Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

LPC123

Medlem
När jag tänker efter så fick jag percis den frågan och visa upp i telefonen vid incheckningen på Arlanda när jag flög till Chicago efter jul. Även det en award med Austrian dit och LOT hem :)

Vid immigration fick jag bara kommentaren "you were here pretty recently, sir?" att bekräfta (var i NYC och Chicago 3 veckor tidigare). Den har man alltid fått liet då och då om man har många turer.

En gång även "eh, sir, were you here two days ago?" -- men då hade de fel, det var 3 dagar sedan den gången, och då fick jag faktiskt förklara att det berodde på lite idiot-planering.. Men jag var långt ifrån de 90 dagarna, så det var inga problem med förklaringen. Men troligen flaggar en sådan sak upp för just personer som är där i 89 dagar, åker ut och sedan direkt in igen.


Stämpel har varit lite on and off till USA ganska länge. Har t.ex. varit där 6 eller 7 gånger "efter pandemin", och bara fått en stämpel på flygplats.

Däremot får man, tror jag, fortfarande alltid stämpel om man kommer in landvägen. De har åtminstone varit noggranna med det när jag gjort det.
Jag höll på att inte bli insläppt på JFK av den anledningen att dom trodde jag varit i USA 364 dagar och åkt till Brussel för att hämta stämplar och sen tillbaka till USA. Åkte in i MIA 22 mars 98 och in i JFK 23 mars 99. över 55min stod vi och tjafsade trots att det fanns utresestämpel i passet. Då var jag lite stressad faaktiskt :)
 

Hachans

Medlem
Jag höll på att inte bli insläppt på JFK av den anledningen att dom trodde jag varit i USA 364 dagar och åkt till Brussel för att hämta stämplar och sen tillbaka till USA. Åkte in i MIA 22 mars 98 och in i JFK 23 mars 99. över 55min stod vi och tjafsade trots att det fanns utresestämpel i passet. Då var jag lite stressad faaktiskt :)

Det där är fortfarande ett problem om man lämnar landvägen. Man måste aktivt se till att bli utstämplad om man exempelvis åker till Mexiko. Annars kan det bli problem att komma tillbaka in. Detta går att lösa genom att man exempelvis reser in och ut ur usa luftvägen inom de tre månader man har (typ om man gör en utflykt från Kalifornien), alternativt kontaktar CBP och begär manuell granskning men man behöver då styrka att man faktiskt lämnat landet (typ kreditkortsräkning med transaktioner hemifrån).

Man kan också satsa på att förklara sig på nästa inresa, men det blir sjukt stressigt och då upp till tjänstemannen att tro på dig eller ej.
 

Pärlan

Ny medlem
Hej på er här!

Ska resa från Köpenhamn till USA nästa vecka, har skrivit ut "proof of covid-19 vaccination" (https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...ants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf) för oss vuxna och våra ovaccinerade barn.
När ska denna visas upp? I köpenhamn? När vi kommer till USA? Brukar de scanna qr-koden på covidbeviset eller räcker det med pappret ovan?

Att resa till USA är ju en hel vetenskap, är orolig att jag missat något, men har giltiga pass (även 6 månader efter hemkomst), har godkända ESTA, har ifyllda proof of covid19 vaccination, adress till hotellet vi ska bo på samt bevis på bokad hemresa. Är det något mer?
 

John Rambo

Medlem
Hej på er här!

Ska resa från Köpenhamn till USA nästa vecka, har skrivit ut "proof of covid-19 vaccination" (https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...ants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf) för oss vuxna och våra ovaccinerade barn.
När ska denna visas upp? I köpenhamn? När vi kommer till USA? Brukar de scanna qr-koden på covidbeviset eller räcker det med pappret ovan?

Att resa till USA är ju en hel vetenskap, är orolig att jag missat något, men har giltiga pass (även 6 månader efter hemkomst), har godkända ESTA, har ifyllda proof of covid19 vaccination, adress till hotellet vi ska bo på samt bevis på bokad hemresa. Är det något mer?
Vi har precis lyft en från Cph samt en Från Kalmar på väg mot Ord. Ingen av oss behövde visa dessa inför transitflyget till Arn.
 

Tamas

Medlem
Hej på er här!

Ska resa från Köpenhamn till USA nästa vecka, har skrivit ut "proof of covid-19 vaccination" (https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...ants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf) för oss vuxna och våra ovaccinerade barn.
När ska denna visas upp? I köpenhamn? När vi kommer till USA? Brukar de scanna qr-koden på covidbeviset eller räcker det med pappret ovan?

