Senaste nytt

US Airways Dividend Miles Buy miles kampanj tråd

Jag har inte sett First class award platser på Singapore-Dubai med Singapore Airlines ganska lång tid tillbaka. Ibland är det även svårt att hitta Business class award på sträckan.

Jag hittar inte heller F på Singapore - Dubai men däremot hittar jag fullt av C vilket duger för mig.
Jag har inte heller svårt att hitta C på DXB - ZRH.

Angående F med LX så förklarar det saken, har letat som en galning men har verkligen inte hittat.
Tråkigt att dom tagit bort det!

Den där routingen bör vara helt OK.

Enligt FT går det inte längre att boka LX F via US Dividend, vilket är tråkigt. Du kan även få svårt att få till LH F, men det kan gå. Om det inte går så finns OZ F FRA-ICN.

LH-F är inget problem då jag kan åka med kort varsel (i alla fall inte som det ser ut idag), frågan är bara om man ska åka via PEK med A380 eller till HKG med 747 och hoppas på nya F.

Visst är det lite tråkigt att åka "bara" C på vägen hem men det viktiga för mig är att jag får åka F från Frankfurt och dels besöka lite städer som jag länge velat åka till.

Något som gör mig irriterad är att LH har bytt ut 747-400 mot A340-600 nu i vinter på FRA-DXB, annars kunde man åkt:

ARN-FRA-DXB-SIN-NRT
NRT-ICN-HKG-FRA-ARN

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
Jag hittar inte heller F på Singapore - Dubai men däremot hittar jag fullt av C vilket duger för mig.
Jag har inte heller svårt att hitta C på DXB - ZRH.

Angående F med LX så förklarar det saken, har letat som en galning men har verkligen inte hittat.
Tråkigt att dom tagit bort det!

LH-F är inget problem då jag kan åka med kort varsel (i alla fall inte som det ser ut idag), frågan är bara om man ska åka via PEK med A380 eller till HKG med 747 och hoppas på nya F.

Visst är det lite tråkigt att åka "bara" C på vägen hem men det viktiga för mig är att jag får åka F från Frankfurt och dels besöka lite städer som jag länge velat åka till.

Något som gör mig irriterad är att LH har bytt ut 747-400 mot A340-600 nu i vinter på FRA-DXB, annars kunde man åkt:

ARN-FRA-DXB-SIN-NRT
NRT-ICN-HKG-FRA-ARN

Skulle rekommendera dig att åka FRA-KIX med LH F. Bör gå att finna award och KIX är nästan hundraprocentig med nya F i B747.
Lägg in tex NRT som dest.

Hittade F med LH båda vägarna nu.
Är det lättare att hitta F-awards beroende på tid på året? Under vintern går väl C-resandet ner men samtidigt är det ju mer populärt att åka till Asien(?) så kanske fler som tar ut award resor helt enkelt.

Kod:
FRA  Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
SIN  Singapore Changi SG [WSSS]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
LH         778     FRA   21:35     SIN   15:50 +1  388  0   FS+
Kod:
SIN  Singapore Changi SG [WSSS]
NRT  Tokyo Narita JP [RJAA]
SQ         634     SIN   15:20     HND   23:05     773  0   CS+ (F om möjligt?)

/destination/

Kod:
NRT  Tokyo Narita JP [RJAA]
ICN  Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
OZ         101     NRT   12:30     ICN   15:00     747  0   FS+
Kod:
ICN  Seoul Incheon Intl KR [RKSI]
HKG  Hong Kong Intl HK [VHHH]
OZ         723     ICN   19:50     HKG   22:40     333  0   CS+ 
OZ         749     ICN   20:10     HKG   23:00     333  0   CS+

/stopover/

Kod:
HKG  Hong Kong Intl HK [VHHH]
FRA  Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
LH         739     HKG   13:00     FRA   19:10     744  0   FS+

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skulle rekommendera dig att åka FRA-KIX med LH F. Bör gå att finna award och KIX är nästan hundraprocentig med nya F i B747.
Lägg in tex NRT som dest.

Nästan 100% att få nya F säger du.. det låter riktigt bra. (Hur vet du det förresten?) :)
Dock lite tråkigt att åka nästan direkt till destinationen, hade ju varit ett bra alternativ om man fick använda 3 "legs" till destinationen och sedan 5 hem men enligt tidigare posts så är ju det inte tillåtet.

