Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Och detta ger mig inget svar. Kan ingen vänlig själ som vet berätta eller visa exakt vart jag kan få svar på min fråga.
Ha tur har jag förstått att man skall ha! Men regler måste ju finnas.

Det enda begrepp jag känner till, som kan vara relevant, är MPM, så jag antar att maximum milage är samma sak. Dessa kan du slå upp med KVS alt EF. Eller räkna ut själv med gcmap.com.

Men i praktiken, vilket är det som räknas, så är det mycket anything goes. Om du ger dig på USDM för att följa regler, så har du tyvärr tänkt fel. Det är just för att de är så kassa på att följa regler man vill använda dem. Det enda som jag vet är svårt att få igenom, är EU-Asien via USA eller USA-Asien via EU. Men det finns de som lyckas med det också.

Om du har en specifik routing i åtanke, fråga om den istället, så kan vi förklara varför den ev inte skulle funka.

Nu har du ställt samma fråga 4 ggr tror jag och du får i princip samma svar. Om du har läst reglerna och det inte står där får du nog ringa USDM och fråga för ingen här bryr sig om vad de skriver i sina regler, vi försöker maximera och utnyttja programmet så gott det går, dvs långt utanför regelboken.

"Award travel is permitted when the distance in one direction does not exceed the maximum mileage allowed between the origin and destination.

Jag tolkar detta som att du får leta upp MPM (Maximum Permitted Milage) mellan A och B sedan addera 25% för att få fram längsta tillåtna sträcka för din bonusresa i den riktningen. T ex kan KVS Tools ge dig MPM, kanske det finns andra gratisverktyg?

"Certain itineraries are subject to mileage restrictions."
Det här kan nog bara US Airways svara på?

Nu har du ställt samma fråga 4 ggr tror jag och du får i princip samma svar. Om du har läst reglerna och det inte står där får du nog ringa USDM och fråga för ingen här bryr sig om vad de skriver i sina regler, vi försöker maximera och utnyttja programmet så gott det går, dvs långt utanför regelboken.

Jo! Det förstår jag med och det är klart att det är syftet varför jag frågar är att lära mig hur USDM fungerar ordentligt och att kunna utnyttja det på bästa sätt och maximera precis som alla andra här. Vet man om vad regelboken säger så har man ju alltid en stor fördel. Nu har jag ägnat 3 timmar åt att hitta svaret men alla hänvisar mig att det står i tråden eller på US hemsida. Då är det rätt så frustrerande när man inte hittar svaret och ingen kan hjälpa en...

Du kan räkna med att det inte går att ta jättestora omvägar även om det finns de som lyckats med det också, flyga AKL-SYD via SIN som ett exempel. Det är ju ett exempel som inte skulle vara möjligt enligt alla konstens regler, men har man tur kan man boka det.

Om du ska flyga ARN-BKK är det nog inte omöjligt att få igenom följande routing med rätt agent (och lite tur).
ARN-LHR-NRT-TPE-BKK

Har du någon specifik routing du är ute efter? Så länge du flyger i princip "raka" vägen med lite utflykter så kommer det säkert att gå igenom.

Att flyga till Sydney kan man ju göra på följande sätt
ARN-FRA-NRT-BKK-SYD
Stoppet i Tokyo är en rejäl omväg men ändå helt inom riktlinjerna för vad som är ok (enligt tidigare bokningar)

Att flyga NRT-SFO får du nog räkna med att det är via stilla havet som gäller.
Däremot NRT-EWR kan du säkert få igenom via europa.

Du kan räkna med att det inte går att ta jättestora omvägar även om det finns de som lyckats med det också, flyga AKL-SYD via SIN som ett exempel. Det är ju ett exempel som inte skulle vara möjligt enligt alla konstens regler, men har man tur kan man boka det.

Om du ska flyga ARN-BKK är det nog inte omöjligt att få igenom följande routing med rätt agent (och lite tur).
ARN-LHR-NRT-TPE-BKK

Har du någon specifik routing du är ute efter? Så länge du flyger i princip "raka" vägen med lite utflykter så kommer det säkert att gå igenom.

Att flyga till Sydney kan man ju göra på följande sätt
ARN-FRA-NRT-BKK-SYD
Stoppet i Tokyo är en rejäl omväg men ändå helt inom riktlinjerna för vad som är ok (enligt tidigare bokningar)

Att flyga NRT-SFO får du nog räkna med att det är via stilla havet som gäller.
Däremot NRT-EWR kan du säkert få igenom via europa.

Hade som sagt varit skönt att få svaret att ingen riktigt vet vad som gäller utan det är bara att testa redan från början...
Vissa regler har jag ju som sagt läst mig till...men är förvånad över att det inte är i närheten av lika klart som EB.
Kollar inte nu på någon speciell trip utan frågar mest för att få galna idéer. Tack ändå för förslagen...

På den norske siden Flyprat.no finner du en liten guide til reiser med USDM.

Viktige merknader ;
En award booking kan inneholde maksimalt ti segmenter .*
En stop-over er tillatt på pr reise, eller en "open-jaw" .* (Denne regelen endret fra to stopovers til en stop-over i sommeren 2010.)
Pris i bonuspoeng baseres på den dyreste besøkte regionen .*
Stop-over må være på "en partner hub" (praktiseres normalt slik).*
MPM og ruting-restriksjoner er løst håndhevet.
Du kan ikke kombinere Star Alliance- og ikke Star Allianceselskap på en booking.
US Airways vil kreve en avgift for å endre/kansellere en reiserute og refundere miles, og det er dyrt - $ 150 til $ 250, fravikes for CP.
US Airways vil kreve et obligatorisk behandlingsgebyr på alle bestillinger ($ 25 - $ 50).
Det vil koste $ 75 ekstra dersom avreisen er innen 14 fra bestilling. Dette fravikes for CP.
Agenter vil ved behov benytte seg av Star Alliance nettstedet til gjennomgang av routinger.
Etter noen komplisert reiserute er bygget, vil den bli sendt til "rate-desken". Denne prosessen kan ta alt fra 5-30 minutter eller mer.
USA vil tillate å sette reiseruter på vent, i henhold til restriksjoner gitt av andre Star Allianceselskaper. Makstid er mellom 24-72 timer, med unntak av ruter inkludert SQ-opererte segmenter, som må være "ticketed" umiddelbart.
Selv om det ikke tillatt, har flere personer blitt tilbudt RTW routinger for prisen på region-til-regionen reise. (Opplevd av undertegnede)
Agenter er generelt svært vennlige, men ikke veldig godt skolerte. Man kan få forskjellige svar og tillatelser alt etter hvem du prater med. Hvis du er misfornøyd med et svar du får, legger du høflig på. og ringer tilbake senere. Husk å være høflig, slik at du ikke får negative merknader på din PNR(booking).
Du skal ikke betale fuel-tillegg, får du oppgitt taxes på en to-legs LH-flight til 2-3000 kroner så be dem sjekke regnestykket

Håper informasjonen du finner her kan være til nytte :) Lykke til !

Stemmer sikkert bra det. Men flott at den er oversatt til norsk for våre venner som ikke er så bevandret i FF-jungelen og FT ;)

Toppen