Senaste nytt

Upprop! Amex Platinum blir i princip värdelöst från 1 januari 2012.

Vet i f.. hur jag hamnade där jag hamnade.
Men där jag hamnade stod skrivet om HHonors Gold Ax som:
"Additional Hilton HHonors Gold Card - ingår i din årsavgift för Gold Card, för att hålla isär dina utgifter"
Vet inte om det var en apgammal sida som poppade upp eller något som, i allt för vanlig ordning, är väl dolt
Drog iväg frågan till Amex får vi se vad dem svarar

Det var nog en gammal sida. För några år sedan fanns det ett Hilton Amex i Sverige. Då fick man mycket riktigt guldstatus på Hilton och man tjänade 3 HH poäng / 8kr.

Jag ringde och sa upp mitt Amex Platinum idag, med verkan när årsavgiften förfaller den 20:e maj. Jag har en spend på närmare 300k om året. Hon frågade varför och jag sa som det är - främst för att jag inte får valuta på årsavgiften jämfört med vad konkurrenterna kan erbjuda, men också för att det är irriterande att det inte fungerar överallt. Jag förväntade mig att de skulle åtminstone försöka förhandla med mig, men det enda hon hade att komma med var att mina MR-poäng skulle räcka för att ta bort 3000 kr från årsavgiften. Nej tack. Får se om de ringer upp och försöker förhandla innan jag hinner ansöka om ett nytt kort.

Jag ringde och sa upp mitt Amex Platinum idag, med verkan när årsavgiften förfaller den 20:e maj. Jag har en spend på närmare 300k om året. Hon frågade varför och jag sa som det är - främst för att jag inte får valuta på årsavgiften jämfört med vad konkurrenterna kan erbjuda, men också för att det är irriterande att det inte fungerar överallt. Jag förväntade mig att de skulle åtminstone försöka förhandla med mig, men det enda hon hade att komma med var att mina MR-poäng skulle räcka för att ta bort 3000 kr från årsavgiften. Nej tack. Får se om de ringer upp och försöker förhandla innan jag hinner ansöka om ett nytt kort.

Du har säkert redan tänkt på att rensa ditt MR-konto innan uppsägningen.

Gjorde själv bort mig under min förra Ax-sejour och fick se alla mina poäng brinna inne :-(
Ax ansåg att jag när jag sa upp kortet automatiskt hade avsagt mig dessa. Var inte ens lönt att försöka bråka

Gjorde själv bort mig under min förra Ax-sejour och fick se alla mina poäng brinna inne :-(
Ax ansåg att jag när jag sa upp kortet automatiskt hade avsagt mig dessa. Var inte ens lönt att försöka bråka

Jag har inte gjort det än, men jag vet att jag måste göra det. Har så svårt att bestämma vad jag ska göra av dem. Har ca 750k i och i min skalle är de värda åtminstone 5000 kr, men jag har svårt att hitta användningsområden som faktiskt ger mig sån valuta. Och att överföra dem till EB nu känns bara snopet när de försämrade växelkursen på poängen i förra veckan.

På direkt fråga svarar Amex att man disponerar MR-poängen i 90 dagar innan de förlorar sitt värde.

Här på Businessclass.se kan man ta del av en mängd negativa kommentarer kring Amex i allmänhet och Amex Platinum i synnerhet, särskilt nu när Amex aviserat en prishöjning.

Jag har nu haft mitt Amex Platinum under ett år och jag kommer inte säga upp det eller byta till något annat Platinum-kort – de samlade förmånerna ger ett mervärde som överstiger priset.

Under året har jag nyttjat försäkringen två gånger vid försenat bagage samt vid flygförsening/inställt flyg.

Vidare har jag varit på ett antal evenemang med bl a trevliga vin-luncher ombord på kryssningsfartyg, trevliga champagne-events, rese-kvällar etc.

Jag har hyrt bilar vid ett antal tillfällen och har då regelmässigt fått 15% rabatt på hyrbilspriset utan försäkringar – på det sättet har jag sparat ca 6000 SEK. Försäkringsdelen täcker Amex Platinum fullt ut.

Ibland sägs det att det finns bättre rese-försäkringar och det är säkert sant, men Amex Platinum-försäkring är tillräckligt bra.

Skaffar man Amex Platinum före prishöjningen kan man få 40% rabatt, dvs första året för 3000 SEK – bara PP för en person motsvarar kostnaden.

Skaffar man Amex Platinum före prishöjningen kan man få 40% rabatt, dvs första året för 3000 SEK – bara PP för en person motsvarar kostnaden.

Har själv funderat på att skaffa Amex Platinum och det här låter som en bra deal. Var finns det någon info om detta på deras hemsida?

Håller med elis. Det låter riktigt trevligt ifall man kan få kortet för 3k första året. Då är det rätt bra värde imho.

Håller med elis. Det låter riktigt trevligt ifall man kan få kortet för 3k första året. Då är det rätt bra värde imho.

Ja, speciellt om det går att kombinera med värvningsbonusen på 200k MR-poäng för den som värvar och 200k MR-poäng för den som blir värvad!

Ja, speciellt om det går att kombinera med värvningsbonusen på 200k MR-poäng för den som värvar och 200k MR-poäng för den som blir värvad!

Testade med 40% prut via AMEX kundservie då jag håller på att rensa kort. Det gick absolut inte med dem och deras Platinum kort...
Däremot bjussade de på årsaviften på Guldkortet... Så jag misslyckades med att säga upp det i år oxå :rolleyes:

3000 SEK plus 200k MR signup bonus då börjar det helt klart lukta prisvärt tycker jag oxå..

Toppen