Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

bachelor

Medlem
Var i USA i höstas och gjorde en Esta ansökan inför det, nu ska jag åka till exakt samma ställe, samma hotell mm så alla uppgifter är samma. Är den gamla ESTA ansökan "förbrukad" eller kan man resa på den igen. Det står på dokumentet att det gäller till 2026, men visum till tex Kina gäller ju 1 entry endast under den angivna tiden.
 

mha321

Medlem
Var i USA i höstas och gjorde en Esta ansökan inför det, nu ska jag åka till exakt samma ställe, samma hotell mm så alla uppgifter är samma. Är den gamla ESTA ansökan "förbrukad" eller kan man resa på den igen. Det står på dokumentet att det gäller till 2026, men visum till tex Kina gäller ju 1 entry endast under den angivna tiden.

Esta gäller för obegränsat antal resor under giltighetstiden. Däremot låter 2026 lite udda, normala giltighetstiden är väl 2 år.


(däremot får du inte stanna i landet mer än 90 dagar)
 

LPC123

Medlem
Var i USA i höstas och gjorde en Esta ansökan inför det, nu ska jag åka till exakt samma ställe, samma hotell mm så alla uppgifter är samma. Är den gamla ESTA ansökan "förbrukad" eller kan man resa på den igen. Det står på dokumentet att det gäller till 2026, men visum till tex Kina gäller ju 1 entry endast under den angivna tiden.
Det är datumet på ESTA som gäller. Minns dock inte om det är 2 eller 3år den gäller så den använder du igen och kan gå i kön returning ESTA när du kommer fram (ibland kortare kö ibland längre kö så bara välj där det är kortast kö )
Sorry tvåa på bollen! såg inte att du fått svar redan
 

bachelor

Medlem
Tack för svar, hade kikat fel på Esta, var mitt passutgångsdatum som var 2026. Korrekt ska vara 2024 vilket ger 3 års giltighetstid. Men då vet jag!
 

cnord

Medlem
ESTA er 2 år fra dato innvilget.

How long is my ESTA valid for?​

Unless revoked, travel authorizations are valid for two years from the date of authorization, or until your passport expires, whichever comes first. The Authorization Approved screen displays your travel authorization expiration date.

Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first*. This means that as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period.

If your ESTA expires while in the U.S. it will not affect your departure.

Note: It is important to PRINT a copy of the document for your records. The printout is not required upon arrival into the United States, as the officers have the information electronically.

Receiving ESTA authorization does not mean you may stay in the U.S. for two years. It only allows you to travel to the U.S. under the terms of the Visa Waiver Program (VWP), which only allows you to stay in the U.S. for 90 days or less. If you plan to stay for longer than 90 days, you must obtain a visa at the nearest U.S. Embassy or Consulate.

*If you obtain a new passport or change your name, sex or country of citizenship, you will be required to apply for a new travel authorization. This is also required if one of your answers to any of the VWP eligibility questions changes. The associated fee of US $21 will be charged for each new application submitted.

Note: CBP recommends that you apply for ESTA at the time you book your travel, but no less than 72 hours prior to boarding.
 

chazzie

Medlem
Fick i immigration på JFK krav att uppvisa returbiljett för herrn i luckan, har aldrig varit med om det förut, är det nytt eller bara haft mindre intresserade tjänstemän vid tidigare resor? Åkte award med Austrian dit samt LOT hem, så det var inga problem att visa SAS-appen, men det är inte alltid man kommer åt mailen när man nyss anlänt om man ska visa upp bokningen. Lite längre intervju förmodligen för att ”I see you went to Chicago a few months ago”, men i övrigt snabb handläggning, såg ingen automat på T1 på JFK dock.
 

Hachans

Medlem
Fick i immigration på JFK krav att uppvisa returbiljett för herrn i luckan, har aldrig varit med om det förut, är det nytt eller bara haft mindre intresserade tjänstemän vid tidigare resor? Åkte award med Austrian dit samt LOT hem, så det var inga problem att visa SAS-appen, men det är inte alltid man kommer åt mailen när man nyss anlänt om man ska visa upp bokningen. Lite längre intervju förmodligen för att ”I see you went to Chicago a few months ago”, men i övrigt snabb handläggning, såg ingen automat på T1 på JFK dock.

