Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åker SFO-CPH imorgon torsdag och hade ansökt om både OT och poäng-upgrade. Jag fick för ett par timmar sen mail från OT att min upgrade från Go Saver till Business gått igenom "Subject to availibility". Ett par timmar senare fick jag en ny e-biljett från SAS, nu bokad i I-klass. Eftersom jag också ansökt om en poäng-upgrade är det väl inget konstigt men under Endorsements/Restrictions på biljetten står: EB UPGRADE/UPG OPTIONTOWN/RESTRICTIONS APPLY. De har dragit de 40 000 poängen från mitt konto. Då borde jag väl få tillbaka pengarna från Optiontown och få poäng som i Go. Eller?

Detta är exakt det som har hänt mig. känns super surt.

Åker SFO-CPH imorgon torsdag och hade ansökt om både OT och poäng-upgrade. Jag fick för ett par timmar sen mail från OT att min upgrade från Go Saver till Business gått igenom "Subject to availibility". Ett par timmar senare fick jag en ny e-biljett från SAS, nu bokad i I-klass. Eftersom jag också ansökt om en poäng-upgrade är det väl inget konstigt men under Endorsements/Restrictions på biljetten står: EB UPGRADE/UPG OPTIONTOWN/RESTRICTIONS APPLY. De har dragit de 40 000 poängen från mitt konto. Då borde jag väl få tillbaka pengarna från Optiontown och få poäng som i Go. Eller?

Men vad i h-vete håller SAS på med!? Det där verkar ju helt sjukt. Om du har fått OK på OT till C, så ska ju den enligt tidigare uppgifter gå först. Nu är väl risken att du får betala både poäng och pengar för M->C.

Inte enligt SAS, om du läser en bit upp i tråden. Knepigt läge, och ett bevis på att man i framtiden inte bör testa med uppgradering på två sätt....´

Tidigare var det väl OT M->Y och sedan poäng Y->C? Jag tror det är två olika scenarion och i Johannesa fallet tycker jag helt klart det verkar som att SAS rökt på lite för mycket.

Jag har fyllt i OT att jag vill uppgradera till Business som sagt.
Jag överväger att fylla i även Premium Economy.

I första hand vill jag ju dock sitta i C så jag undrar hur det fungerar? Minskar min chans till C om jag fyller i att jag är okej med även Premium Eco?

C prioriteras över Y enl OT. Det ska inte minska dina chanser att signa upp för båda.

Pratade med SAS kundtjänst som sa att jag skulle kontakta Optiontown för SAS kunde inget göra. Ringde då OT (i Indien!) som sa att jag skulle skicka in bekräftelsen på EB-uppgradering till deras kundtjänst och om de kunde bekräfta att jag fått en EB-uppgradering så skulle de betala tillbaka pengarna till mig. Återkommer när/om jag fått återbetalningen. Det verkar i alla fall inte vara någon synk mellan Optiontown och SAS, och det är inte så att OT går före EB vilket kan göra det lite rörigt minst sagt. En liten detalj som kan vara bra att veta är att EB-uppgraderingen bara är en uppgradering av kabin och bokas som I. Inga andra förmåner som extra bagage eller lounge ingår. Det gör de däremot om du får en OT-uppgradering som bokas i Z.

Ytterligare bagage ingår inte vid poänguppgradering, däremot lounge/fast-track enl. följande...

If upgraded to SAS Plus or SAS Business, Check- in and Fast Track is included at the departure airport of the Intercontinental flight.
If upgraded to SAS Business, lounge access is included at the departure airport of the Intercontinental flight.
Baggage allowance will be applied as originally booked.

Mvh
/NotRyan

Vilket datum gällde denna flight?

Det gällde den 11:e sep.

Jag valde platser på nätet, men när vi checkade in så hade någon annan fått de platserna.
Det var dock svettigare för vårt resesällskap som aldrig hade hört talas om esta, och som en timme innan avgång gör ansökan på nätet. 10 min innan avgång inser de att de har gjort den på en fakesajt och det ser mörkt ut, men på något sätt kommer de med flyget ändå. En i business och en på rad 35.

Det var dock svettigare för vårt resesällskap som aldrig hade hört talas om esta, och som en timme innan avgång gör ansökan på nätet. 10 min innan avgång inser de att de har gjort den på en fakesajt och det ser mörkt ut, men på något sätt kommer de med flyget ändå. En i business och en på rad 35.

Antar att de fick igenom ansökan på rätt sajt därefter? Annars hade det väl ffa varit svårt att komma in i USA sen.

Antar att de fick igenom ansökan på rätt sajt därefter? Annars hade det väl ffa varit svårt att komma in i USA sen.

De fick tydligen följa med en person ur SAS personal ut till gaten, och väl där fick de bekräftat att ansökan från rätt sajt hade kommit fram. Annars hade de inte fått kliva på.
Jag fick nu klartecken på att vår OT gick igenom på SFO-CPH den 16:e.

Pratade med SAS kundtjänst som sa att jag skulle kontakta Optiontown för SAS kunde inget göra. Ringde då OT (i Indien!) som sa att jag skulle skicka in bekräftelsen på EB-uppgradering till deras kundtjänst och om de kunde bekräfta att jag fått en EB-uppgradering så skulle de betala tillbaka pengarna till mig. Återkommer när/om jag fått återbetalningen. Det verkar i alla fall inte vara någon synk mellan Optiontown och SAS, och det är inte så att OT går före EB vilket kan göra det lite rörigt minst sagt. En liten detalj som kan vara bra att veta är att EB-uppgraderingen bara är en uppgradering av kabin och bokas som I. Inga andra förmåner som extra bagage eller lounge ingår. Det gör de däremot om du får en OT-uppgradering som bokas i Z.

Hur gick det för dig? OT hänvisade tillbaka till SAS när jag kontaktade dem....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen