Robster skrev:"
Under vilka omständigheter kan jag få kompensation om jag avbokar min resa? Vi kommer att behandla anspråk från kunder som:1. ska besöka en plats som regeringen har bett människor att undvika 2. ska resa till en plats som är försatt i karantän (lockdown) 3. missar sitt flyg på grund av obligatorisk karantän 4. har ett läkarintyg som avråder från att resa på grund av deras medicinska tillstånd.Vi kommer inte att lösa ersättningskrav om flygbolaget eller hotellet själva har en policy för återbetalning eller resekredit.Alla anspråk är föremål för godkännande."Så det är väl bara att lämna ett anspråk då.Klicka för att utvidga...
Här måste man ju kolla alternativen:
1. Om flyget går så gäller ju normala avbokningsregler
2. Om flyget är inställt så har man rätt enligt EU-förordningen att få tillbaka pengarna.
Kruxet är att alla bolag inte följer detta för närvarande, mina erfarenheter är (samtliga baserade på att flygbolaget ställt in avgångarna):
1. SAS + Lufthansa, betalar tillbaka men meddelar att det kan dröja pga hög arbetsbelastning
2. Swiss, vägrar återbetalning trots att det stod på deras hemsida (togs bort någon gång efter fredag lunch) att detta skulle göras om Swiss ställde in. Agenterna hävdade i förra veckan att det fanns interna riktlinjer som gjorde att de inte kunde göra återbetalning. Detta har jag även fått skriftligt (sparar jag som underlag om jag måste göra ett ärende av det)
3. TAP, avgång först i maj så ligger on hold tills vidare och medan jag bråkar med Swiss
I Swiss (och Lufthansagruppen) så är det så att man inte behöver avboka sin biljett utan man kan få ombokning/voucher även efter avgång. Så jag kommer göra ett försök till med Swiss om återbetalning men inte avboka min biljett.
Fungerar inte det räknar jag med att i första hand åberopa Konsumentkreditlagens §29 som i ett stycke säger:
Vid kreditköp har konsumenten rätt att framställa samma invändningar mot kreditgivaren som denne kan göra mot säljaren enligt 29 § konsumentkreditlagen (2010:1846). Det innebär till exempel att kreditgivaren kan komma att få stå till svars gentemot konsumenten om säljaren inte levererar den köpta varan. ...
Källa:
Invändningsrätten vid kreditköp | Konsumentverket
Därmed så borde man kunna ställa krav mot kreditkortsutgivaren. Notera dock att det kräver att man betalat med kreditkort och inte bankkort eller liknande. Men jag har ännu inte hört hur min kreditkortsgivare ställer sig till detta.
Men kanske har någon juridisk bevandrad person på forumet några andra bra tips?