Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Har någon nyligen lyckats boka intra-asien Singapore Airlines?

Det står i UDSM-partner-award-pdf:en att " Award redemption on the Singapore Airlines Suites, First Class and Business Class cabin products on the A380, B777-300ER and A340-500 aircraft is currently unavailable" men det finns awards tillgängliga enligt ANA med t.ex. 777- icke-300ER-modeller, t.ex. mellan Singapore och Tokyo Haneda (SQ634).

Det står inget om LH-C på USDM award chart, så nej, det stämmer inte generellt.

Men du kanske menade (ganska oprecist :) ) att du hade personlig och fräsch kunskap om just intra-asien-SQ?

Jag har bläddrat tillbaka till Juli i den tråden. Då lyckades "TjudöBoy" boka

06NOV SQ976 SIN-BKK, Singapore Airlines, Business, Airbus 330

men också:

30OCT LH801 ARN-FRA, Lufthansa, Business, Airbus 320

Och den senare är det som sagt numera problem med att boka. Det var lite därför jag var nyfiken på fräscha erfarenheter. I övrigt måste jag dock tacka dig för din hjälpsamhet, A380*G.

A380*G har svarat på alla dina frågor. Huruvida tillgång på awards finns är en sak och om det öht går att boka dem är en sak. LH C är inga problem att boka ifall man hittar dem. Ska du flyga SQ får du undvika de flygplanstyper de inte släpper awards på.

Du kan inte flyga Asien-Nordamerika-Europa T/R som en bonusresa med US Airways miles (det blir summa av två bonusresor) däremot kan du flyga Asien-Europa-Nordamerika T/R.
Ovannämnd resa kan man också flyga som Asien-Nordamerika-Europa-Asien (elller v.v.).
Det kostar 90.000 US miles i Business class till/från Norra Asien.

Absolut, det är T/R Asien och USA för 90 000 miles via Europa på vägen tillbaka som jag är ute efter! Detta med 2.5 månader i USA och 2 månaders stopp i Europa.

Sitter och sliter med en presumtiv Asien-tripp. Tyckte jag hade hittat den perfekta rutten, men US-agenten såg ju knappt hälften av allt jag hittade med hjälp av ANA och Awardtravelr.
Noterade nu också att ANA verkar köra Dreamliner på MUC-NRT, så ingen F-klass där då.

Min tanke var att klämma in Asiana, ANA och Eva Air + att samtidigt lyckas få 4 stays på Carlsonhotell för att nå CCC-nivån (Frankfurt, 2xTokyo och Stockholm).

Har hälften av resan on hold just nu, som ser ut så här:
KRN-ARN (SAS Go)
ARN-FRA (SAS Plus) - Jag hade kunnat ta positioneringsflight till FRA med LH från ARN, men det fanns bara i Economy då...
FRA-ICN (Asiana First)
ICN-TPE (Eva Air Business)

Min egentliga tanke var att köra ICN-NRT-TPE, med Asiana Business på B747 till NRT och sedan vidare med Eva Air.
Men agenten kunde inte hitta några lediga platser alls med Eva Air varken från eller till Tokyo.
På hemvägen hittade jag ANA First NRT-CDG, men inte heller den syntes hos US.

Så nu sitter jag och funderar på om man ska köra samma väg tillbaka med Asiana First, eller dra vidare till Bangkok med Eva Air till HKG (Business på B747) och sedan Thai First till BKK (också B747), stanna två dagar där för att få in mina hotellnätter och sedan åka hem därifrån via London med Thai. Men där kör de med A346 - liten F-kabin med 8 stolar. Någon som har erfarenheter/åsikter om den?
Det verkade inte helt omöjligt att jag skulle lyckas kunna få in 4+5 segment, men vi får väl se...

En annan grej skulle kunna vara:
ICN-MNL (Asiana Business)
MNL-SIN (SQ First, om det går?)
Stopp
SIN-DEL (SQ First, om det går?)
DEL-ZRH (Swiss Business, men det går väl inte ens att boka med USDM?)

SQ-First går inte, står i USDM Award Chart. LX i C är inte lätt och releasas oftast nän dagar förut. Ana Award Tool kan visa First för sina egna kundar, mens dom inte behövs at vara tilgjengelig för USDM. Dessutan är det rapporterat i flera forum om IT-glitch mellan ANA och USDM, typ LH.
TG F i 346 tycker jag är ok, men många gillar inte den, titta på olika trip rapports. Stannar man lite i BKK är Firstclass check-in og First class lounge absolut värst at spandera nån timmar i. Och en timmes gratis massage i SPA är också mycket bra.

Toppen