Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Fredrik

Medlem
Det funkar utmärkt. USA accepterar EU-standarden. Det är sällan man blir frågad om beviset men när jag var igenom New York förra veckan var det flera framför mig som fick visa i immigrationen. De flesta hade de ju bara sparat som PDF så ni kan ju gissa hur bra och snabbt det gick för dem att få fram grejerna (vilket ger mig mer fog för min pet peeve om folk som inte skriver ut sina resehandlingar).


Ja, det har att göra med att Sverige relativt nyligen börjat med bokstäver i passnumren. Alla system har inte uppdaterats och när du då scannar ett pass med bokstäver godtar inte systemet dem. Det var samma problem med Storbritannien i början.
Off topic kanske men är det därför jag inte lyckas använda automaterna på LHR med mitt nya pass tro? Jag började tro jag var en idiot(och det kan ju iofs fortfarande vara sant).

Eller menar du att problemet ska vara löst?
 

TeeW

Medlem
Menar du att den inte kan tolka uppgifterna när du tar en bild på passet och laddar upp ?
Om ja, så hade jag också det problemet så fyllde i allt manuellt istället och fick ESTA godkänt.

På tal om "nya" passen så hade TSA problem att skanna det när jag skulle åka från Boston hem, dom menade på att det var för det var något nytt så efter att ha scannat det flera gånger och ropat på supervisor fick jag gå igenom.
Det funkade på LAX när jag kom dit och när jag flög inrikes och dom scannade passet.
Problemet är bara att nu kommer du inte vidare, se bild.
1671017314913.png
 

TeeW

Medlem
aha, men då måste det vara väldigt nytt i så fall. Jag ansökte om ESTA i november och då såg jag inte det där eller det var i alla fall inget krav.
Okej, ja jag får nog ta och ringa dom en signal någon kväll efter jobbet. Hittar ingen mail adress där man skulle kunna ställa fråga.
 

Hachans

Medlem
Off topic kanske men är det därför jag inte lyckas använda automaterna på LHR med mitt nya pass tro? Jag började tro jag var en idiot(och det kan ju iofs fortfarande vara sant).

Eller menar du att problemet ska vara löst?

Japp!

Jag vet faktiskt inte hur det har gått, jag har fortfarande bara siffror i mitt pass så har inte haft problem.

Men det är ju bara en uppdatering som säger till maskinen att den ska acceptera vanliga svenska pass även om det är bokstäver i numret.
 

Tomas E

Medlem
Efterfrågad info finns däremot på 1177.se under "journal" och "vaccinationer". Där framgår när och vad du fått, samt även namn på vem som gav dig sprutan.
Tyvärr är det så att olika regioner har olika journalsystem, med olika grad av synlighet mot 1177. Så det som står ovan gäller inte alla regioner. Bl.a. Region Stockholm har inte vaccinationer synliga via 1177.
 
Toppen