Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hachans

Medlem
”Kontrollen” består i det signerade pappret man själv skriver på, inte i covidbeviset va? Rest ett par gånger till USA senaste året och kan inte minnas att jag har behövt covidbeviset med SAS, även om jag har för mig KLM ville att jag skulle ladda upp det i deras tjänst innan online-checkin.

Blev mest fundersam utifrån vad folk har svarat, att falskt skriva under att man är vaccinerad är såklart inget jag skulle rekommendera. Då finns det andra destinationer att ta en weekend till.

Beror ju på varför hon har valt att inte vaccinera sig, men får man ett intyg att det var medicinskt motiverat att inte vaccinera sig får man resa in i USA ändå. Detta känns som rimligaste tillvägagångssättet om nu stängt vill till USA.

De kollar inte alltid intyget men jag har fått frågan varje gång om jag är vaccinerad. När jag provade Premiere till New York i vintras tog det tid och evighet i immigrationen för allas vaccinintyg skulle kollas.

Och på mina senaste turer till USA så ville Lufthansa se det (slutdestination USA) och även Delta (transit).
 
Nån som försöker registera ESTA 23/4? Funkar fram till sista steget för betalning med meddelande ”We are unable to process your psyment. Please try again later.” efter disclaimer-rutan. Ingen möjlighet att lägga in kreditkort eller annan betalningsinfo.
 

Doctor-X

Medlem
I september ska jag resa ARN-DTW, kommer sedan köra över gränsen till Kanada och vara där i en månad (planerar att resa över till USA någon gång under denna tid) och sedan köra tillbaka landsvägen till DTW för att flyga hem. Har giltigt ESTA och eTA. Mitt pass går ut i mars 2024 så vid inresa till USA i september 2023 är det giltigt 6+mån, men vid återresan i oktober är det <6 mån giltighetstid. Känns som jag har tankesläpp, men visst borde det inte vara några konstigheter att resa på det passet jag har trots att det under resans gång blir <6mån kvarvarande giltighetstid.

Det jag hittar när jag googlar är att svenska pass borde funka så länge de är giltiga för USA:
https://www.swedenabroad.se/en/abou...s/usa/service-for-swedish-citizens/passports/

Samma borde gälla för Kanada:

Någon som kan bekräfta att det jag kommit fram till stämmer? :)
 

mha321

Medlem
I september ska jag resa ARN-DTW, kommer sedan köra över gränsen till Kanada och vara där i en månad (planerar att resa över till USA någon gång under denna tid) och sedan köra tillbaka landsvägen till DTW för att flyga hem. Har giltigt ESTA och eTA. Mitt pass går ut i mars 2024 så vid inresa till USA i september 2023 är det giltigt 6+mån, men vid återresan i oktober är det
Det jag hittar när jag googlar är att svenska pass borde funka så länge de är giltiga för USA:
https://www.swedenabroad.se/en/abou...s/usa/service-for-swedish-citizens/passports/

Samma borde gälla för Kanada:

Någon som kan bekräfta att det jag kommit fram till stämmer? :)
För USA stämmer det - baserat både på läsningen ovan och egen erfarenhet.

För Kanada har jag ingen egen erfarenhet.

Mitt pass får också ut i mars 2024. Men jag tänker förnya det innan 6 månaders spärren helt enkelt för att man aldrig vet om det dyker upp någon intressant chans att få åka någonstans där det är 6 månader som är kravet!
 

OSLflyer

Medlem
Mitt pass får också ut i mars 2024. Men jag tänker förnya det innan 6 månaders spärren helt enkelt för att man aldrig vet om det dyker upp någon intressant chans att få åka någonstans där det är 6 månader som är kravet!

Kan man søke om ESTA selv om man ikle har booket en reise til USA? Jeg reiser også nesten på dagen hvis jeg kommer over en bra pris.
 

mha321

Medlem
Kan man søke om ESTA selv om man ikle har booket en reise til USA? Jeg reiser også nesten på dagen hvis jeg kommer over en bra pris.
Ja. Man måste ange ett First night vill jag minnas, men det är bara att dra till med ett hotell i närheten av vad du tänkt dig. Det är det som du sedan skriver in i apis på själva bokningen som är det viktiga.
 

LPC123

Medlem
Hur är det med ett Esta som löper ut 9 november och man åker till USA 12 oktober? Är det samma med Esta som passet att det ska vara illtligt en viss tid efter man rest in i USA eller är det bara för inresan? Och går det att söka ett nytt Esta ommanhar ett aktivt? En annan fråga är om man kan söka ett grupp Esta även om man inte reser in med samma plan? Är det bara själva ansökningen som man gör i grupp och sen spelar det ingen roll när eler hur man reser in i USA?
 

bnr

Medlem
Hur är det med ett Esta som löper ut 9 november och man åker till USA 12 oktober? Är det samma med Esta som passet att det ska vara illtligt en viss tid efter man rest in i USA eller är det bara för inresan? Och går det att söka ett nytt Esta ommanhar ett aktivt? En annan fråga är om man kan söka ett grupp Esta även om man inte reser in med samma plan? Är det bara själva ansökningen som man gör i grupp och sen spelar det ingen roll när eler hur man reser in i USA?
Detta besvarar en del, om inte allt.
 

mha321

Medlem
Hur är det med ett Esta som löper ut 9 november och man åker till USA 12 oktober? Är det samma med Esta som passet att det ska vara illtligt en viss tid efter man rest in i USA eller är det bara för inresan? Och går det att söka ett nytt Esta ommanhar ett aktivt? En annan fråga är om man kan söka ett grupp Esta även om man inte reser in med samma plan? Är det bara själva ansökningen som man gör i grupp och sen spelar det ingen roll när eler hur man reser in i USA?

Det var många frågor i en lång text. In order: bra. Bara för in resan (för pass gäller väl till utresa, inte något "en viss tid" för övrigt, för USA). Ja (ref esta faq). Ja (ref esta faq). Ja.

Gruppansökan handlar väl i princip bara om att man får gemensam betalning, allt annat processa individuellt.
 
Toppen