Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Jag åker rätt ofta till USA privat (4 till 5 ggr/år). Nu måste jag göra en vända dit i tjänsten. Vad är bra ordval när de frågar vad man har för ärende? Jag gissar att man ska undvika ordet "work". Men kan man säga "I will attend a few meetings", vilket är vad jag ska göra. Eller ska man säga konferens bara.

Brukar inte vara några probelm att säga antingen konferens om det är det, eller meetings om det är det. (Och ja, undvik work, använd istället ordet business) Välj dock det rätta eftersom du antagligen får en följdfråga på var det är :) Är det t.ex. konferens så skadar det inte att ha med en bekräftelse på deltagandet - de brukar ofta fråga efter det. Det fungerar även utan, men man kommer igenom snabbare om man har allt de frågar efter redan från början...

Jag åker rätt ofta till USA privat (4 till 5 ggr/år). Nu måste jag göra en vända dit i tjänsten. Vad är bra ordval när de frågar vad man har för ärende? Jag gissar att man ska undvika ordet "work". Men kan man säga "I will attend a few meetings", vilket är vad jag ska göra. Eller ska man säga konferens bara.

Work, meetings, training har aldrig strulat för mig.

Jag säger alltid meeting some friends oavesett om det är jobb eller privat. Får i stort sett aldrig någon följdfråga mer än oh any special place. Då säger man, we have not decided. Men just nu så verkar jag slippa frågor helt när jag reser in. Bara welcome back Mr sembl och stämpel.

Kanske "I'm here on business" eller "I'm about to meet with some collegues/business associates" .. eller nåt' sånt'. Funkar för mig.
Kan hända att de vill veta för vilket företag du jobbar för eller ska träffa. Oftast åker jag på någon konferens och då har de velat veta vilken konferens det är och vad den handlar om.

Jag skulle nog vilja påstå att ärlighet är smidigast (om du inte har för avsikt att göra olagligheter vill säga ;) ). Jag vill inte resa in i något land som turist på en resa som min arbetsgivare/uppdragsgivare beordrat mig att göra.

Toppen