Senaste nytt

United Polaris Lounge på Chicago Ohare

larced

Medlem
Får alla med en Business Class biljett ORD-ARN besöka Polaris loungen, även om det är en points biljett (Klass I)?
Eller finns det restriktioner vilken klass det är på biljetten?

Om man inte orkar ta sig till Terminal 1, vilken lounge rekommenderas på Terminal 5 (och som är öppen nu i covid-tider)?
Har business biljett, SAS Gold, Amex Platinum, Prioriyt Pass.
 

mha321

Medlem
Får alla med en Business Class biljett ORD-ARN besöka Polaris loungen, även om det är en points biljett (Klass I)?
Eller finns det restriktioner vilken klass det är på biljetten?
Inga restriktioner. Förutom såklart att det måste vara en biljett med Star Alliance-bolag, i Business eller First, samma dag, och longhaul.

Om man inte orkar ta sig till Terminal 1, vilken lounge rekommenderas på Terminal 5 (och som är öppen nu i covid-tider)?
Har business biljett, SAS Gold, Amex Platinum, Prioriyt Pass.
Finns inget bra där utifrån de förustättningarna vad jag vet. SAS lounge är väl hyfsat OK men blir alltid överfull inför deras flighter... Även PP-loungen brukar väl ofta avvisa folk för att det är för fullt vid de tiderna. Åtmintsone brukade den det före pandemin.
 

Berglund

Medlem
Om man inte orkar ta sig till Terminal 1
Om man inte ingår i gruppen ”äldre”, är handikappad eller har svåra problem att röra sig - då orkar man ta sig till Polaris! Loungen är värd ett besök, just för att det ändå är ett ordentligt hopp upp från den vanliga ganska modesta ”loungeupplevelsen”. Enda anledningen att inte göra sig besväret är väl egentligen om man råkar vara på ett sent inkommande plan och faktiskt inte hinner. Annars - klart värt omaket såvida man inte är här väldigt ofta.
 

mha321

Medlem
Om man inte ingår i gruppen ”äldre”, är handikappad eller har svåra problem att röra sig - då orkar man ta sig till Polaris! Loungen är värd ett besök, just för att det ändå är ett ordentligt hopp upp från den vanliga ganska modesta ”loungeupplevelsen”. Enda anledningen att inte göra sig besväret är väl egentligen om man råkar vara på ett sent inkommande plan och faktiskt inte hinner. Annars - klart värt omaket såvida man inte är här väldigt ofta.
Mja. Jag skulle säga att gränsen är lite luddigare nu när man måste ut landside och tillbaka in genom security som håller på att byggas om. Det kostar betydligt mer tid än tidigare. Om man dessutom ska med sas sena avgång så riskerar man att dining room är stängt, och då börjar värdet falla ytterliggare.

Men absolut, har man inte provat den förut, så måste man ju skaffa sig en egen uppfattning och erfarenhet! :)
 

larced

Medlem
Om man inte ingår i gruppen ”äldre”, är handikappad eller har svåra problem att röra sig - då orkar man ta sig till Polaris!


Tänkte mest om jag får lite ont om tid :)

Men stegordningen är alltså följande?
1. Checka in i Terminal 5, men inte gå igenom säkerhetskontrollen.
2. Ta sig till Terminal 1 med tåget.
3. Gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal 1 (OK med Boardingkort för Terminal 5?)
4. Ha det nice i Loungen.
5. Lämna Terminal 1 och ta sig tillbaka till Terminal 5 med tåget.
6. Ta sig genom säkerhetskontrollen osv...
 

mha321

Medlem
Tänkte mest om jag får lite ont om tid :)

Men stegordningen är alltså följande?
1. Checka in i Terminal 5, men inte gå igenom säkerhetskontrollen.
2. Ta sig till Terminal 1 med tåget.
3. Gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal 1 (OK med Boardingkort för Terminal 5?)
4. Ha det nice i Loungen.
5. Lämna Terminal 1 och ta sig tillbaka till Terminal 5 med tåget.
6. Ta sig genom säkerhetskontrollen osv...

Korrekt på alla punkter.
 

