Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Henry

Medlem
Gällande att man tar med sitt gamla pass där visumet sitter, tillsammans med det nya , så är det inga problem ifall passet är "klippt" av Polisen?

Jag ställde samma fråga till amerikanska ambassaden och fick svaret nedan. Polisen klippte dock inte mitt gamla pass när jag förnyade senast.

"Kindly note that we are able to confrm that if your visa is still valid you can travel to the United States with your two passports (old and new), as long as the visa is valid, not damaged, and is the appropriate type of visa required for your principal purpose of travel. (Example: tourist visa, when your principal purpose of travel is tourism). Also, the name and other personal data should be the same in both passports. Your nationality, as indicated in the new passport, must be the same as that shown in the passport bearing the visa."
 

nissefalk

Medlem
Gällande att man tar med sitt gamla pass där visumet sitter, tillsammans med det nya , så är det inga problem ifall passet är "klippt" av Polisen?
Det fungerar utan problem har rest in och ut ur USA flera gånger med nytt pass och giltigt visa i gammalt pass går dock oftast inte att check in online då man ju inte har visa i aktivt pass.
Mitt gamla pass där USA visa sitter ät hålslaget genom första sidan.
 

TeeW

Medlem
God morgon!

Är det någon här som haft problem att lägga till ett nytt pass när man söker ESTA? Jag har ett äldre pass och det tog hemsidan direkt men när jag försöker lägga till min frus pass så säger den att det är fel och att den inte ser fälten den behöver kunna läsa. Är det för att passet är väldigt nytt?

Någon som har någon erfarenhet?
 

Hachans

Medlem
God morgon!

Är det någon här som haft problem att lägga till ett nytt pass när man söker ESTA? Jag har ett äldre pass och det tog hemsidan direkt men när jag försöker lägga till min frus pass så säger den att det är fel och att den inte ser fälten den behöver kunna läsa. Är det för att passet är väldigt nytt?

Någon som har någon erfarenhet?

Förstår inte hur du menar med att kunna läsa alla fälten. Är det någon optisk variant de infört?

I så fall prova att bara fylla i manuellt istället.
 
God morgon!

Är det någon här som haft problem att lägga till ett nytt pass när man söker ESTA? Jag har ett äldre pass och det tog hemsidan direkt men när jag försöker lägga till min frus pass så säger den att det är fel och att den inte ser fälten den behöver kunna läsa. Är det för att passet är väldigt nytt?

Någon som har någon erfarenhet?

Menar du att den inte kan tolka uppgifterna när du tar en bild på passet och laddar upp ?
Om ja, så hade jag också det problemet så fyllde i allt manuellt istället och fick ESTA godkänt.

På tal om "nya" passen så hade TSA problem att skanna det när jag skulle åka från Boston hem, dom menade på att det var för det var något nytt så efter att ha scannat det flera gånger och ropat på supervisor fick jag gå igenom.
Det funkade på LAX när jag kom dit och när jag flög inrikes och dom scannade passet.
 

Tamas

Medlem
Hur funkar det med vaccinationsbevis? Om jag läste rätt vill de ha nåt papper som visar alla datum. Ehalsomyndighetens Covidbevis visar bara sista dosen.
Behöver man skaffa nåt annat än Covidbevis?
 

Claes L

Medlem
Hur funkar det med vaccinationsbevis? Om jag läste rätt vill de ha nåt papper som visar alla datum. Ehalsomyndighetens Covidbevis visar bara sista dosen.
Behöver man skaffa nåt annat än Covidbevis?
Vi har bara kört med Ehälsomyndighetens covidbevis, aldrig några problem.... Väl i usa har dom aldrig frågat efter det (vi var runt EWR, ORD sedan Atlanta och Savannah, GA
 

Hachans

Medlem
Vi har bara kört med Ehälsomyndighetens covidbevis, aldrig några problem.... Väl i usa har dom aldrig frågat efter det (vi var runt EWR, ORD sedan Atlanta och Savannah, GA

Det funkar utmärkt. USA accepterar EU-standarden. Det är sällan man blir frågad om beviset men när jag var igenom New York förra veckan var det flera framför mig som fick visa i immigrationen. De flesta hade de ju bara sparat som PDF så ni kan ju gissa hur bra och snabbt det gick för dem att få fram grejerna (vilket ger mig mer fog för min pet peeve om folk som inte skriver ut sina resehandlingar).

Menar du att den inte kan tolka uppgifterna när du tar en bild på passet och laddar upp ?
Om ja, så hade jag också det problemet så fyllde i allt manuellt istället och fick ESTA godkänt.

På tal om "nya" passen så hade TSA problem att skanna det när jag skulle åka från Boston hem, dom menade på att det var för det var något nytt så efter att ha scannat det flera gånger och ropat på supervisor fick jag gå igenom.
Det funkade på LAX när jag kom dit och när jag flög inrikes och dom scannade passet.
Ja, det har att göra med att Sverige relativt nyligen börjat med bokstäver i passnumren. Alla system har inte uppdaterats och när du då scannar ett pass med bokstäver godtar inte systemet dem. Det var samma problem med Storbritannien i början.
 

BAM054

Medlem
Hur funkar det med vaccinationsbevis? Om jag läste rätt vill de ha nåt papper som visar alla datum. Ehalsomyndighetens Covidbevis visar bara sista dosen.
Behöver man skaffa nåt annat än Covidbevis?

När vi var i USA i slutet av april ville de vid inresa ha datum för samtliga vaccinationsdoser. Detta framgår dock som sagt inte av E-hälsomyndighetens covidbevis, som endast visar senaste dosen.
Efterfrågad info finns däremot på 1177.se under "journal" och "vaccinationer". Där framgår när och vad du fått, samt även namn på vem som gav dig sprutan.
 

Fredrik

Medlem
När vi var i USA i slutet av april ville de vid inresa ha datum för samtliga vaccinationsdoser. Detta framgår dock som sagt inte av E-hälsomyndighetens covidbevis, som endast visar senaste dosen.
Efterfrågad info finns däremot på 1177.se under "journal" och "vaccinationer". Där framgår när och vad du fått, samt även namn på vem som gav dig sprutan.

Kul att råka ut för det...

Som tur är har jag sparat korten jag fick vid vaccinationstillfällena.

För egen del blev jag inte tillfrågad på årets tur till USA vare sig av flygbolag eller gränsvakter.
 
Toppen