Du anar inte hur många "snåla" Centurionmedlemmar det finns som inte skulle betala ett öre mer än nödvändigt. Det är ett vanligt missförstånd i Sverige att den som har råd per automatik också vill betala mer än nödvändigt för saker. Varför skulle man vilja det? Jag skulle vilja påstå att det ofta är tvärtom. Svennebanan spenderar i oförstånd ofta mer än den s.k. rike. Svennebanan får dessutom sällan samma rabatter, förmåner, frinätter, fribiljetter och andra fjäskerbjudanden som den som egentligen skulle ha råd att betala rack rates får. Så redan där uppstår skillnaderna.
Men viktigast av allt så är det skönt att slippa bry sig i om man har bott runt, flugit eller hyrt bil tillräckligt mycket för att uppnå vissa statusförmåner. Som Centurion får man det automatiskt förnyat varje år utan att köra mileage runs, bo runt på hotell m.m. = Mer tid över för annat.
Jag håller med om att SPG gold är snålt. Det är därför jag oftast väljer bl.a. Hilton där jag får deras högsta nivå Diamond från Centurion. Samma sak med flyget, man tenderar ju till att välja det som ger mest oavsett plånbokens storlek.