Robster skrev:Ja,https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdfhär har ju amex själv info om Covid-19."Jag vill inte längre resa utomlands eftersom jag är orolig för spridningen av viruset. Kan jag avboka resan? Avbokningsskyddet gäller endast då regeringen avråder från att resa till ett land eller en region. Försäkringens villkor omfattar inte ovilja mot att resa.""Under vilka omständigheter kan jag få kompensation om jag avbokar min resa? Vi kommer att behandla anspråk från kunder som:1. ska besöka en plats som regeringen har bett människor att undvika 2. ska resa till en plats som är försatt i karantän (lockdown) 3. missar sitt flyg på grund av obligatorisk karantän 4. har ett läkarintyg som avråder från att resa på grund av deras medicinska tillstånd.Vi kommer inte att lösa ersättningskrav om flygbolaget eller hotellet själva har en policy för återbetalning eller resekredit.Alla anspråk är föremål för godkännande."Så det är väl bara att lämna ett anspråk då.Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:Verkar mycket underligt, tvivlar på att de har rätt att göra så, men jag bokar aldrig via byrå så har dålig koll på dem.Klicka för att utvidga...
ZZZebra skrev:@MXPDet låter här som det är Ticket som ser en möjlighet att få betalt för sitt arbete. Om flighten är inställd av SAS så tar de garanterat inte betalt. Jag skulle vänt mig till resebyrån och frågat varför de tar handpenningen när de inte leverar någon tjänst. Eller så tycker de att de gjort det i och med att de genomfört en bokning. Och det finns inget som förbjuder en resebyrå att ta betalt för sitt arbete.Ser ut som vi har två exempel till ovan varför man skall undvika resebyråer in i det längstaKlicka för att utvidga...
MXP skrev:Nu ställt frågan till resebolaget hur det kommer sig att de kan ta fullt betalt för en inställd flight, om flyget nu då skulle ställas in.Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Flighten är inte inställd ännu, eller?Klicka för att utvidga...
MXP skrev:Förlåt, du har helt rätt. Vi talar om vad som skulle hända förutsatt att flighten blir inställd. Då hävdar Ticket alltså att de inte kan garantera någon återbetalning och det är vad jag ifrågasätter.Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.Utifrån utslag HD"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.Klicka för att utvidga...
ZZZebra skrev:@SebbehDet här var ju gällande din biljett. Som synes går Thai ut med att det återbetalar alltKlicka för att utvidga...
Valley skrev:Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.Utifrån utslag HD"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.Klicka för att utvidga...
MXP skrev:För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:
Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.
Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.
Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.
Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.
Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.
Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.Klicka för att utvidga...
Har du testat länkarna KLM skickar? Det är hart när omöjligt att få kontakt med en människa på KLM. Och som du säger, de är inte pigga på att betala ut riktiga pengar.Valley skrev:KLM vill inte svara via Whatsapp. En av de kanaler de kräver skall användas.Förvisso är de överhopade med jobb. Men känslan är att man skall tvinga in oss att plocka en voucher.Klicka för att utvidga...
Nemo skrev:Har du testat länkarna KLM skickar? Det är hart när omöjligt att få kontakt med en människa på KLM. Och som du säger, de är inte pigga på att betala ut riktiga pengar.Fare conditions:KLM My TripRequest a voucher:Latest flight information - KLM.comRequest a refund:http://klmf.ly/1gGst9GKlicka för att utvidga...
Travel skrev:HejHar inte hittat någon tråd om British Airways.Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.Någon med erfarenhet kring hur man löser det?Har betalat med cash + aviosKlicka för att utvidga...