UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Jag fick mejl nu från BRA att de ställt in första benet på Kalmar-Bromma-Torp/Sandefjord och att jag fått en tillgodobiljett. Har skrivit till kundtjänst att jag vill ha återbetalning. Återkommer med resultat.
 
Robster skrev:Ja,https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdfhär har ju amex själv info om Covid-19."Jag vill inte längre resa utomlands eftersom jag är orolig för spridningen av viruset. Kan jag avboka resan? Avbokningsskyddet gäller endast då regeringen avråder från att resa till ett land eller en region. Försäkringens villkor omfattar inte ovilja mot att resa.""Under vilka omständigheter kan jag få kompensation om jag avbokar min resa? Vi kommer att behandla anspråk från kunder som:1. ska besöka en plats som regeringen har bett människor att undvika 2. ska resa till en plats som är försatt i karantän (lockdown) 3. missar sitt flyg på grund av obligatorisk karantän 4. har ett läkarintyg som avråder från att resa på grund av deras medicinska tillstånd.Vi kommer inte att lösa ersättningskrav om flygbolaget eller hotellet själva har en policy för återbetalning eller resekredit.Alla anspråk är föremål för godkännande."Så det är väl bara att lämna ett anspråk då.Klicka för att utvidga...


Har nu fått första svaret från KLM (Whttsapp). I princip verkar det vara ett rent (robotiserat?) standardsvar. Enbart en upprepning om att ifall jag är godkänd för voucher, bla, bla, bla, skall jag, bla, bla, bla...............

Allt av information man skriver om att jag skall inkomma med finns redan med i mitt första inlägg.

Tog nästan 1,5H innan svaret kom. Får se om det går fortare med mitt svar nr. 2
 
Canadien skrev:Verkar mycket underligt, tvivlar på att de har rätt att göra så, men jag bokar aldrig via byrå så har dålig koll på dem.Klicka för att utvidga...


Första och (om det behöver förtydligas) sista gången jag gör det själv. Svaret är att Ticket i sin tur måste ansöka om en återbetalning ifrån SAS och det hävdar de är långt ifrån säkert att det går igenom.
 
ZZZebra skrev:@MXPDet låter här som det är Ticket som ser en möjlighet att få betalt för sitt arbete. Om flighten är inställd av SAS så tar de garanterat inte betalt. Jag skulle vänt mig till resebyrån och frågat varför de tar handpenningen när de inte leverar någon tjänst. Eller så tycker de att de gjort det i och med att de genomfört en bokning. Och det finns inget som förbjuder en resebyrå att ta betalt för sitt arbete.Ser ut som vi har två exempel till ovan varför man skall undvika resebyråer in i det längstaKlicka för att utvidga...


Den frågan ska absolut ställas då det inte är gjort än. Problemet just nu är ju att flighten är först 2/5 så ingenting är inställt av SAS ännu så där gissar jag att de har ryggen fri just nu. För att kunna löpa linan ut så att säga måste vi slutbetala alla platserna senast imorgon, Ticket menar då att de inte kan garantera att vi får pengarna tillbaka även om SAS ställer in sina flighter. Så just nu väljer jag mellan att ta förlusten på 12000kr i handpenning eller riskera en betydligt större förlust om en månad eller två.



Som i tidigare post - första gången jag använder en resebyrå och enda gången jag använder en resebyrå.
 
Nu ställt frågan till resebolaget hur det kommer sig att de kan ta fullt betalt för en inställd flight, om flyget nu då skulle ställas in.
 
Valley skrev:Flighten är inte inställd ännu, eller?Klicka för att utvidga...


Förlåt, du har helt rätt. Vi talar om vad som skulle hända förutsatt att flighten blir inställd. Då hävdar Ticket alltså att de inte kan garantera någon återbetalning och det är vad jag ifrågasätter.
 
MXP skrev:Förlåt, du har helt rätt. Vi talar om vad som skulle hända förutsatt att flighten blir inställd. Då hävdar Ticket alltså att de inte kan garantera någon återbetalning och det är vad jag ifrågasätter.Klicka för att utvidga...


Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.

Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.



Utifrån utslag HD

"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.



Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.

Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.
 
Valley skrev:Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.Utifrån utslag HD"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.Klicka för att utvidga...


Tack för mycket bra information.
 
ZZZebra skrev:@SebbehDet här var ju gällande din biljett. Som synes går Thai ut med att det återbetalar alltKlicka för att utvidga...


yes, resebyrån hävdade att det är thai så dom vill ha en pengasumma. Min bekanta pratade med sitt försäkringsbolag som sa att dom betalar mellanskillnaden. Så det löste sig. Tack för hjälpen
 
Valley skrev:Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.Utifrån utslag HD"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.Klicka för att utvidga...


För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:



Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.

Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.

Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.



Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.

Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.



Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.
 
KLM vill inte svara via Whatsapp. En av de kanaler de kräver skall användas.

Förvisso är de överhopade med jobb. Men känslan är att man skall tvinga in oss att plocka en voucher.
 
MXP skrev:För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:

Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.

Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.

Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.



Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.

Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.

Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.Klicka för att utvidga...


Fast du hade varit i samma situation om du gjort din gruppbokning direkt med SAS;



* Flygbolaget tar in en handpenning på 10-20% vid gruppbokning.

* Ett visst antal dagar innan avgång skall biljetter ställas ut och slutbetalas.

* Biljetterna är inte avbokningsbara och handpenning brinner inne om inte biljett slutbetalas / ställs ut.



Vid ev cancellerad flight återbetalas biljetten.



Att det kan vara smidigare att ha och göra direkt med SAS är helt klart men reglerna för gruppbiljetter skiljer sig inte åt, det är inget hitte på från tickets sida.
 
Valley skrev:KLM vill inte svara via Whatsapp. En av de kanaler de kräver skall användas.Förvisso är de överhopade med jobb. Men känslan är att man skall tvinga in oss att plocka en voucher.Klicka för att utvidga...
Har du testat länkarna KLM skickar? Det är hart när omöjligt att få kontakt med en människa på KLM. Och som du säger, de är inte pigga på att betala ut riktiga pengar.


Fare conditions: KLM My Trip
Request a voucher: Latest flight information - KLM.com
Request a refund: http://klmf.ly/1gGst9G
 
Galet på KLM nu. Tutar bara upptaget på Guldlinjen.



Edit: Ring istället det holländska numret på Skype och välj engelska.



+31 20 474 7747
 
Hej

Har inte hittat någon tråd om British Airways.

Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.

Någon med erfarenhet kring hur man löser det?

Har betalat med cash + avios
 
Travel skrev:HejHar inte hittat någon tråd om British Airways.Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.Någon med erfarenhet kring hur man löser det?Har betalat med cash + aviosKlicka för att utvidga...


Jag betalade en biljett LHR-ARN med cash



Den ställdes in,

Ringde in till deras lokala Hong Kong-nummer(bor i HK)

Fick svar efter 2 minuter. Full refund kirrad på 3 minuter

Pengarna åter på amex efter 7-10 dagar
 
@Nemo

Gick inte att få något annat än en voucher verkar det som. Har i a f plockat en sådan med anmärkning jag kräver full återbetalning.

Nu får vi se vad A'x försäkringen säger



I övrigt har jag väntat på svar i WhatsApp i 28H 39Min nu.
 
Back
Top