Det sade de ju redan förra september - då att det skulle vara EBG men stå Diamond i texten. Det blev klart i November/December typ.När jag fick mitt Diamond kort så stod det i följebrevet att AmEx Elite med rätt EB status skulle skickas ut i september.
Tänkte på det också! Undra hur många månader det kommer att dröja innan de lyckas leverera Amex EBD kort denna gång! Och undra hur många gånger man blir nergraderad på kortet! Sist fick jag ett EBSkort som Diamond, denna gången kanske man får hela serien från EBB-EBD?Det sade de ju redan förra september - då att det skulle vara EBG men stå Diamond i texten. Det blev klart i November/December typ.
Å andra sidan. Man kanske kan se fram emot en ny omgång kompensationspoäng för att de misslyckas? Det blev ganska många förra året![]()
Jag har pratat ganska mycket med SAS om detta och det är ett rätt stort jobb att genomföra förändringen och det stora jobbet handlar om att det ska synkas med alla Star Alliance/partnerflygbolag och alla övriga partners kopplade till EuroBonus, vilket som sagt huvudsakligen görs hos Star Alliance/Amadeus och inte hos SAS IT.
Det jag vet att de varit rädda för är just att en EBD kommer till Lufthansas lounge i Frankfurt och blir nekad tillträde eftersom Lufthansas system inte fattar att EBD är Star Alliance Gold. Därför hoppade man även den temporära workaround som fanns planerad i vintras eftersom riskerna upplevdes för stora med alla olika system. Börjar det komma rapporter om att folk inte kommer in i lounger framöver kan man nog börja prata fail på uppdateringen, men står det fel på någon EuroBonussida en eller två dagar kan jag i alla fall leva med det.
Blir intressant att höra om någon EBD ska resa framöver och om EBD i så fall kommer upp på boardingkortet. Kommer det upp där kommer det säkerligen också upp på crewns passagerarmanifest.
Det tenderar att gnällas en hel del i det här forumet om SAS men det är nog inte alltid så lätt att vara crew nuförtiden med reducerad bemanning ombord och ibland ganska pressade arbetsscheman med många flygningar och korta raster/turnarounds, och så personal från huvudkontoret som hittar på fler och fler saker som ska göras. Lika lite som det alltid är så lätt att sitta i Frösundavik med höga krav på sig i kombination med både reducerade resurser och budget.Skämt och sido: Jag tror det krävs en del riktigt svåra förändringar för SAS ombordpersonal. Gjorde AMS-ARN-AMS och ARN-DUS-ARN i Plus denna vecka och hoppas så klart å EBDs vägnar att man kan leverera- men är skeptisk. Det känns som den grundläggande viljan ofta saknas - en klassiker vid dålig personalpolitik. Att ledningen då hittar på "jobbiga utökade arbetsuppgifter" kan ju då mötas med aktivt motstånd om man har riktig otur.
Det spelar i praktiken ingen roll vem man frågar på SAS, alla är lika pressade, från golvet till absoluta toppen. Alla sitter i samma båt med samma problem. Det finns nästan alltid förklaringar till varför det är som det är och det är rätt sällan det handlar om inkompetens utan snarare om människor som kanske inte har de bästa av förutsättningar och är pressade i tid, möjligheter, resurser, budget och krav och försöker hantera det. Det blir en negativ spiral i hela kedjan, tyvärr. Det är branschen och i förlängningen marknaden som förstört det hela. Det finns väl snart inte en enda ansvarig person på det där företaget som jag inte intervjuat och jag har hört det mesta plus ungefär lika mycket till off the records när bandspelaren stängs av. Det finns absolut folk där som borde bytas ut, i vilket bolag finns det inte det, men i de flesta fall brukar jag faktiskt bli imponerad över hur folk ändå orkar kämpa på. Sen det praktiska som blir av det får väl var och en själv bedöma, med all rätt.Helt rätt.
Det blir som en positiv spiral så klart. Det är ju inte mot personalen i sig som den kritiken du beskriver riktas - utan mot systemet som de är en del av.
Det spelar i praktiken ingen roll vem man frågar på SAS, alla är lika pressade, från golvet till absoluta toppen. Alla sitter i samma båt med samma problem. Det finns nästan alltid förklaringar till varför det är som det är och det är rätt sällan det handlar om inkompetens utan snarare om människor som kanske inte har de bästa av förutsättningar och är pressade i tid, möjligheter, resurser, budget och krav och försöker hantera det. Det blir en negativ spiral i hela kedjan, tyvärr. Det är branschen och i förlängningen marknaden som förstört det hela. Det finns väl snart inte en enda ansvarig person på det där företaget som jag inte intervjuat och jag har hört det mesta plus ungefär lika mycket till off the records när bandspelaren stängs av. Det finns absolut folk där som borde bytas ut, i vilket bolag finns det inte det, men i de flesta fall brukar jag faktiskt bli imponerad över hur folk ändå orkar kämpa på. Sen det praktiska som blir av det får väl var och en själv bedöma, med all rätt.
Men jag tror definitivt på den positiva spiralen. Där kan man faktiskt påverka, om man nu vill få dagens situation till något annat, vilket jag ändå tror att de flesta här vill. Det görs ändå en del försök till förbättringar nu och det gör så enorm skillnad för personalen som jobbar om man får en tumme upp. Jag såg själv hur stolta personalen på Landvetter var förra veckan över den nya loungen, eller kabinpersonalen som i februari fick jobba i det första långdistansplanet med de nya kabinerna. Även om det inte är dom som målat väggarna eller köpt in stolarna så är det dessa personer som har det som sin arbetsplats. Hjälper man att känna lite glädje och stolthet över sitt jobb och sin arbetsplats så har man gjort personalen, och i längden oss passagerare, en enorm tjänst.