Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Jag bokade GOT-(SK:C)-LHR-(NH:F)-NRT/NRT-(OZ:C)-ICN-(OZ:F)-FRA-(LH:C)-GOT den 5:e april för resa 6-9 juni. Inga problem att boka, dock provade jag ett annat datum några veckor tidigare och fick då svar att den NH:F jag hittat inte gick att boka, av någon anledning.

SEGMENT TIME DATE FLIGHT STATUS
1. LV STOCKHOLM ARN 1200PM 06JUN LH 2415I OK
AR MUNICH MUC 215PM

2. LV MUNICH MUC 910PM 06JUN NH 208O NH CNTRL
AR TOKYO NRT 335PM

3. LV TOKYO NRT 900AM 08JUN OZ 107I OZ CNTRL
AR SEOUL ICN 1130AM

4. LV SEOUL ICN 1230PM 08JUN OZ 541O OZ CNTRL
AR FRANKFURT FRA 500PM

5. LV FRANKFURT FRA 750PM 08JUN SK 674I SK CNTRL
AR STOCKHOLM ARN 950PM

Bokat :)

Ringde nyss till 3 olika men varierat begåvade agenter. Samtliga upplyser mig om att LH i Y ARN-FRA efter nyår int finns i deras system.Ej heller SQ i Y SIN-MLE. Antingen har jag EXTREM otur med agenter, eller känns det som om USDM kraftigt reducerar möjligheterna tlll poänganvändning. Håller med bjönström om att det kan vara dags att bränna de poäng som finns kvar. Hur mycket kan dessa poäng vara värda efter samgåendet?
Vågar jag börja köpa Lifemiles eller går detta program samma väg på sikt? TG köps med cash FRA-BKK i F för 26000 SEK.
Detta förändrar såklart kalkylen för köpa miles, oavsett om det är USDM eller partnerbolag som tar initiativ till denna försämring.

Last edited:
Min personliga bild är att tiden för dessa deals snart är förbi, använd poängen :)

Nu kanske jag är väl cynisk men jag har varit med om deals som försvunnit och så har man suttit där förbannad och tänkt "vaaarrföööörr bokade jag inte".

Så länge man inte gör en stopover ska det inte bli dyrare att åka via BKK. Min resa via BKK (stopp i 18 timmar) till Tokyo kostade 100k poäng.

Jag valde att ta en stopover i BKK på min kommande resa. Skulle kosta 100K, men mot slutet upplyste mig agenten att hans kollega hade påpekat att den faktiskt skulle kosta 110 (tack för den!). Jag frågade varför, om det var routingen via BKK eller stopovern, och efter att ha studerat regelboken fick jag till svar att det var routingen, inte stopovern. Men självklart var detta bara vad en enstaka agent sade, så det kan vara rätt eller fel...

Jag valde att ta en stopover i BKK på min kommande resa. Skulle kosta 100K, men mot slutet upplyste mig agenten att hans kollega hade påpekat att den faktiskt skulle kosta 110 (tack för den!). Jag frågade varför, om det var routingen via BKK eller stopovern, och efter att ha studerat regelboken fick jag till svar att det var routingen, inte stopovern. Men självklart var detta bara vad en enstaka agent sade, så det kan vara rätt eller fel...

Enligt min erfarenhet har alla gånger varit 80.000 miles i Business class mellan Europe-North Asia om jag inte tog stopover i South East Asia zon. De gånger jag tog stopover i South East Asia zon ibland fick jag betala 90.000 miles, ibland lyckades jag få den bokad som 80.000 miles.

Toppen