen, skulle kanske kunna vara att flyga ARN-DUB-EWR-HNL. EWR-HNL (UA 14/15) är visserligen inom USA, men Boeing 767-400ER har internationell konfig.

Igen aning om det är möjligt att hitta awards. Inte heller säker på att routing är godkänd, men det borde den väl vara?

Eftersom det finns platser med Asiana så ring o kolla om det funkar. Avgifterna kommer bli ca 5000 kr/pers.
Via London så har Asiana nyare business stolar om jag minns rätt. Är det ett alternativ att åka halva familjen via London och halva via Frankfurt och mötas upp i Seoul?
Om ni vill spara pengar så kan ni chansa på att SAS släpper mer platser. Dvs, boka upp via EWR för 2/3 pers nu och hoppas att det dyker upp mer platser senare, det har hänt.

...eller hoppas att SAS öppnar upp ny linje, ARN-ICN! :)

Ni får inte förstöra mina drömmar så här :(
Jag kan inte hitta någon generell regel om att man måste åka närmaste vägen, och inte heller något om MPM. Finns det mer info om detta så jag inte tittar på omöjliga alternativ i onödan?

Vad tror ni om att försöka hitta 2+2 platser (två olika dagar) med SAS (plus ev United) till SFO/LAX i business och sedan ta betalbiljett vidare till Hawaii? Det borde väl vara lite enklare och framförallt mycket billigare om vi kan slippa skatterna ända till LAX/SFO? Vi skulle då kunna ta oss billigt och bekvämt en stor del av resan i två grupper, för att sedan åka lite tråkigare komfort, men ändå tillsammans den sista biten.

Jag tror du måste åka via USA och inte Asien är vad jag fattar rävarna @agehall och @Dr. Miles rätt. Så leta den vägen..

Jag tror ingen försöker krossa drömmar, men försöker hjälpa till men också sätta rätt förväntningar :)

Jag gav dig väldigt konkreta tips, börjar med dessa:
1. Hitta resorna från mainland USA/Kanada (lägg till Air Canada från Vancouver YVR). Jag hittar rätt mycket platser med Air Canada i maj nästa år till HNL från YVR
2. Lägg till resor till USA/Kanada i steg två

Jag tror att alternativet att flyga från LAX till HNL blir också dyrt.. Billigaste Unitedresa i dagsläget är bokningsklass "T" och kostar $634 per person. Från SFO/SJC/OAK finns det biljetter från under $500 med Alaska eller Hawaiian...

Ge inte upp, men jag tror du måste räkna en budget på 4 x 5 000kr i bonusplatser + 25 000kr för cashbiljett eller 45 000kr i flygbiljetter totalt.

En annan möjlighet är en äventyrsresa till Tokyo eller Shanghai med SAS, sedan flyga därifrån med cash för alla till Hawaii. Då blir den totala kostnaden ungefär den samma..

Det är inte enkelt att hitta till så många till alla destinationer och "komma billigt undan". Det blir alltid kompromisser...

Eftersom det finns platser med Asiana så ring o kolla om det funkar. Avgifterna kommer bli ca 5000 kr/pers.
Via London så har Asiana nyare business stolar om jag minns rätt. Är det ett alternativ att åka halva familjen via London och halva via Frankfurt och mötas upp i Seoul?
Om ni vill spara pengar så kan ni chansa på att SAS släpper mer platser. Dvs, boka upp via EWR för 2/3 pers nu och hoppas att det dyker upp mer platser senare, det har hänt.

...eller hoppas att SAS öppnar upp ny linje, ARN-ICN! :)

Har också försökt boka Asiana till HNL eftersom det fanns platser men fick nobben. Resor till Hawaii skall ske via USA enligt två olika agenter.

Jag är helt med på att jag kommer behöva kompromissa och att skatter och avgifter kommer bli en hel del, även om jag lyckas pricka in SAS på en längre sträcka. Stort tack för all hjälp så här långt, det där med drömmarna var med glimten i ögat med förhoppning om att någon skulle komma på en snilleblixt :)

Jag hör vad ni säger, att jag ska söka via USA först, och det var också min första tanke. Jag kan dock inte riktigt släppa varför det inte skulle vara tillåtet att ta vägen genom Asien. Det är trots allt en av de vägar jag hittat som har fyra platser hela vägen i business. Finns det skriftlig information om att det inte är tillåtet? Ni som blivit nekade, vad har förklaringen varit?

Jag gav dig väldigt konkreta tips, börjar med dessa:
1. Hitta resorna från mainland USA/Kanada (lägg till Air Canada från Vancouver YVR). Jag hittar rätt mycket platser med Air Canada i maj nästa år till HNL från YVR
2. Lägg till resor till USA/Kanada i steg två
Jag ska försöka mig på några alternativ ikväll, bra med tips på utgångspunkter att börja med, som YVR! En svårighet är att sedan matcha in med anslutningar eftersom det inte är tillåtet med stopover.

