Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Jag skulle nog vilja påstå att ärlighet är smidigast (om du inte har för avsikt att göra olagligheter vill säga ;) ). Jag vill inte resa in i något land som turist på en resa som min arbetsgivare/uppdragsgivare beordrat mig att göra.

För samvetet är det ju nog smidigast. Men jag väljer hellre att säga att jag gillar att resa runt och att jag nu vill se deras fina land, än att riskera att behöva dra upp mötesinbjudningar och behöva förklara vad konferenserna handlar om och att jag ska stå där och bevisa att jag inte ska arbeta...

Jag instämmer i rådet om ärlighet. Har varit med om lika mycket frågor när jag är som turist (vad skall jag titta på/besöka etc) som när jag är på business (vem jobbar jag för, vem skall jag besöka).

Men med ärlighet så kan man ju svara som det är och behöver inte försöka komma/hitta på några bra svar.

För samvetet är det ju nog smidigast. Men jag väljer hellre att säga att jag gillar att resa runt och att jag nu vill se deras fina land, än att riskera att behöva dra upp mötesinbjudningar och behöva förklara vad konferenserna handlar om och att jag ska stå där och bevisa att jag inte ska arbeta...

Jag håller med om smidigheten, men i teorin är det ju onekligen så att du kan deporteras och vägras framtida inresetillstånd om du inte talar sanning i det läget. Inte för att jag vet när de skulle faktiskt kolla det, men det skulle ju kunna hända vid något så enkelt som att man är inblandad i en olycka av något slag. Tveksam till att det skulle göras, men känns dumt att chansa. (Och det går ju alltid att lägga till en "och dessutom ska jag turista ett par dagar", så har man täckt in allt..)

Jag instämmer i rådet om ärlighet. Har varit med om lika mycket frågor när jag är som turist (vad skall jag titta på/besöka etc) som när jag är på business (vem jobbar jag för, vem skall jag besöka).

Men med ärlighet så kan man ju svara som det är och behöver inte försöka komma/hitta på några bra svar.

Är det en trevlig passkontrollant tycker jag att jag får mer frågor (men med positiv attityd) när jag reser in som turist. "Vad skall ni se?" "Kul" "Välkommen. Hoppas ni får det trevligt" etc.

Reser jag in i "business" är det oftast "hur länge ska du vara här?" och sedan "tack och hej".

Är det en grinig kontrollant så spelar det fasen ingen roll :(

Mitt senaste ESTA går ut den 9 september och jag flyger tillbaka från US den 3e september. Vad jag kan se finns inga regler om att ESTA måste vara giltigt ett visst antal dagar efter utresa/hemresa.

Någon som vet om jag kan köra med mitt aktuella ESTA eller måste skaffa nytt? (Känns mest onödigt..)

Mitt senaste ESTA går ut den 9 september och jag flyger tillbaka från US den 3e september. Vad jag kan se finns inga regler om att ESTA måste vara giltigt ett visst antal dagar efter utresa/hemresa.

Någon som vet om jag kan köra med mitt aktuella ESTA eller måste skaffa nytt? (Känns mest onödigt..)

Själv hade jag skaffat ett nytt, men jag är i USA tillräckligt ofta för att inte vilja gå utan ett.

Vad jag kan förstå så behöver det endast vara giltigt vid inresan (det kan alltså gå ut under tiden du är i USA)

How long is my ESTA approval good for?

If your ESTA expires while in the US it will not affect your departure.

Det sker ingen kontroll vid utresa från USA, är det någon som vet hur de vet att man inte stannar för länge? Inte för att jag har de intentionerna, men det verkar konstigt när de alltid annars vill ha så bra koll på sina besökare.

Det sker ingen kontroll vid utresa från USA, är det någon som vet hur de vet att man inte stannar för länge? Inte för att jag har de intentionerna, men det verkar konstigt när de alltid annars vill ha så bra koll på sina besökare.

Enligt vad jag har fått förklarat för mig, så tar de infon direkt från flygbolagen om du flyger ut ifrån en flygplats i USA.

Om du däremot lämnar via en landgräns är det viktigt att du blir registrerad, för att undvika problem i framtiden.

Det var det jag misstänkte. Jag har aldrig lämnat annat än luftvägen, men tack för tipset, förmodligen är det svårt att lämna utan att visa upp pass för CBP men man vet aldrig...

Toppen