Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

jumbooze

Medlem
Jag tittar/övervakar på höstens usdm -resa till asien jag bokade till 2 personer.

Jag ser skatter/avgifter + 50USD per person bokad + 75USD dragna en gång (ej inom 21 dagar så jag förstår inte vad dessa 75 kommer ifrån). Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?

Eller ska man ringa in och överklaga (det är bokat i dec 2013)?

Fick lite dåligt med mail från US Airways vid bokningstillfället men resorna finns med respektive nummer på deras hemsida.
 

agehall

Medlem
Försökte idag boka JFK-CX-YVR-PHX-SFO, LAS-PHX-YVR-CX-JFK men fick blankt nej på det efter att det gått via backoffice för prissättning. De hävdade för lång layover+open jaw samt ogiltig routing som anledning.

Vad tror folk som har mer erfarenhet än mig - går det att HUACA igenom den där rutten eller har de för bra koll på geografin i USA?
 

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2014-05-21

Fr o m 2014-MAR-30 går det inte att boka vanlig Star Alliance award med US Airways Dividend Miles. Däremot vissa av Star Alliance flygbolag stannar kvar som partner och det går att boka som partner.

US Airways skrev:
Travel on any one or combination of the following US partner airlines -

  • Aegean Airlines
  • Air China
  • Air New Zealand1
  • Avianca2
  • Hawaiian Airlines3
  • Jet Airways
  • Shenzhen Airlines
  • Singapore Airlines4
  • South African Airways
  • TAP Portugal
    , and
  • Turkish Airlines

Notes
1) Award redemption on Air New Zealand must be booked by June 29, 2014
2) Award redemption on Avianca must be booked by May 31, 2014
3) Award redemption on Hawaiian Airlines is available on inter-island and South Pacific flights only
4) Award redemption on the Singapore Airlines Suites, First Class and Business Class cabin products on the A380, B777-300ER and A340-500 aircraft is currently unavailable. Award redemption on Singapore must be booked by July 31, 2014.
5) Excludes Hawaii
6) North Asia includes China, Hong Kong, Japan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Macau, Mongolia, South Korea, Taiwan, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan
7) South & Central Asia includes Afghanistan, Bangladesh, Brunei, Cambodia, Chagos, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Maldives, Myanmar, Nepal, Pakistan, Philippines, Singapore, Sri Lanka, Thailand, and Vietnam

Other airline partners award travel chart (pdf)

Screenshot20140521_1.png


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

  1. Köpenhamn-Singapore: Singapore Airlines Business
  2. Singapore-Hong Kong: Singapore Airlines Business
  3. Hong Kong-Beijing Air China Business
  4. Beijing-Tokyo: Air China Business

  5. Tokyo-Singapore: Singapore Airlines Business
  6. Singapore-Bangkok: Singapore Airlines Business
  7. Bangkok-Istanbul: Turkish Airlines Business
  8. Istanbul-Köpenhamn: Turkish Airlines Business



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

  1. London-Delhi: Jet Airways First
  2. Delhi-Hong Kong: Jet Airways First
  3. Hong Kong-Beijing Air China First
  4. Beijing-Tokyo: Air China First


  • Aegean Airlines
  • Air China
  • Air New Zealand
  • Avianca
  • Jet Airways
  • Shenzhen Airlines
  • Singapore Airlines
  • South African Airways
  • TAP Portugal
  • Turkish Airlines

Kombination av ovannämnda flygbolags linjenät.
Screenshot20140521_3.png

Tillåtna linjer med Hawaiian Airlines är endast inter island inom Hawaii samt linjer till Oceanien.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Intressanta rutter.
Har du kollat hur det ser ut med tillgängligheten?
Du förväntar dig väl inte att jag ska kolla varje gång jag postar routing?
Som jag har skrivit många gånger, jag hjälper andra gärna men jag förväntar mig också att andra gör sina läxor.
Saker som t ex att kolla på tillgängligheten, summa på skatter&bränsletillägg är något man gör själv, inte fråga andra.
 

Swisser

Medlem
Helt ok Dr. Miles.
Jag frågade bara, eftersom du kanske redan hade letat flighter åt dig själv och visste hur det såg ut. Jag är helt nöjd med tipset på de möjliga rutterna. TACK!
 

Patrick

Medlem
4) Award redemption on the Singapore Airlines Suites, First Class and Business Class cabin products on the A380, B777-300ER and A340-500 aircraft is currently unavailable. Award redemption on Singapore must be booked by July 31, 2014.

Är detta någon som alla agenter känner till? Är rätt sugen på en suites-resa... ;)
 

Dr. Miles

Expert
Är detta någon som alla agenter känner till? Är rätt sugen på en suites-resa... ;)

I stort sätt ingen har lyckats boka First/Business på Singapore Airlines A380/77W/345 vid bokningstillfället med US Airways Dividend Miles.
Däremot har det hänt att någon som har bokat bonusresor i First/Business på Singapore Airlines Boeing 777-300 (ej ER) eller andra flygplansmodell och sedan Singapore Airlines har ändrat flygplansmodell till A380/77W på rutten.

charlesswe bokade Melbourne-Singapore-Auckland t/r 2 år sedan men jag tror att flygplansmodell inte var A380/77W/345 vid bokningstillfället.
 

ACervin

Medlem
Det här var ju ett toppen tips. Någon som vet om man kan blanda dessa gamla Star Alliance partners med OneWorld i samma bokning? BNE-SIN-KUL på SQ sedan KUL-DOH-CPH med Qatar
 

David

Medlem
Enligt samtal med USDM går det inte. De respektive award charts har även denna text:

Dividend Miles oneworld Awards skrev:
Travel on any one or combination of the oneworld member airlines - airberlin, American Airlines, British Airways1, Cathay Pacific, Finnair, Iberia1, Japan Airlines, LAN, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian, S7 Airlines, SriLankan Airlines, and TAM Airlines.

Dividend Miles Partner Awards skrev:
Travel on any one or combination of the following US partner airlines - Aegean Airlines, Air China, Air New Zealand1, Avianca2, Hawaiian Airlines3, Jet Airways, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines4, South African Airways, TAP Portugal, and Turkish Airlines.
 
Toppen