Jag tror att alternativet att flyga från LAX till HNL blir också dyrt.. Billigaste Unitedresa i dagsläget är bokningsklass "T" och kostar $634 per person. Från SFO/SJC/OAK finns det biljetter från under $500 med Alaska eller Hawaiian...

Ge inte upp, men jag tror du måste räkna en budget på 4 x 5 000kr i bonusplatser + 25 000kr för cashbiljett eller 45 000kr i flygbiljetter totalt.

En annan möjlighet är en äventyrsresa till Tokyo eller Shanghai med SAS, sedan flyga därifrån med cash för alla till Hawaii. Då blir den totala kostnaden ungefär den samma..
Jag ska se vad det totala antalet poäng blir att boka fem biljetter (om plats finns) till Tokyo, Shanghai eller Peking, alternativ lämplig plats i USA, dvs fyra biljetter med 2-4-1 och en med normal poängkostnad för att sedan ta fem cashbiljetter vidare till Hawaii. Det kanske blir ett ekonomiskt bättre alternativ.

Jag hör vad ni säger, att jag ska söka via USA först, och det var också min första tanke. Jag kan dock inte riktigt släppa varför det inte skulle vara tillåtet att ta vägen genom Asien. Det är trots allt en av de vägar jag hittat som har fyra platser hela vägen i business. Finns det skriftlig information om att det inte är tillåtet? Ni som blivit nekade, vad har förklaringen varit?

IATA fare mellan Stockholm-Honolulu:
Kod:
STO-HNL MON-17AUG15 YY                                         
TAXES/FEES NOT INCLUDED                                        
ADULT FARES                                                    
     CX    FARE   FARE     C  AP  MIN/    SEASONS...... MR GI D
           SEK    BASIS             MAX                        
  3  YY   105309R CIFRT    C                            M  AT  

SPECIFIED          ROUTE: 0000                                 
MAXIMUM PERMITTED MILEAGE APPLIES.                             
DESTINATION ADDON  ROUTE: 0000                                 

MAXIMUM PERMITTED MILEAGE IS 8960

Maximum Permitted Mileage mellan Stockholm-Honolulu:
Kod:
STOHNL-YY 17AUG15

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M

MPM AT   8960      9408      9856     10304     10752     11200

Både IATA fare och MPM använder routing AT (via Atlantic) så det är min förklaring varför inte går att flyga mellan Europa och Hawaii via Asien med SAS EuroBonus poäng.

För din information, har flera SAS agenter hänvisat till MPM när några medlemmar har försökt att optimera routing "för mycket". Så om SAS ska använda MPM då är det MPM ovan som gäller.

Du kan försöka att ringa till SAS kundtjänst hur många gånger som helst och försöka att boka bonusresan via Asien men jag kommer att bli förvånat om de accepterar routingen utan att höja antal poängen som krävs för resan (= kombination av två eller flera bonusresor).

IATA fare mellan Stockholm-Honolulu:
Kod:
STO-HNL MON-17AUG15 YY                                        
TAXES/FEES NOT INCLUDED                                       
ADULT FARES                                                   
     CX    FARE   FARE     C  AP  MIN/    SEASONS...... MR GI D
           SEK    BASIS             MAX                       
  3  YY   105309R CIFRT    C                            M  AT 

SPECIFIED          ROUTE: 0000                                
DESTINATION ADDON  ROUTE: 0000                                

MAXIMUM PERMITTED MILEAGE IS 8960

Maximum Permitted Mileage mellan Stockholm-Honolulu:
Kod:
STOHNL-YY 17AUG15

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M

MPM AT   8960      9408      9856     10304     10752     11200

Både IATA fare och MPM använder routing AT (via Atlantic) så det är min förklaring varför inte går att flyga mellan Europa och Hawaii via Asien med SAS EuroBonus poäng.

För din information, har flera SAS agenter hänvisat till MPM när några medlemmar har försökt att optimera routing "för mycket". Så om SAS ska använda MPM då är det MPM ovan som gäller.

Du kan försöka att ringa till SAS kundtjänst hur många gånger som helst och försöka att boka bonusresan via Asien men jag kommer att bli förvånat om de accepterar routingen utan att höja antal poängen som krävs för resan (= kombination av två eller flera bonusresor).
Förstår jag dig rätt att inte är routing genom Asien som sådan som är grundproblemet, utan att vägen till Hawaii blir för lång i Miles räknat? Inte för att det spelar någon roll i just det här fallet men det vore bra att veta.

Nej, problemet är att det bara är tillåtet med routing via atlanten. Avståndet är inte ett problem då routing österut är kortare än MPM+25%.

Toppen