Senaste nytt

US Airways Dividend Miles Buy miles kampanj tråd

Jag är oxå tyvärr tveksam till att du kommer få igenom den. Om du bara sätter NRT som destination borde det inte vara något problem, men då blir det så klart kortare stopp i antingen HKG eller var du Nu tänkte stanna längre.
Sedan fick jag ett klart NEJ på att flyga 3-5 utan det var Max 4 legs i varje riktning. Men har du tid och energi kan du ju alltid prova rutten ovan, i värsta fall få du ju bara ett nej.
 
Mm, ska nog till en rejäl skopa tur.

Du har inget tips på vad hur man skulle kunna få till destination HKG men att flyga via Tokyo.
Jag har för mig att jag såg någon tråd där AHO skrev att följande var OK men jag kan såklart ha sett fel.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om detta ovan är giltigt så får jag väl stå ut med A380 istället för 747 då. :)
Det är inte viktigt att jag åker via PVG men F-award verkar lätt att få på rutten.
Får spåna vidare.. någon som vet ett ställe i Norra Kina som man kan mellanlanda i? eller någon annan spännande stad mer norrut?

Stockholm-Frankfurt-Tokyo(stopover)-Hong Kong är definitivt OK routing.

Men din routing kanske får problem när du försöker att boka.
Stockholm-Frankfurt-Shanghai-Tokyo-Hong Kong(destination)-Singapore(stopover)-Bangkok-Frankfurt-Stockholm

Men det är som agehall skrev, det varierar agent till agent. Du får försöka agent roulette, helt enkelt. :)

Om routingen godkänns, kommer antalet miles som krävs bli 110.000 miles i First. (om agenten inte räknar fel)
 
Stockholm-Frankfurt-Tokyo(stopover)-Hong Kong är definitivt OK routing.

Men din routing kanske får problem när du försöker att boka.
Stockholm-Frankfurt-Shanghai-Tokyo-Hong Kong(destination)-Singapore(stopover)-Bangkok-Frankfurt-Stockholm

Men det är som agehall skrev, det varierar agent till agent. Du får försöka agent roulette, helt enkelt. :)

Om routingen godkänns, kommer antalet miles som krävs bli 110.000 miles i First. (om agenten inte räknar fel)

Problemen som kan uppstå, är det för att jag vill ha /stopover/ i en annan zon än destinationszonen?
 
Problemen som kan uppstå, är det för att jag vill ha /stopover/ i en annan zon än destinationszonen?
Nej, det är inte stora problem. Du betalar dyraste zonens miles.
I ditt fall är det snarare med routing, och definition av destination/stopover.

Om Tokyo var destination, hade det inte varit något problem.
 
En annan lösning är ju som ni sagt:

ARN - FRA - NRT (stopover) - HKG (destination)
HKG - SIN - BKK - FRA - ARN


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Man kan ju maxa tiden så man i alla fall får 18-20 timmar i Singapore, även om jag hade velat haft lite längre tid där.
Jag är väldigt osäker på hur man klarar sig på Engelska i just Tokyo, och eftersom det är första gången jag åker till Asien och dessutom själv så blir jag lite avskräckt från att åka till just Japan då jag läst att man kommer ha svårigheter att ta sig fram utan att tala språket.

Skaffar man dock ett ytterst centralt hotell och har lite färdiga lappar med sig så borde väl det gå an. :)

Ponera att man flyger åt andra hållet då?
Bör ju också fungera.. och eftersom man fick stanna längre på en stopover än destinationen så spelar det ju inte så stor roll.

ARN-FRA-BKK-SIN-NRT (destination)
NRT-PVG-HKG-(stopover)-FRA/BKK-ARN


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vädret är ju inte det bästa i BKK och SIN när jag tänkt åka så sitter även och spanar på en routing i bara en zon, dvs norra Asien. Något sådant här har jag då byggt upp..

