Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Kul att CBP faktiskt försöker göra något för att underlätta. Ett bra sätt också för amerikanska myndigheter att få in programvara i våra telefoner så de kan hålla kolla på oss varje given stund (givetvis för att "underlätta" för oss...)

Moment 22 i det hela är väl att du inte får använda telefonen i ankomsthallen ;)

Den förklaring jag hört är att man inte skall kunna "fjärrstyras" från någon som passerat passkontroll eller tullfilter, exempelvis i händelse av extra kontroller eller att man skall gå till någon speciell lucka. Sant eller inte - men jag har för mig det var samma motivering till varför Arlanda för länge sedan hade mjölkvita fönster mellan baggagebanden i terminal 5 och vänteområdet utanför tullfiltret.

Blir inte riktigt klok på vad som är bäst att göra. Skall åka ARN-ZRH-MIA med LX. Jag har Å och Ö i mitt efternamn men biljetten är redan bokad med A och O. Vad skall jag fylla i ESTA? Samma som på biljetten eller Å=AA och Ö=OE som det står nere i passet? Är det bäst att ha samma i ESTA som på biljetten? Råd mottages

Blir inte riktigt klok på vad som är bäst att göra. Skall åka ARN-ZRH-MIA med LX. Jag har Å och Ö i mitt efternamn men biljetten är redan bokad med A och O. Vad skall jag fylla i ESTA? Samma som på biljetten eller Å=AA och Ö=OE som det står nere i passet? Är det bäst att ha samma i ESTA som på biljetten? Råd mottages
Lav ESTA præcis som den maskinlæsbare del af dit pas! AE OE & AA - ESTA bruges igen, din billet skal kun bruges denne ene gang.

Jag och en kompis ska på lite NHL-hockey och sol i Florida i november och hans pass är från 2005, men som jag tolkade det så är det OK att åka på Visa Waiver eftersom det är maskinläsbart. Även vad jag kan utröna från ambassadens hemsida så är det godkänt att åka med, någon som varit nyligen med ett äldre pass än det allra nyaste?

Allt som är maskinläsbart funkar. Jag tror inte det längre finns några svenska pass som inte går att resa till USA med. De bör ha försvunnit för ett par år sedan.

Edit: Kan tillägga att @FruAgehall reser på att pass från just 2005 och hon har varit i USA ett antal gånger med det.

@chazzie: Med tanke på att kompisens pass går ut 2015 kan det vara läge att förnya det i alla fall. Har hen för avsikt att åka flera gånger till USA så behöver ju ESTAt förnyas i samband med nytt pass. Notera dock att sexmånaders regeln ej gäller till USA så hen kan resa till och med sista giltighetsdagen (om passet går ut i slutet av 2015 vill säga)

Toppen