Senaste nytt

Upprop! Amex Platinum blir i princip värdelöst från 1 januari 2012.

Då uppträder ju den intressanta frågan vad som man faktiskt vill ha från sitt BC Platinum. Reseförsäkring och loungeaccess kan man ju faktiskt köpa separat, så det är ju mest en fråga om optimering genom gruppavtal.

Med tanke på att AmEx nu höjer årsavgiften till 6000 sek istf 5000 sek - undrar vad det ingår som motiverar den höjningen ? Det mesta verkar bli sämre ? Eller kan man få svart kort snart utan ansträngning för platina är ju som gamla guld var en gång i tiden nu för tiden...

Med tanke på att AmEx nu höjer årsavgiften till 6000 sek istf 5000 sek - undrar vad det ingår som motiverar den höjningen ? Det mesta verkar bli sämre ? Eller kan man få svart kort snart utan ansträngning för platina är ju som gamla guld var en gång i tiden nu för tiden...

Drömma kan man ju alltid göra. Men den som behöver anstränga sig för att erbjudas Amex svarta titaniumkort kommer aldrig att erbjudas ett kort. Den som tycker att 6.000:- för ett platinum är mycket är definitivt inte målgrupp för det svarta kortet som kostar avsevärt mer.

Jag kan inte annat än hålla med om att platinum är som gamla guld. I alla fall var det så när jag hade platinum för några år sedan. Skillnaden mellan platinum och guld är ju rätt så liten. Men skillnaden mellan platinum och det svarta kortet är som natt och dag... Lite som att gå från silver till HON Circle på flygspråk! ;)

Men de som har råd med amex centurion har väl inte behov av de flesta av förmånerna? Gratis SPG gold är ju meningslöst om man bara betalar lite mer för att bo i executive-rummen i alla fall.

Du anar inte hur många "snåla" Centurionmedlemmar det finns som inte skulle betala ett öre mer än nödvändigt. Det är ett vanligt missförstånd i Sverige att den som har råd per automatik också vill betala mer än nödvändigt för saker. Varför skulle man vilja det? Jag skulle vilja påstå att det ofta är tvärtom. Svennebanan spenderar i oförstånd ofta mer än den s.k. rike. Svennebanan får dessutom sällan samma rabatter, förmåner, frinätter, fribiljetter och andra fjäskerbjudanden som den som egentligen skulle ha råd att betala rack rates får. Så redan där uppstår skillnaderna.

Men viktigast av allt så är det skönt att slippa bry sig i om man har bott runt, flugit eller hyrt bil tillräckligt mycket för att uppnå vissa statusförmåner. Som Centurion får man det automatiskt förnyat varje år utan att köra mileage runs, bo runt på hotell m.m. = Mer tid över för annat.

Jag håller med om att SPG gold är snålt. Det är därför jag oftast väljer bl.a. Hilton där jag får deras högsta nivå Diamond från Centurion. Samma sak med flyget, man tenderar ju till att välja det som ger mest oavsett plånbokens storlek.

Jag öppnade just det utskicket och blev lite förvånad. Jag hade redan bestämt mig för att byta "ner" mig till nåt billigare Platinum-kort som Eurocard eller Handelsbanken innan nästa årsavgift kommer nu i vår, och det här gjorde ju knappast saken svårare.

Har nu bytt till Handelsbanken Platinum då de har ändrat och tagit bort Hilton Honors Guld och ersatt med Scandic och Accor, 2 hotellgrupper som jag inbillar mig inte är så intressanta för AMEXs kunder--något jag också framförde till dem när jag cancellerade mitt kort. Synd.

Förlåt ? Har AmEx Platinum alltså ersatt HH Gold med Scandic / Accor ? Är det korrekt uppfattat ?

Och det skulle alltså motivera en HÖJNING av årsavgiften med 20% ?

(for the record, jag fick AmEx Platinum första gången redan 1997 eller så - 15 år sedan alltså, då var det exklusivt - alltså därför som jag undrade över om det är svart kort som är som dåvarande Platinum med tanke på att Platinum idag är ja bara ett kort i högen)

Om man betalade årsavgiften på 5000 i november, och den nu höjs till 6000 i April. Då behöver man såklart inte betala förens det är dags för årsavgiften igen. dvs i November 2013. Korrekt?.
Eller hur tänker AMEX där..?

]Förlåt ? Har AmEx Platinum alltså ersatt HH Gold med Scandic / Accor ? Är det korrekt uppfattat ?

Gick för skojs skull in och kollade då jag också läste lite i utskicket. Väl inne på sidan kan man fylla i sitt HHonorsnummer för att få Goldstatus.
Fyllde i för alla kort de har erbjudande till. Kommer nog att avsluta kortet till hösten när avgiften skall betalas.

Toppen