Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

pappapuff

Medlem
Igår reste jag GOT-FRA-LHR-LAX och fastnade i immigration där det visade sig att jag inte hade ett giltigt ESTA. (Visste att jag sökt ESTA för ett drygt år sedan i samband med resa då men hade ingen tanke på att jag bytt precis efter den resan).
Hade mina barn med med giltigt ESTA vilket enligt officern var tur för annans hävdade de att skulle skickat hem mig. Men äventyret kostade 585 dollar och fyra timmar på LAX med trötta barn.

Är förvånad att checkin-personalen släppte iväg mig på GOT. Personalen kommenterade först att det var nåt konstigt med min status men sa sen att allt var ok och släppte iväg oss. Tänkte inte mer på det då.

Givetvis klantigt av mig att inte ha ESTA men hur ser ni på ansvaret som checkin-personalen har? Kan man driva nåt mot Lufthansa som var första carriern?
 
Igår reste jag GOT-FRA-LHR-LAX och fastnade i immigration där det visade sig att jag inte hade ett giltigt ESTA. (Visste att jag sökt ESTA för ett drygt år sedan i samband med resa då men hade ingen tanke på att jag bytt precis efter den resan).
Hade mina barn med med giltigt ESTA vilket enligt officern var tur för annans hävdade de att skulle skickat hem mig. Men äventyret kostade 585 dollar och fyra timmar på LAX med trötta barn.

Är förvånad att checkin-personalen släppte iväg mig på GOT. Personalen kommenterade först att det var nåt konstigt med min status men sa sen att allt var ok och släppte iväg oss. Tänkte inte mer på det då.

Givetvis klantigt av mig att inte ha ESTA men hur ser ni på ansvaret som checkin-personalen har? Kan man driva nåt mot Lufthansa som var första carriern?
Så du erkänner och är medveten om att det är DU som gjort fel här, men du vill ändå hitta en anledning att lägga ditt ansvar och fel på någon annan?
 

Hachans

Medlem
Igår reste jag GOT-FRA-LHR-LAX och fastnade i immigration där det visade sig att jag inte hade ett giltigt ESTA. (Visste att jag sökt ESTA för ett drygt år sedan i samband med resa då men hade ingen tanke på att jag bytt precis efter den resan).
Hade mina barn med med giltigt ESTA vilket enligt officern var tur för annans hävdade de att skulle skickat hem mig. Men äventyret kostade 585 dollar och fyra timmar på LAX med trötta barn.

Är förvånad att checkin-personalen släppte iväg mig på GOT. Personalen kommenterade först att det var nåt konstigt med min status men sa sen att allt var ok och släppte iväg oss. Tänkte inte mer på det då.

Givetvis klantigt av mig att inte ha ESTA men hur ser ni på ansvaret som checkin-personalen har? Kan man driva nåt mot Lufthansa som var första carriern?

De har inget ansvar alls för det, och du ska tacka din lyckliga stjärna att du inte blev avvisad ur landet för då finns risken att Lufthansa kommit efter dig för att täcka deras sanktionskostnad och övriga kostnader. Det är dyrt för bolag att flyga folk som inte har rätt att komma in i USA. Och när de flugit för många kommer sanktioneras ännu mer med indragna tillstånd etc.

Agenten som checkade in dig kommer få en uppsträckning också kan jag nästan garantera.
 
Kollar alltid på deras officiell sida om mitt ESTA fortfarande är giltigt innan jag ska till USA. Gjorde det senast i går…
Tar nån minut och det enda som behövs är passet. Passar dessutom då på att ta en skärmdump som kopia på det i min telefon.
 

Myllys35

Medlem
Har en fråga som jag själv inte lyckats läsa mig till ett svar på. Vad gäller om man har en längre ToR bokning där både ut- och hemresan är via USA och man har ett befintligt ESTA som går ut i perioden mellan respektive connection i USA? Har tänkt att det är ok på utresan och att man sedan kan söka ett nytt ESTA för hemresan. Någon som har koll på det? Dvs. Måste man ha ett och samma ESTA som är giltigt hela ToR resan?
 
Toppen