Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

dino_81

Medlem
Fråga gällande ny ansökan om ESTA efter nytt pass. Vid uppladdning av passbild följer inte personnummer med, dessa rader blir sedan gråa och går ej att lägga in manuellt. Blev samma för sonen. Krävs inte personnummer för ESTA?
 

Hachans

Medlem
Fråga gällande ny ansökan om ESTA efter nytt pass. Vid uppladdning av passbild följer inte personnummer med, dessa rader blir sedan gråa och går ej att lägga in manuellt. Blev samma för sonen. Krävs inte personnummer för ESTA?

Nej, det behövs inte. Hade samma resultat och blev godkänd.

Personnummer är ju en svensk konstruktion så antar USA håller koll på oss på andra sätt.
 

bachelor

Medlem
Flög till USA i höstas med Lufthansa, och kommer göra det igen nu på Söndag. Fyllde inte i Apis då, men är det något man måste göra nu, hade jag tur att det inte kollades då eller har det blivit hårdare nu eller behövs det inte alls? Har etsa och vaccinpass.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Flög till USA i höstas med Lufthansa, och kommer göra det igen nu på Söndag. Fyllde inte i Apis då, men är det något man måste göra nu, hade jag tur att det inte kollades då eller har det blivit hårdare nu eller behövs det inte alls? Har etsa och vaccinpass.

APIS måste du alltid fylla i. APIS går att fylla i redan vid bokning med LH om jag inte minns fel, så du kanske gjorde det då och sen glömde det?
 
Fråga till mina forum vänner.
Har lust att åka till USA över påsk, men min fru har inte vaccinerat sig.

Ni som nyligen besökt USA och flugit SAS. Hur är kontrollerna vad gäller vaccinationsintyg? Vad är konsekvensen om man inte är vaccinerad?
 

palmen

Moderator
Fråga till mina forum vänner.
Har lust att åka till USA över påsk, men min fru har inte vaccinerat sig.

Ni som nyligen besökt USA och flugit SAS. Hur är kontrollerna vad gäller vaccinationsintyg? Vad är konsekvensen om man inte är vaccinerad?
Mig veterligen är kravet kvar och har inte tagits bort. Blir man påkommen kommer det definitivt bli denied boarding.
De kontrollerade mig senast i januari och i februari.
 
”Kontrollen” består i det signerade pappret man själv skriver på, inte i covidbeviset va? Rest ett par gånger till USA senaste året och kan inte minnas att jag har behövt covidbeviset med SAS, även om jag har för mig KLM ville att jag skulle ladda upp det i deras tjänst innan online-checkin.

Blev mest fundersam utifrån vad folk har svarat, att falskt skriva under att man är vaccinerad är såklart inget jag skulle rekommendera. Då finns det andra destinationer att ta en weekend till.

Beror ju på varför hon har valt att inte vaccinera sig, men får man ett intyg att det var medicinskt motiverat att inte vaccinera sig får man resa in i USA ändå. Detta känns som rimligaste tillvägagångssättet om nu stängt vill till USA.
 

mha321

Medlem
”Kontrollen” består i det signerade pappret man själv skriver på, inte i covidbeviset va? Rest ett par gånger till USA senaste året och kan inte minnas att jag har behövt covidbeviset med SAS, även om jag har för mig KLM ville att jag skulle ladda upp det i deras tjänst innan online-checkin.

Blev mest fundersam utifrån vad folk har svarat, att falskt skriva under att man är vaccinerad är såklart inget jag skulle rekommendera. Då finns det andra destinationer att ta en weekend till.

Beror ju på varför hon har valt att inte vaccinera sig, men får man ett intyg att det var medicinskt motiverat att inte vaccinera sig får man resa in i USA ändå. Detta känns som rimligaste tillvägagångssättet om nu stängt vill till USA.

Kontrollen innefattar ibland covid beviset. Det händer också att det kontrolleras på plats i USA. Det är länge sedan jag fick det men har haft personer i sällskapet som fått ett kollat. Misstänker att det registrerats på "profilen" hos cbp vid något tidigare tillfälle och därför inte kollas igen, medans det på nya resenärer åtminstone stickprovskollas. Det matchar mina erfarenheter åtminstone.

Och helt rätt - kolla listan i attestation form på vilka undantag som finns. Tex medicinsk anledning med läkarutlåtande finns väl där och om det är det som det handlar om så gå den vägen.

Finns anledningen inte på listan av undantag skule jag definitivt rekommendera att styra resan nogon annanstans fram tills dess att USA (troligen) ändrar reglerna. Att ljuga på pappren för immigration är *inte* en bra idé.
 
Toppen