Att resa till USA är ju en hel vetenskap, är orolig att jag missat något, men har giltiga pass (även 6 månader efter hemkomst), har godkända ESTA, har ifyllda proof of covid19 vaccination, adress till hotellet vi ska bo på samt bevis på bokad hemresa. Är det något mer?
Det verkar att detta är din första resa till USA. Mycket rätt är det många regler, men försök släppna av lite, du verkar ha läst på.

Ibland gör de pre-check vid boarding i Sverige, ibland inte. Har varit med utfrågning redan i Europa, men inte alltid. I alla fall jag tycker är bäst att printa ut allt och ha i en perm, utresa, boende, bokningar, hemresa, ESTA och proof of covid vaccination. På det sättet får du en peace of mind att allt finns på samma ställe.

När väl i USA kommer ni köa till Immigration, en officer ställer några eller många frågor som du svarar ärligt och sen är det bra. Allt de vill veta är att du inte är där för att stanna.

En annan sak som inte är så tydlig är att du får inte ta med några mejeriprodukter eller frukt/grönsaker. Det kommer finnas frågor om det och om du svarar att du har sånna kommer du hamna i separat inspektion. Så tänk på det, om du behöver stödmat för dig eller barnen efter landning det ska vara kex eller sånt, inte frukt.

Ha en trevlig resa!
 

mha321

Medlem
Hej på er här!

Ska resa från Köpenhamn till USA nästa vecka, har skrivit ut "proof of covid-19 vaccination" (https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...ants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf) för oss vuxna och våra ovaccinerade barn.
När ska denna visas upp? I köpenhamn? När vi kommer till USA? Brukar de scanna qr-koden på covidbeviset eller räcker det med pappret ovan?

Att resa till USA är ju en hel vetenskap, är orolig att jag missat något, men har giltiga pass (även 6 månader efter hemkomst), har godkända ESTA, har ifyllda proof of covid19 vaccination, adress till hotellet vi ska bo på samt bevis på bokad hemresa. Är det något mer?

Exakt var den kontrolleras beror på vilket bolag ni flyger med. Om ni flyger direkt med sas från Köpenhamn då ja, då kontrolleras den i Köpenhamn, vid gaten. Normalt kontrolleras den alltid före avgång mot USA, men ibland blandas det bort. Däremot har jag aldrig varit med om att den kontrollerats vid ankomsten i USA.

Även covid beviset kontrolleras före avgång, om det kollas alls. Det brukar kollas manuellt utan qr kod - men vad spelar det för roll?

6 månaders giltighet på pass krävs faktiskt inte för USA av jusf Sverige.

Slutligen - glöm inte att se till att adress och pass info är ifyllt på bokningen minst 72h före avgång, om du inte redan gjort det. Det kontrolleras och kan fixas vid incheck men reglerna säger 72h före och det är smidigast att hålla sig till det.
 

bayindirb

Medlem
Behöver man covidpass fortfarande? Jag har 2 dos, jag tog inte 3dossen, måste man då testa sig och ta med den? Eller hur funkar det?
 

Pärlan

Ny medlem
Exakt var den kontrolleras beror på vilket bolag ni flyger med. Om ni flyger direkt med sas från Köpenhamn då ja, då kontrolleras den i Köpenhamn, vid gaten. Normalt kontrolleras den alltid före avgång mot USA, men ibland blandas det bort. Däremot har jag aldrig varit med om att den kontrollerats vid ankomsten i USA.

Även covid beviset kontrolleras före avgång, om det kollas alls. Det brukar kollas manuellt utan qr kod - men vad spelar det för roll?

6 månaders giltighet på pass krävs faktiskt inte för USA av jusf Sverige.

Slutligen - glöm inte att se till att adress och pass info är ifyllt på bokningen minst 72h före avgång, om du inte redan gjort det. Det kontrolleras och kan fixas vid incheck men reglerna säger 72h före och det är smidigast att hålla sig till det.

Jag undrar om qr koden pga att mitt efternamnsbyte gick igenom lite för tidigt och har alltså vaccinpasset i mitt nya efternamn (har ett vaccinpass i gamla namnet men det har gått ut). Pass och flygbiljett har gamla namnet så ingen oro där. Jag har papper från skatteverket med mitt personbevis (på engelska med stämpel) där bytet av efternamn finns med.

APIS? Fylls i på SAS hemsida [dina bokningar].

Edit. Om du flyger med SAS dvs.

Vi flyger med Icelandair.
 
Toppen