Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Jlära mig hur USDM fungerar ordentligt och att kunna utnyttja det på bästa sätt och maximera precis som alla andra här.

Rule 1: All rules are strictly enforced.
Rule 2: Most agents have no clue about rule 1.

Mao, skit i reglerna och försök boka saker istället. Går det inte på 5e försöket så kanske det är läge att ge upp men annars är det HUACA som gäller.

Funderar på att boka inrikes USA med USDM poäng.
När jag letar tillgänglighet får jag bara upp C som högst hos United
Kommer jag hamna i deras F stolar om jag bokar C eller finns risken att man bara får Y stol?

Beror väl på om det är en tre- eller två-klass flight. Finns det bara F/Y så bör du hamna i F. Finns det F/C/Y så hamnar du i C.

Det är två-klass.
Konstigt att de inte släpper platserna som F istället för C så man slipper bli förvirrad.

Har råkat ut för en tråkig sak med min bokade USDM-resa till hösten. OZ har meddelat att de bytt ut 74E på sträckan ICN-FRA mot en 772, och därmed bumpat ner oss från F till C. Totalt sett har en 74E och en 772 samma kapacitet för passagerare, så jag gissar helt utan kunskap i frågan att det är minskad efterfråga på cargo som föranleder bytet.

Efter att ha studerat matrix en stund drar jag slutsatsen att de gör motsvarande equipment change ett flertal dagar under hösten. På lördagar (vilket är den dag vi ska flyga) verkar de dock köra en 772 utan F, medan andra veckodagar är det antingen en 74E med F eller en 772 med F. Nu är kanske inte en resa med OZ C något att direkt gråta över, men när jag varit inställd på att prova OZ F för första gången känns det faktiskt lite surt.

Har pratat med US Reservation Office och de kan inget göra då varken jag eller de kan hitta en alternativ F-rutt från asien till europa. Fick dock tipset att lägga in ett klagomål med förhoppning om ersättning från US Customer Service, vilket jag precis gjort. Har också kontaktat OZ med en fråga om seating (vilket man sedan 01-AUG-2013 inte längre kan göra online) och ifall vi ändå har tillgång till OZ F lounge (vilket jag verkligen inte har några större förhoppningar om, men fråga kan man alltid).

Glenn E,
Enl artikeln du bifogade har ju andra lyckats, så även du borde kunna lyckas, speciellt om du har lite flexibilitet och undviker Lufthansa. Sannolikheten att du borde kunna lyckas, borde ha förbättrats nu när USJD har invändningar mot mergern. Sannolikt förskjuts mergertidpunkten från strax efter årsskiftet till något senare under eller året eller så blir det ingen merger alls.

Last edited:
Toppen