Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Har råkat ut för en tråkig sak med min bokade USDM-resa till hösten. OZ har meddelat att de bytt ut 74E på sträckan ICN-FRA mot en 772, och därmed bumpat ner oss från F till C. Totalt sett har en 74E och en 772 samma kapacitet för passagerare, så jag gissar helt utan kunskap i frågan att det är minskad efterfråga på cargo som föranleder bytet.

Efter att ha studerat matrix en stund drar jag slutsatsen att de gör motsvarande equipment change ett flertal dagar under hösten. På lördagar (vilket är den dag vi ska flyga) verkar de dock köra en 772 utan F, medan andra veckodagar är det antingen en 74E med F eller en 772 med F. Nu är kanske inte en resa med OZ C något att direkt gråta över, men när jag varit inställd på att prova OZ F för första gången känns det faktiskt lite surt.

Har pratat med US Reservation Office och de kan inget göra då varken jag eller de kan hitta en alternativ F-rutt från asien till europa. Fick dock tipset att lägga in ett klagomål med förhoppning om ersättning från US Customer Service, vilket jag precis gjort. Har också kontaktat OZ med en fråga om seating (vilket man sedan 01-AUG-2013 inte längre kan göra online) och ifall vi ändå har tillgång till OZ F lounge (vilket jag verkligen inte har några större förhoppningar om, men fråga kan man alltid).

Jumbooze verkar ha samma problem
http://www.businessclass.se/star-al...uli-nedgraderad-fran-first-till-business.html

När är "hösten 2013"? Under vilka datum kan ni flyga från ICN? Är det OK att skippa ICN och flyga direkt från SGN istället? Ni har ju bara transit i ICN.
Vi skulle nog kunna tänka oss en alternativ rutt, men är låsta till en dag och då verkar inga vettiga alternativ finnas. Så det känns rätt kört att åka F om inte OZ byter tillbaka planet. Och som sagt, att åka via ICN med OZ i C är inte jordens undergång heller...

Tack för tipset! Hade missat den, men har fått PM från Jumbooze.

Jag är nyfiken på BR (Eva) longhaul men det klart OZ känns som ett säkert kort förutsatt att inget strular för då är det inte lätt att kommunicera med OZ (trust me).
Klart att det vore spännande att testa ett nytt flygbolag, men jag säger som du att OZ är ett säkert kort som jag inte vill missa. Tror inte vi kommer att bli besvikna och så får det bli en senare F-resa via ICN innan USDM ändrar om. :) Med lite tur och byten av flygplan kanske man till och med kan få prova nya http://www.businessclass.se/star-alliance/10024-asianas-boeing-777-200-nya-first.html (även om det är att hoppas på väldigt, väldigt mycket).

Hej på er alla USDM proffs,
Efter att ha läst alla F reportage den senaste tiden så börjar jag bli rejält sugen på att skaffa USDM och börja tanka...

Vad skulle ni säga är best resp. worst case scenario vad gäller merge med AA?
Kan det rent av finnas fördelar att sitta med en massa miles vid merge?
Om man skall ta med frugan på detta, vilken destination rekommenderar ni (FCT är väl given start)?

Är som sagt sugen men orolig att jag inte får utnyttjat det i tid innan detta eminenta sätt att boka F försvinner.

//Ghoose

Hej på er alla USDM proffs,
Efter att ha läst alla F reportage den senaste tiden så börjar jag bli rejält sugen på att skaffa USDM och börja tanka...

Vad skulle ni säga är best resp. worst case scenario vad gäller merge med AA?
Kan det rent av finnas fördelar att sitta med en massa miles vid merge?
Om man skall ta med frugan på detta, vilken destination rekommenderar ni (FCT är väl given start)?

Är som sagt sugen men orolig att jag inte får utnyttjat det i tid innan detta eminenta sätt att boka F försvinner.

//Ghoose

FCT kan du tyvärr glömma med USDM, det går inte att boka LH F med USDM längre.

Toppen