Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft OT som inte har gått igenom fast ändå har det gått att uppgradera med poäng vid Gate. Vill du öka chanserna så kör OT, går inte den igenom så va på plats tidigt på ewr, så du är först när gaten öppnar. Min erfarenhet är att på ewr är det firar come first serve, medans på CPH och ARN tillämpas först status.

Precis den erfarenheten har jag också fått :) Dom gångerna jag har rest economy så har jag ett par ggr fått förfrågan att uppgradera från EWR

/flapps

Halloj! Jag har bokat en points+cash SK-biljett, Stockholm-New York i oktober, utresa i Business och hemresa i Economy. Points+cash är ju enligt SAS en ordinarie biljett som man inte får EB-poäng för.

Testade att kolla min bokning genom OT:s sajt och såg att long haul-segmentet i Economy är uppgraderingsbar. Tror vi det är någon idé att jag testar att slänga in en/betala en request om uppgradering? Eftersom det är SAS själva som bestämmer vilken biljett det är som ska uppgraderas så kanske de nekar för att det är en points+cash biljett? Det är ju inte poängen jag är ute efter i detta fallet utan bara att bli uppgraderad.

Värt att testa?

Trots att du inte är ute efter poängen så blir det ju intressant att se om du får poäng för flygningen.

Själv har jag en OT uppgradering från Y+ till C som jag hoppas går igenom på ARN-EWR 3.9. Hela biljetten är ARN-EWR-YYZ sa jag hoppas jag inte far de problem som vissa talat om...

menar ni att det är SAS personal som bestämmer vilka som får OT upgrades? jag trodde det var någon form av slump....

har rest sas till Asien 6-7 ggr senaste året och det är sällan det går igenom... även om kabinen är nästan tom.

Jag tror erfarenheterna har visat att OT uppgraderingar går endast igenom om kabinen man uppgraderar från är överbokad. Då uppgraderar SAS via OT hellre än att hamna göra op-ups.

men det skumma är att även när tex Y varit helt överbokad, har EJ OT gått igenom... men det gick precis att uppgradera med poäng...

menar ni att det är SAS personal som bestämmer vilka som får OT upgrades? jag trodde det var någon form av slump....

Knappast. Eller iaf inte de som du ser på flygplatsen, möjligen har revenue management något med saken att göra men jag skulle mer tro på att de säger till OT "idag har vi X platser ni får använda" och inte vilka personer som ska uppgraderas.

Mångas erfarenhet verkar ju vara att M måste vara överbokat för att OT ska gå igenom. Det är inte min erfarenhet, men jag kan ha haft tur. Det är dock inte så konstigt att man "alltid" kan uppgradera med poäng om det finns plats kvar - det är ju tanken med SAS standby uppgraderingar.

Knappast. Eller iaf inte de som du ser på flygplatsen, möjligen har revenue management något med saken att göra men jag skulle mer tro på att de säger till OT "idag har vi X platser ni får använda" och inte vilka personer som ska uppgraderas.

Sist jag fick igenom en uppgradering fick jag en ny biljett utställd av SAS Ticket Office Copenhagen. Så jag tänkte att eftersom det är SAS som ställer ut ny biljett så kanske de väljer att uppgradera en annan biljett när de ser att det är en points+cash biljett som jag har. :)

Jag testar att köra via OT så får vi se om det går igenom... och om jag får några EB-poäng för den eventuella uppgraderingen.

Ja, det är helt normalt att man får en ny biljett utställd. Man ska även få poäng för den nya bokningsklassen.

Jag är ändå tveksam till om SAS faktiskt har något med saken att göra - de verkar ju oftast inte ens känna till OT.

Jag är ändå tveksam till om SAS faktiskt har något med saken att göra - de verkar ju oftast inte ens känna till OT.

Det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att vänstra handen inte vet vad den högra håller på med. I synnerhet i en organisation som SAS 8eller många andra stora företag för den delen)...

Sist jag fick igenom en uppgradering fick jag en ny biljett utställd av SAS Ticket Office Copenhagen. Så jag tänkte att eftersom det är SAS som ställer ut ny biljett så kanske de väljer att uppgradera en annan biljett när de ser att det är en points+cash biljett som jag har. :)

Det är SAS i Köpenhamn som gör uppgraderingarna. I utredningen av incidenten jag var med om när min hemresa förstördes pga ett misstag när OT-uppgraderingen gjordes så blev det tydligt att det är SAS-personal som gör knappandet i systemen för att fulfilla OT-upgraden - OT har ingenting med den processen att göra.

Man skulle vilja tro att uppgraderingen är en automatiserad process baserad på någon intelligent algoritm men det är långt ifrån så avancerat. Varje uppgradering är manuell och baserad på en bedömning folk på CPH gör. Det gör också att om dom inte hinner köra igenom OT-listorna en dag så blir det helt enkelt inga uppgraderingar gjorda den dagen, och såna dagar finns.

Ska man vara cynisk kanske all handpåläggning är ännu ett exempel på det usla stödet SAS har från IT i sin operation... Eller så är det helt vanlig dansk-protektionism av arbetstillfällen på CPH. :p

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen