Senaste nytt

Uppdatering av EBD-prefixet på gång

Blev "uppgraderad" igår till Plus, men 3B (mitten säte :( ) med EBD prefix i bokningen.
Det har inte hänt mig en enda gång med SAS i Europa förutom en gång när flyget varit full bokat. Men det var det inte denna gången, även om det var en busy flight så fanns det ett lite lediga platser runt omkring.

Jag sa dock snällt nej tack till upgrade då jag hellre sitter vid gången, och jag var heller inte hungrig, och drinks får jag ändå som Diamond, så jag såg inte så mycket fördel i att sitta i mitten två rader längre fram och med en matlådan som jag inte orkade äta.

Det är det "största problemet" nu med UPGRADE til PLUS i Europa, att man ofta hamnar i mitten om det sker i förhållande till fulla flyg. Vore betydligt trevligare om de uppgraderade en på de flyg där de har 14 rader til Plus och två resenärer som sitter på de 14 rader ;)
 

famhanssons

Medlem
Blev "uppgraderad" igår till Plus, men 3B (mitten säte :( ) med EBD prefix i bokningen.
Det har inte hänt mig en enda gång med SAS i Europa förutom en gång när flyget varit full bokat. Men det var det inte denna gången, även om det var en busy flight så fanns det ett lite lediga platser runt omkring.

Jag sa dock snällt nej tack till upgrade då jag hellre sitter vid gången, och jag var heller inte hungrig, och drinks får jag ändå som Diamond, så jag såg inte så mycket fördel i att sitta i mitten två rader längre fram och med en matlådan som jag inte orkade äta.

Det är det "största problemet" nu med UPGRADE til PLUS i Europa, att man ofta hamnar i mitten om det sker i förhållande till fulla flyg. Vore betydligt trevligare om de uppgraderade en på de flyg där de har 14 rader til Plus och två resenärer som sitter på de 14 rader ;)
Jag förstår vad du menar men när vi nu ÄNTLIGEN får lite upgrade pga EBD så känns det lite fel att "klaga" för att det inte blev de platser du förväntade dig. Dessutom finns det en stor chans att du fått poäng för Plus
 
Jag förstår vad du menar men när vi nu ÄNTLIGEN får lite upgrade pga EBD så känns det lite fel att "klaga" för att det inte blev de platser du förväntade dig. Dessutom finns det en stor chans att du fått poäng för Plus

Inte en chans i världen att jag hade fått poäng för Plus. Mitt säte blev flyttat vid boarding! Jag klagade heller inte, utan tackade så mycket för upgrade men förklarade snällt att jag hellre ville behålla min gång plats då det inte är så bekvämt att sitta i mitten.

När jag såg storleken på de två som jag skulle sitta i mellan var jag väldigt glad att jag behöll min plats på 6D... det hade blivit trångt för oss alla! ;)
 

johhenrik

Medlem
Det där hände säkert 50% av gångerna när jag flög mellan Arlanda och Amsterdam på KLM under min tid som FB Platinum. Det var jättestörigt för jag blev alltid av med min exit-row och fick ett mittsäte i business. :)

Inrikes på Northwestern så tog jag tacksamt emot uppgraderingar dock. :)
 

famhanssons

Medlem
Inte en chans i världen att jag hade fått poäng för Plus. Mitt säte blev flyttat vid boarding! Jag klagade heller inte, utan tackade så mycket för upgrade men förklarade snällt att jag hellre ville behålla min gång plats då det inte är så bekvämt att sitta i mitten.

När jag såg storleken på de två som jag skulle sitta i mellan var jag väldigt glad att jag behöll min plats på 6D... det hade blivit trångt för oss alla! ;)
Som jag tidigare sa har jag full förståelse för ditt beslut. Däremot är min erfarenhet att man faktiskt får poäng för Plus. Vid ett antal tillfällen har jag frågat om möjlighet till uppgradering vid GVA och lyckats vid gate. Samtliga gånger har jag fått poäng för Plus.
 

LarsM

Medlem
Har också haft en del dialog med SAS på ämnet.
Till mig har de hävdat att alla resor inom *A kan bokas med SK EBD prefix nu.
Får man problem och inte blir behandlad inom *A som EBG ex.vis vid lounge ska man presentera tidpunkt för händelse samt man får ersättning för merkostnader (detta ska enl det mail jag har inkludera betalad loungeaccess). Ska bli intressant att se hur detta kommer fungera....

För övrigt reste i helgen GOT-STO med EBD i PNR. Boardingkortet printat blev SK*G utan någon EBD note. Hon vid checkin suckade djupt och klagade på IT men visade på sin skärm att det stod SK Diamond och ombord ser det (nu tittade inte omboard ett dugg på denna eller i alla fall inte gjorde något extra).
 

AABack2ARN

Medlem
@famhanssons: Då har du haft en enastående tur. Jag har förvisso inte blivit uppgraderad så många gånger eftersom jag oftast flyger i Plus redan från början, men de gånger jag trots det blivit uppgraderad (som EBG) har jag aldrig fått poäng enligt nya klassen. Enda undantaget jag kan komma på är en Spanair-flight - och det var ju några år sedan.
 
Toppen