Kod:
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
FRA  Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
LH         809     ARN   06:25     FRA   08:40     321  0    CS+ 
LH         801     ARN   10:15     FRA   12:30     320  0    CS+

Kod:
FRA  Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
HKG  Hong Kong Intl HK [VHHH]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
LH         738     FRA   17:50     HKG   10:55 +1  744  0   FS+

/stopover/

Kod:
HKG  Hong Kong Intl HK [VHHH]
ICN  Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
OZ         724     HKG   00:30     ICN   05:00     747  0   CS+ 
OZ         750     HKG   01:00     ICN   05:30     74E  0   CS+
Kod:
ICN  Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
NRT  Tokyo Narita JP [RJAA]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
OZ         102     ICN   09:00     NRT   11:10     747  0   FS+

/destination/

Kod:
NRT  Tokyo Narita JP [RJAA]
ICN  Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
OZ         101     NRT   12:30     ICN   15:00     747  0   FS+ 
UA         891     NRT   18:20     ICN   20:50     777  0   FS+

Kod:
ICN  Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
PVG  Shanghai PuDong CN [ZSPD]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
OZ         361     ICN   09:30     PVG   10:30     333  0   CS+ 
OZ         363     ICN   10:50     PVG   11:50     777  0   CS+

Kod:
PVG  Shanghai PuDong CN [ZSPD]
FRA  Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
LH         729     PVG   13:15     FRA   19:00     744  0   FS+ 
LH         733     PVG   23:30     FRA   05:35 +1  343  0   FS+

Kod:
FRA  Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
LH         802     FRA   09:40     ARN   11:40     321  0   CS+ 
LH         804     FRA   16:20     ARN   18:20     321  0   CS+
LH         808     FRA   21:40     ARN   23:40     321  0   CS+


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tråkiga med detta är ju att man missar TG 773 + ev A380 med TG + A340 F med CA.
Samt att det blir väl enformigt med mycket 747 och samma städer.
Nåväl, detta ovan ger ju ändå fin valuta för pengarna men hade gärna fått till något roligare. Tips?

Har någon tips på bolag som är bra i Asien?
Har hört av väldigt många att Asiana ska vara trevligt att åka med.
Istället för att åka Asiana 747 i F två gånger så kan man välja United 777 i F.
Någon som åkt United i F och kan uttala sig?
 
Last edited:
Jag spånade vidare och kom fram till följande:

Det är tillåtet att åka via DXB va?
Om fallet är så finns det ju fina möjligheter till bra upplevelser, speciellt då Swiss fått beröm av bekanta.

Tex:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Följande flygplantyper tex:

ARN-FRA
FRA-HKG, B744 (Lufthansa) i F.
HKG-ICN, B772, A332 eller B744 (Asiana) i C.
ICN-NRT, B772 (UA) eller B744 (Asiana) i F.

NRT-SIN, B772, B773, B77W, A380 (SQ) i C alternativt F på vissa.
SIN-DXB, B773 eller A333 med SQ i C eller F med lite tur.
DXB-ZRH, A333 (Swiss) i C. Eventuellt i F med mycket tur.
ZRH-ARN.

Jag måste då säga att det verkar helt omöjligt att åka Swiss i F, har kollat flera dagar nu och det finns inga datum, dock är ju C inte fy skam med Swiss så det är inga problem för egen del.

Så här blir nog routingen om den är tillåten, helt klart!

... men tips uppskattas alltid på hur man kan förbättra den. :)
 
Last edited:
Den där routingen bör vara helt OK.

Enligt FT går det inte längre att boka LX F via US Dividend, vilket är tråkigt. Du kan även få svårt att få till LH F, men det kan gå. Om det inte går så finns OZ F FRA-ICN.
 
Den där routingen bör vara helt OK.

Enligt FT går det inte längre att boka LX F via US Dividend, vilket är tråkigt. Du kan även få svårt att få till LH F, men det kan gå. Om det inte går så finns OZ F FRA-ICN.

LX släpper inte F award till partners längre (ej bekräftat officiellt men omöjligt att finna via ANA eller US DM tex) KF kanske har chans men det vet jag inget om. LH F award är rena lekstugan numera till/från Asien tycker jag, 14 dagar före avresa. Speciellt PVG, ICN och KIX. Enda problemet kan vara married segments som har ställt till det några gånger.
 
Jag har inte sett First class award platser på Singapore-Dubai med Singapore Airlines ganska lång tid tillbaka. Ibland är det även svårt att hitta Business class award på sträckan.
 
LX släpper inte F award till partners längre (ej bekräftat officiellt men omöjligt att finna via ANA eller US DM tex)

Då är vi fler som har sett detta. Jag hade ju uppe frågan för ett tag sedan eftersom jag legat och sökt på ZRH-NRT på Awrdfinder. Det fanns plaster med med ganska kort varsel fram till för kanske en knapp månad sedan. Sen har det var helt omöjligt att hitta något. Så det verkar som att det har skett en "enhancement":mad:
 
Toppen