Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då ställer jag mig i kön som också har fått min första uppgrade på första försöket med optiontown till Business med SAS imorgon OSL -EWR SK907... Det tackar vi för :)

/flapps

Klockan 23.24 kom mailet från Optiontown att jag blivit uppgraderad på SK903 i morgon.

Och det blev spännande när jag kom till Arlanda. Först testade jag att få ut boardingkort i automaten. "Kontakta personalen".
Den anställde såg två bokningar men lyckades checka in mig i Y. Genom säkerhetskontroll och via lounge till gaten. Där lyste det rött och damen i kassan såg en uppmaning att inte försöka igen utan kontakta en supervisor. Supervisor på telefon kan inte lösa problemet. Det dyker upp en supervisor på plats som inte kan lösa problemet utan tar mig till service center så att jag/vi inte skulle blockera kön. Vid det här laget vet jag att gaten har op-upat mig till C men de kan inte boarda mig och de säger att de får ett meddelande om att ESTA är fel trots att de kan se att jag har ESTA. Till slut tror de att de har löst problemet men det funkar ändå inte i gaten. Då boardar de mig manuellt.

Min reflektion är att för tre-fyra år sen hade pulsen rusat när något sånt här hände. Nu stod jag lugn och räknade med att det skulle lösa sig vilket det förstås också gjorde. Det var nästan ingen kö i passkontrollen men det tog sin stund ändå. Jag såg och hörde tjejen i kön bredvid bli skickad till secondary eftersom hon besökt sin pojkvän för många gånger(och rimligen för lång tid varje gång). Lite misstänksamt mot att jag åkte själv men det känns som det kvittar vad de tror så länge de släpper in en.

Den anställde såg två bokningar men lyckades checka in mig i Y.

Det här tycker jag börjar bli ett alltför förekommande problem - att personen på SAS som kör OT-uppgraderingarna har "feta fingrar" när bokningen ska uppdateras. Vid ett tillfälle gick det som för dig, att de lyckades fippla till bokningen så både den gamla och en ny fanns i systemet.

Värre gick det när jag skulle hem från SFO sist. Då gjorde personen rätt med OT-uppgraderingen men lyckades voida det första segmentet i hemresan, d.v.s. UA-flighten SFO-ORD med konsekvensen att jag blev IDB på SFO och en helt osannolik cirkus startade. Efter fyra timmars tjafs med SAS, UA och American Express fick jag till sist komma till ORD men då var anslutningen bränd och SAS vägrade först att flyga mig vidare med hänvisningen att alltihop var UAs fel. Hemresan tog 27 h all-in-all och jag var rätt mör när jag till sist landade på ARN.

Efterspelet blev att American Express till slut printade ändringsloggen i råformat där man såg alla interaktioner som gjorts i bokningen i Amadeus (tillsammans med inloggningsid på den som gjort det) och då blev det lite för uppenbart vem som hade gjort bort sig. SAS kröp till korset och erkände att dom visst råkat förstöra den eticket som gällde för UA-flighten när dom gjorde OT-uppgraderingen. 1200 € i vouchers och några tiotusentalet EB-poäng i kompensation senare är jag fortfarande inte säker på att OT är värt det om man riskerar få hemresan förstörd...

Last edited:
Såg precis i min poängtabell på mina sidor att min till C-klass Optiontownuppgraderade ARN-ORD flygning bara hade krediterats i K.:mad:

Fler som råkat på det problemet? Nu blir det väl till att vänta 3 veckor och sedan efterregistrera poäng eller finns det enklare sätt t.ex. genom Optiontown?

Såg precis i min poängtabell på mina sidor att min till C-klass Optiontownuppgraderade ARN-ORD flygning bara hade krediterats i K.:mad:

Fler som råkat på det problemet? Nu blir det väl till att vänta 3 veckor och sedan efterregistrera poäng eller finns det enklare sätt t.ex. genom Optiontown?

ja det är bara att maila dem och beskriva problemet så fixar dom till poängen, gjorde det då jag råkat ut för samma sak på sträckan EWR-ARN för ett tag sen

Halloj! Jag har bokat en points+cash SK-biljett, Stockholm-New York i oktober, utresa i Business och hemresa i Economy. Points+cash är ju enligt SAS en ordinarie biljett som man inte får EB-poäng för.

Testade att kolla min bokning genom OT:s sajt och såg att long haul-segmentet i Economy är uppgraderingsbar. Tror vi det är någon idé att jag testar att slänga in en/betala en request om uppgradering? Eftersom det är SAS själva som bestämmer vilken biljett det är som ska uppgraderas så kanske de nekar för att det är en points+cash biljett? Det är ju inte poängen jag är ute efter i detta fallet utan bara att bli uppgraderad.

Värt att testa?

Som jag förstår övriga trådar i Point+Cashämnet så bokas de från vanliga revenue-buckets, varför det borde vara absolut görbart att köra OT!

Adamsson ang. Uppgradera hemresan.

Jag har haft OT som inte har gått igenom fast ändå har det gått att uppgradera med poäng vid Gate. Vill du öka chanserna så kör OT, går inte den igenom så va på plats tidigt på ewr, så du är först när gaten öppnar. Min erfarenhet är att på ewr är det firar come first serve, medans på CPH och ARN tillämpas först status.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen