Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Seatmaps har inget med antalet sålda platser att göra, iaf inte om du inte kan kolla i SAS egna system. Det kan vara slutsålt trots att planet ser halvtomt ut på seatmappen.

Med största sannolikhet är planet såpass överbokat (i ekonomi) att de helt enkelt inte vågar sälja fler platser. Även om det inte är en omöjlighet att begränsa antalet platser på grund av viktbegränsningar så är jag tveksam till om SAS haft det på sina amerikanska östkustrutter annat än i något enstaka fall.

Tänk på att inte alla kan reservera platser beroende på bokningssätt så en seatmap är absolut ingen pålitlig indikation på verkligt antal lediga platser - även hos ett bolag som tillåter ASR för alla resenärer.

Då kan man dra öronen åt sig är om en flight går från halvbokad enligt expertflyer (exempelvis) till utnollad över natten, då detta skulle kunna bero på att flygbolaget inte vågar sälja fler biljetter tack vare eventuellt strul med planet (eller något annat plan i flottan), uppkommande strejker, väderproblem etc.

Vad är möjligheterna om bokningen i grund och botten är den billigaste möjligt, dvs "fixed".
Går det att uppgradera till C eller måste man ha eco+ på sin bokning?

ARN-ORD ToR.
Kostnad?

Det går att uppgradera även de billigaste economy-biljetterna med Optiontown.

Priset för en uppgradering får du OT:s hemsida, men du måste ha en existerande bokning först.

Last edited:
Går det att uppgradera till C eller måste man ha eco+ på sin bokning?

ARN-ORD ToR.
Kostnad?

I mitt fall på tisdag ARN-ORD prissattes uppgraderingen (från W till C) till 331 Euro den 2:e augusti. Jag åker tillbaks på annat sätt (AC) så jag har ingen info om vad returen skulle gå på (gissningsvis i samma härad).

När man uppgraderar med Optiontown får man då biljetten utställd i en ny bokningsklass så man får poäng för den Nya klassen?

Någon som har en insikt i vad som begränsar passagerarantalet i SAS A330 produkt? Jag kollar specifikt på SK945 (ARN-ORD) på tisdag som är fullt enligt SAS och Expertflyer. Men, om man kollade på seatmaps innan de släcktes ner så var det sex platser kvar i ekonomi, halvfullt i economy extra och halvfullt i business. Jag ser naturligtvis fram emot en Optiontown uppgradering till C men om också business flaggas fullt minskar väl chanserna rejält?

Vad jag är lite frågande inför är att inte tar emot mer passagerare trots att planet inte är fullt. Handlar det om begränsningen på take-off vikt? Mycket frakt?

Hur gick det då? Förhoppningsvis vart du uppgraderad. Var det fullt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen