Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh tusan! Fast tidigare år när jag har haft vanlig M-klass och har flugit GOT-ARN och sen ARN-EWR t.ex. så jag iaf haft 2x23 kg (innan de ändrade till endast 1x23kg) även på inrikesflyget som inte hade denna bagagevikt utan att jag behövde betala något extra eller blev ifrågasatt vid incheckningen på Landvetter.

Kanske bäst att ringa SAS och fråga helt enkelt för ett säkert svar.

Nja, lägg märke till att om du reser till USA så är det den första legens bagageregler som gäller på både ut och hemresa, så det är reglerna för ditt GOT-ARN segment som gäller för både ut och hemresa. Sen vet jag inte om SAS är snällare om du har ARN-ORD i C-klass.

Mvh
/NotRyan

Enligt SAS-chatten så får jag betala övervikt på ARN-GOT även om jag har ORD-ARN i C-klass. Så att uppgradera för att få mera bagagevikt har jag ingenting för alls.

Måste sedan checka om resväskan på ARN till GOT. Den biten hade jag förträngt/glömt sedan jag flög sist med SAS via ARN. (Visste väl att det fanns någon anledning varför jag började flyga via CPH eller med helt andra bolag när jag skulle till USA från GOT...)

Det roliga är att väskan taggas hela vägen i ORD till GOT, men jag måste hämta den på ARN och lämna den i bagagedroppen. Övervikten för inrikesresan skulle då betalas på ORD.

Hur troligt är detta? Någon som varit med om samma situation som sitter inne med ett svar från hur det var på just er resa?

Enligt SAS-chatten så får jag betala övervikt på ARN-GOT även om jag har ORD-ARN i C-klass. Så att uppgradera för att få mera bagagevikt har jag ingenting för alls.

Måste sedan checka om resväskan på ARN till GOT. Den biten hade jag förträngt/glömt sedan jag flög sist med SAS via ARN. (Visste väl att det fanns någon anledning varför jag började flyga via CPH eller med helt andra bolag när jag skulle till USA från GOT...)

Det roliga är att väskan taggas hela vägen i ORD till GOT, men jag måste hämta den på ARN och lämna den i bagagedroppen. Övervikten för inrikesresan skulle då betalas på ORD.

Hur troligt är detta? Någon som varit med om samma situation som sitter inne med ett svar från hur det var på just er resa?

Nej, väskan skickas hela vägen till GOT när du åker vidare med SAS. Du behöver inte hämta ut den på T5!

Mvh
/NotRyan

Så enligt SAS så gäller följande om jag uppgraderar min biljett ORD-GOT via Optiontown till Y-klass (går ej att uppgradera ARN-GOT).

Du skrev: Jag flyger i Y-klass ORD-ARN och är då berättiga att ha 2x23 kg. Ansluter sedan till GOT från ARN men har då "bara" en vanliga M-biljett och då får jag betala övervikt för min andra väska á 23kg (enligt vad du svarade ovan) vilket isf blir 350KR som övervikten endast är på sträckan ARN-GOT.
Du skrev: Korrekt?
Josefin: precis

Nej det stämmer inte. Väskan checkas hela vägen om då åker vidare med SAS. Du kommer inte få betala något för väskan heller.

Nej det stämmer inte. Väskan checkas hela vägen om då åker vidare med SAS. Du kommer inte få betala något för väskan heller.

Ja, ja, jag lär överleva att betala 350kr om det skulle vara så också, men det kändes inte så troligt. Orkade inte argumentera med chattjejen bara.

Det blir inte att du får betala för väskan till got då faktiskt reglerna med resa till och från usa gäller och då är det bolaget som står på första fligten på din resas regler som gäller på hela resan.

Bokar jag lla arn ord med united codeshare på united på sas sträckan först från luleå så gäller uniteds regler för hela resan till usa.

Haha, hårda ord mot alla nybörjare. ;)

Ja, men det är just nybörjare som måste förstå detta. Det brukar vara så att man hittar den här tråden och sedan tror att bara man vet bokningsläget så vet man om det går att uppgradera eller inte. Min poäng är att så är det inte är så. Klart man kan anta att chansen är lite större om det är proppfullt i M men tomt i C, men det är absolut inte hela sanningen och det lönar sig att alltid testa OT om man vill försöka uppgradera, oavsett hur bokningsläget ser ut.

Enligt SAS-chatten så får jag betala övervikt på ARN-GOT även om jag har ORD-ARN i C-klass.

Tyvärr vet de flesta man pratar med där väldigt lite om hur det fungerar att resa i praktiken. Läser man i deras system, så kan man säkert tro att man ska betala övervikt på sista sträckan, men som flera redan påpekat är det inte så. Även om du måste ta ut väskan för att förtulla den på ARN, så är den taggad hela vägen, så du droppar bara av den igen och så hämtar du den i GOT.

agehall har rätt i sin poäng att oerfarna resenärer och användare av OT inte kan dra så många korrekta slutsatser om läget. Däremot en resenär som reser samma sträcka ex CPH-ORD r/t flera gånger per år och bevakar bokningsläget med olika POS samt noterar beläggning ombord kan dra mer eller mindre relativt säkra konklusioner. Dock är inget hundraprocentigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen