Jag har inte sett First class award platser på Singapore-Dubai med Singapore Airlines ganska lång tid tillbaka. Ibland är det även svårt att hitta Business class award på sträckan.
Den där routingen bör vara helt OK.
Enligt FT går det inte längre att boka LX F via US Dividend, vilket är tråkigt. Du kan även få svårt att få till LH F, men det kan gå. Om det inte går så finns OZ F FRA-ICN.
Jag hittar inte heller F på Singapore - Dubai men däremot hittar jag fullt av C vilket duger för mig.
Jag har inte heller svårt att hitta C på DXB - ZRH.
Angående F med LX så förklarar det saken, har letat som en galning men har verkligen inte hittat.
Tråkigt att dom tagit bort det!
LH-F är inget problem då jag kan åka med kort varsel (i alla fall inte som det ser ut idag), frågan är bara om man ska åka via PEK med A380 eller till HKG med 747 och hoppas på nya F.
Visst är det lite tråkigt att åka "bara" C på vägen hem men det viktiga för mig är att jag får åka F från Frankfurt och dels besöka lite städer som jag länge velat åka till.
Något som gör mig irriterad är att LH har bytt ut 747-400 mot A340-600 nu i vinter på FRA-DXB, annars kunde man åkt:
ARN-FRA-DXB-SIN-NRT
NRT-ICN-HKG-FRA-ARN
![]()
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
FRA Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
SIN Singapore Changi SG [WSSS]
Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
LH 778 FRA 21:35 SIN 15:50 +1 388 0 FS+
SIN Singapore Changi SG [WSSS]
NRT Tokyo Narita JP [RJAA]
SQ 634 SIN 15:20 HND 23:05 773 0 CS+ (F om möjligt?)
NRT Tokyo Narita JP [RJAA]
ICN Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
OZ 101 NRT 12:30 ICN 15:00 747 0 FS+
ICN Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
HKG Hong Kong Intl HK [VHHH]
OZ 723 ICN 19:50 HKG 22:40 333 0 CS+
OZ 749 ICN 20:10 HKG 23:00 333 0 CS+
HKG Hong Kong Intl HK [VHHH]
FRA Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
LH 739 HKG 13:00 FRA 19:10 744 0 FS+
Skulle rekommendera dig att åka FRA-KIX med LH F. Bör gå att finna award och KIX är nästan hundraprocentig med nya F i B747.
Lägg in tex NRT som dest.
Nästan 100% att få nya F säger du.. det låter riktigt bra. (Hur vet du det förresten?)
Dock lite tråkigt att åka nästan direkt till destinationen, hade ju varit ett bra alternativ om man fick använda 3 "legs" till destinationen och sedan 5 hem men enligt tidigare posts så är ju det inte tillåtet.
Jag har inget behov att åka till NRT så man skulle isåfall kunna ta KIX som destination.
Kan man "routa" runt lite i Sverige bara för att man kan?
Sedan 9 juni har bara två avgångar med LH 740 varit med gamla F.
LH740 - Lufthansa - data.flight24.com
New First class retrofit thread
Hemresan Cebu-Seoul-Singapore(stopover)-byte i Europe-Stockholm kan bli problem då du flyger:Funderar också på tillåten routing. Har Cebu (CEB) som möjilgt mål, men den enda *A-carriern som flyger direkt dit är OZ. Kan jag då åka Europa-ICN-CEB /destination/ - ICN - SIN /stopover / - Europa, eller måste jag åka direkt hem från ICN? Gissar att det kan vara agentroulette-nivå på frågan, men om någon har en teori är den välkommen!
Alternativet är att åka via BKK eller SIN till MNL och ta sig därifrån med lokalflyg, men det kanske inte är någon höjdare...
Hemresan Cebu-Seoul-Singapore(stopover)-byte i Europe-Stockholm kan bli problem då du flyger:
South Asia -> North Asia -> South Asia -> Europe.