Det är typiska immigrationsfrågor, för inträde i USA ska man kunna visa upp sin utresa igen. Vi som privilegierade européer har det ofta lättare, du kan ju tänka dig hur ofta de som kommer från tex Latinamerika får den frågan trots giltiga visum.

Men det är därför man alltid ska ha grejer utskrivna på papper med sig.

Inga automater kvar någonstans känns det som. JFK terminal 1 kan ha enorma köer om man har otur.

Att du varit i Chicago har nog väldigt lite med saken att göra, har varit över gränsen tre gånger på en månad och blev nästan bara förbivinkad denna gång. Inte ens stämpel.
 

mha321

Medlem
Fick i immigration på JFK krav att uppvisa returbiljett för herrn i luckan, har aldrig varit med om det förut, är det nytt eller bara haft mindre intresserade tjänstemän vid tidigare resor? Åkte award med Austrian dit samt LOT hem, så det var inga problem att visa SAS-appen, men det är inte alltid man kommer åt mailen när man nyss anlänt om man ska visa upp bokningen. Lite längre intervju förmodligen för att ”I see you went to Chicago a few months ago”, men i övrigt snabb handläggning, såg ingen automat på T1 på JFK dock.
När jag tänker efter så fick jag percis den frågan och visa upp i telefonen vid incheckningen på Arlanda när jag flög till Chicago efter jul. Även det en award med Austrian dit och LOT hem :)

Vid immigration fick jag bara kommentaren "you were here pretty recently, sir?" att bekräfta (var i NYC och Chicago 3 veckor tidigare). Den har man alltid fått liet då och då om man har många turer.

En gång även "eh, sir, were you here two days ago?" -- men då hade de fel, det var 3 dagar sedan den gången, och då fick jag faktiskt förklara att det berodde på lite idiot-planering.. Men jag var långt ifrån de 90 dagarna, så det var inga problem med förklaringen. Men troligen flaggar en sådan sak upp för just personer som är där i 89 dagar, åker ut och sedan direkt in igen.

Inte ens stämpel.
Stämpel har varit lite on and off till USA ganska länge. Har t.ex. varit där 6 eller 7 gånger "efter pandemin", och bara fått en stämpel på flygplats.

Däremot får man, tror jag, fortfarande alltid stämpel om man kommer in landvägen. De har åtminstone varit noggranna med det när jag gjort det.
 

Hachans

Medlem
När jag tänker efter så fick jag percis den frågan och visa upp i telefonen vid incheckningen på Arlanda när jag flög till Chicago efter jul. Även det en award med Austrian dit och LOT hem :)

Vid immigration fick jag bara kommentaren "you were here pretty recently, sir?" att bekräfta (var i NYC och Chicago 3 veckor tidigare). Den har man alltid fått liet då och då om man har många turer.

En gång även "eh, sir, were you here two days ago?" -- men då hade de fel, det var 3 dagar sedan den gången, och då fick jag faktiskt förklara att det berodde på lite idiot-planering.. Men jag var långt ifrån de 90 dagarna, så det var inga problem med förklaringen. Men troligen flaggar en sådan sak upp för just personer som är där i 89 dagar, åker ut och sedan direkt in igen.


Stämpel har varit lite on and off till USA ganska länge. Har t.ex. varit där 6 eller 7 gånger "efter pandemin", och bara fått en stämpel på flygplats.

Däremot får man, tror jag, fortfarande alltid stämpel om man kommer in landvägen. De har åtminstone varit noggranna med det när jag gjort det.

Det där att ställa felaktiga påståenden är en klassisk polisteknik för att se om du ljuger. Om du snabbt rättar och säger ”eh, det var två dagar sen” så vet de att du inte ljuger. De behöver inte ställa frågan, de ser ju allt i sin dator.
 
Toppen