Newyorker86
Medlem
Yes det ska jagSåg inga maskiner där i våras, men håll tummarna![]()
Yes det ska jagSåg inga maskiner där i våras, men håll tummarna![]()
Där man lämnar eget fingeravtryck? Enkelt? Måste man göra något innan, typ registrera sig någonstans?
Du måste tydligen ha varit i USA minst en gång sedan 2008 enligt denna länk för att det skall gå att nyttja automaterna.Näe, men det går tydligen inte att använda på första inresan i USA på ESTA. Oklart vad som händer om man förnyar sitt ESTA.
Går automaterna att använda direkt om man har visum i passet?
Du måste tydligen ha varit i USA minst en gång sedan 2008 enligt denna länk för att det skall gå att nyttja automaterna.
Det som står på den länken stämmer (möjligtvis) inte överens med vad som stor på skyltarna i ORD. Där stod det att man måste ha använt sitt nuvarande ESTA i manuell kontroll. Dock måste jag hålla med om att det låter mest logiskt att det som står på hemsidan är korrekt.
Det är onekligen lite irriterande att inte veta vilket av dem som gäller. När man har nytt pass och ny ESTA. För det styr ju som jag tolkar det om man ska bry sig om att fylla i blå customs-lappen på flyget överhuvudtaget...
Måste man inte alltid fylla i den blå lappen? Det måste ju tom amerikanska medborgare göra...
De ersätter väl tullblanketten och dess uppsättning manuella stämplar, åtminstone. Om du svarar "rätt" på frågorna får du ett kvitto som du visar personalen när du går ut. Om du *inte* svarar rätt så hamnar du väl tillbaka i "gamla" flödet skulle jag gissa - ett rött kvitto kanske?Så automaterna ersätter tullen? Jag behöver nog se en på riktigt för att förstå hur allt hänger ihop.