Jag har inget behov att åka till NRT så man skulle isåfall kunna ta KIX som destination.
Exempelvis:

Då skulle det bli följande:

FRA-KIX = LH 747-400 i F (om man inte har otur då)
KIX-SIN = SQ A330-300 i C. (Det var OK med stopover i annan zon än destination?)
/stopover/
SIN-MAN = SQ B77W i C.

Fundersam om man får åka via MAN hem dock?

Visst, det går att maxa resan ännu mer men kanske lättast att inte komplicera till det för mycket första gången jag bokar via agent osv.

Last edited:
Nästan 100% att få nya F säger du.. det låter riktigt bra. (Hur vet du det förresten?) :)
Dock lite tråkigt att åka nästan direkt till destinationen, hade ju varit ett bra alternativ om man fick använda 3 "legs" till destinationen och sedan 5 hem men enligt tidigare posts så är ju det inte tillåtet.

Jag har inget behov att åka till NRT så man skulle isåfall kunna ta KIX som destination.
Kan man "routa" runt lite i Sverige bara för att man kan?

Sedan 9 juni har bara två avgångar med LH 740 varit med gamla F.
LH740 - Lufthansa - data.flight24.com
New First class retrofit thread

Sedan 9 juni har bara två avgångar med LH 740 varit med gamla F.
LH740 - Lufthansa - data.flight24.com
New First class retrofit thread

Det låter bra.
Vet du om man får åka via MAN hem? SIN-MAN-OSL-ARN dvs.
Får man gamla F gör det ju inte så mycket, man får ju "2" platser ändå.

Vidare så verkar...

A380 awards inte svåra att hitta om man kan åka inom 1 vecka typ.

ARN-FRA-PEK-PVG-NRT
= A380 i F (LH) + A333, A332, B772, B773(!) i F (CA) + A340 i F (CA)

Hemresa:
NRT-ICN-HKG-FRA-ARN
= 747 i F (OZ) + A332/772 i C (OZ / TG) + 747 i F (LH)

Alla segment blir alltså i F förutom ICN-HKG men där finns ingen F så det är ju inte så konstigt.
Ska försöka få till denna bokning.

Mitt enda stora stora frågetecken är?
Får jag ta en stopover i HKG verkligen? TG eller OZ har väl knappast någon "hub" där?
Kan ju ta stopover i PEK, PVG eller ICN men hellre Hong Kong alla dagar i veckan.

Last edited:
Funderar också på tillåten routing. Har Cebu (CEB) som möjilgt mål, men den enda *A-carriern som flyger direkt dit är OZ. Kan jag då åka Europa-ICN-CEB /destination/ - ICN - SIN /stopover / - Europa, eller måste jag åka direkt hem från ICN? Gissar att det kan vara agentroulette-nivå på frågan, men om någon har en teori är den välkommen! :)

Alternativet är att åka via BKK eller SIN till MNL och ta sig därifrån med lokalflyg, men det kanske inte är någon höjdare...

Funderar också på tillåten routing. Har Cebu (CEB) som möjilgt mål, men den enda *A-carriern som flyger direkt dit är OZ. Kan jag då åka Europa-ICN-CEB /destination/ - ICN - SIN /stopover / - Europa, eller måste jag åka direkt hem från ICN? Gissar att det kan vara agentroulette-nivå på frågan, men om någon har en teori är den välkommen! :)

Alternativet är att åka via BKK eller SIN till MNL och ta sig därifrån med lokalflyg, men det kanske inte är någon höjdare...
Hemresan Cebu-Seoul-Singapore(stopover)-byte i Europe-Stockholm kan bli problem då du flyger:
South Asia -> North Asia -> South Asia -> Europe.

Hemresan Cebu-Seoul-Singapore(stopover)-byte i Europe-Stockholm kan bli problem då du flyger:
South Asia -> North Asia -> South Asia -> Europe.

Ja, det var det jag misstänkte. Men det finns ju egentligen inget alternativt sätt att ta sig till Cebu utan att åka från North Asia, och Filippinerna är ju i South Asia zone så egentligen lämnar jag inte den zonen :)

Sträckan mellan Seoul och Cebu är opererad av Asianas narrow-body plan och Business class på dessa planer är inte så märkvärdig, trots att det är mycket bättre än Business class på europeiska flygbolag inom Europa.

Asiana Airlines Business class på narrow-body plan:
Asiana Airlines Business class, ICN-TAO_01.jpg
(Foto av AHO)

Om stopover i Singapore är inte ett måste, kan du också flyga Open-Jaw. (man kan ha antingen stopover eller open-jaw, inte båda)

Last edited:
Toppen