Per N

Medlem
Tänkte mest om jag får lite ont om tid :)

Men stegordningen är alltså följande?
1. Checka in i Terminal 5, men inte gå igenom säkerhetskontrollen.
2. Ta sig till Terminal 1 med tåget.
3. Gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal 1 (OK med Boardingkort för Terminal 5?)
4. Ha det nice i Loungen.
5. Lämna Terminal 1 och ta sig tillbaka till Terminal 5 med tåget.
6. Ta sig genom säkerhetskontrollen osv...
Rapportera gärna din erfarenhet av hur det fungerade. Åker samna rutt nästa månad.
 

mha321

Medlem
Korrekt på alla punkter.
Rapportera gärna din erfarenhet av hur det fungerade. Åker samna rutt nästa månad.
Och kom ihåg att fråga i loungen om de fått några nya indikationer på när bussen som gör att man inte behöver gå genom security kommer tillbaka! När jag var där sist trodde de att den inte var alltför långt borta....
 

larced

Medlem
OK. Kort sammanfattning för andra halv-autistiska nördar som vill veta :)

På plats i Terminal 5 11:40
Incheckning ska starta 12:00
Incheckning startar 12:15
Incheckad 12:20 (först I kön)
Vid security i Terminal 1 12:33
Igenom Security 12:55
I loungen ca 13:00

Fick bord i restaurangen ca 13:50
Lämnade loungen 14:30
Tillbaka på Terminal 5 14:45 (maximal tur med tåget)
Igenom säkerhetskontrollen Terminal 5 14:55

Tänkte vänta in boardingen i SAS loungen (avgång var från M7, en bit ifrån SAS loungen)
15:15 SAS loungen ljuger och påstår att boarding påbörjats. Antingen för att få ut lite folk från den överfulla loungen.
15:40 påbörjas boardingen på riktigt. Så 25 minuter i onödan att stå och svettas i trängseln vid gaten. Onödigt SAS.
Toppen-service av personalen ombord under hela resan.

Loungen
Fräsch. Ca halvfull när jag anlände. Nästan full när jag lämnade.
Stor bar (med rätt ovan bartender), bufféhörna med olika varmrätter, chark och ostar mm. Restaurangavdelning med 3-4 förrätter, 3-4 varmrätter och 3 efterrätter.
Ca 50 min väntan på bord i restaurangen, trots att dom lovade ”Ca 30 min, men brukar gå fortare”..
Hann med två drinkar under tiden.
The Chicago Cocktail (OK, inte mer) och en Negroni (god, men bartendern behövde lite guidning). Dom saknade ingredienser till sin signatur-drink Beet the Jetlag…
Fanns inga nötter eller snacks framme. Fick en påse (goda) veganska ärtbågar när jag frågade efter nötter.

Maten kom inom 10 min efter beställning. Ärtsoppan var bra (men resor ifrån min fantastiska ärtsoppsupplevelse på ANA First (missa inte!!). Hamburgaren också god.
Dom hade slut på första ölen jag beställde (Half Acre) men hade 6-8 andra på fat att välja på. Bland annat War Pigs Foggy Geezer.
Jag hann aldrig utnyttja/kolla in vilorum, duschutrymmen mm.

Slutbedömning
En bra lounge, men kändes som dom gick lite på slapp halvfart. I en sådan lounge förväntar jag mig bättre information/koll på väntetider, en vassare bartender, tilltugg till drinken mm.
Och det är rätt omständligt/tidskrävande att behöva ta sig fram och tillbaka mellan terminalerna.

Har man gott om tid (minst 3,5 timme) och inga andra Terminal 5 alternativ än ingen lounge/SAS loungen är det klart värt det. Har man tillgång till en OK lounge på Terminal 5 skulle jag nog stanna där nästa gång om den inte är överfull.

(Dom i loungen hade ingen information alls om ev bussar. Ut till tåget och in genom ny säkerhetskontroll var enda alternativet enligt dom)

a5.jpg


a1.jpg


a2.jpg


a3.jpg


a4.jpg


2022-05-20 Chicago LGC_4977 (1500px).jpg
 
Toppen