Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Enligt konsumentverket så har du rätt till återbetalning i pengar inom 7 dagar. Spelar ingen roll när eller varför resan ställdes in.

Från Inställt flyg - Konsument Europa

"Flygbolaget ska alltid erbjuda dig valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.

Om du väljer återbetalning är flygbolaget är skyldigt att betala ut dina biljettkostnader inom 7 dagar. Det ska ske kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Om du går med på det kan flygbolaget återbetala biljetten genom tillgodokvitton eller på annat sätt."

Vad svar KLM och Amex om det?

Nu hade jag ju inte den infon när jag pratade med Amex, men de hänvisade bara till flygbolaget och beskedet var tydligt "om du får kompensation från flygbolaget (i form av voucher i detta fall) så kan vi inte göra något. Om flygbolaget däremot inte ville betala någon ersättning skulle jag höra av mig igen... Känns stökigt detta!

EDIT KLM går inte att få kontakt med, så jag vet inte vad de säger.

Ja, https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdf här har ju amex själv info om Covid-19.

"Jag vill inte längre resa utomlands eftersom jag är orolig för spridningen av viruset. Kan jag avboka resan?
Avbokningsskyddet gäller endast då regeringen avråder från att resa till ett land eller en region. Försäkringens villkor omfattar inte ovilja mot att resa."

"Under vilka omständigheter kan jag få kompensation om jag avbokar min resa?
Vi kommer att behandla anspråk från kunder som:
1. ska besöka en plats som regeringen har bett människor att undvika 2. ska resa till en plats som är försatt i karantän (lockdown) 3. missar sitt flyg på grund av obligatorisk karantän 4. har ett läkarintyg som avråder från att resa på grund av deras medicinska tillstånd.
Vi kommer inte att lösa ersättningskrav om flygbolaget eller hotellet själva har en policy för återbetalning eller resekredit.
Alla anspråk är föremål för godkännande."

Så det är väl bara att lämna ett anspråk då.

1. ska besöka en plats som regeringen har bett människor att undvika 2. ska resa till en plats som är försatt i karantän (lockdown) 3. missar sitt flyg på grund av obligatorisk karantän 4. har ett läkarintyg som avråder från att resa på grund av deras medicinska tillstånd.
Vi kommer inte att lösa ersättningskrav om flygbolaget eller hotellet själva har en policy för återbetalning eller resekredit.

Här måste man ju kolla alternativen:

1. Om flyget går så gäller ju normala avbokningsregler
2. Om flyget är inställt så har man rätt enligt EU-förordningen att få tillbaka pengarna.

Kruxet är att alla bolag inte följer detta för närvarande, mina erfarenheter är (samtliga baserade på att flygbolaget ställt in avgångarna):

1. SAS + Lufthansa, betalar tillbaka men meddelar att det kan dröja pga hög arbetsbelastning
2. Swiss, vägrar återbetalning trots att det stod på deras hemsida (togs bort någon gång efter fredag lunch) att detta skulle göras om Swiss ställde in. Agenterna hävdade i förra veckan att det fanns interna riktlinjer som gjorde att de inte kunde göra återbetalning. Detta har jag även fått skriftligt (sparar jag som underlag om jag måste göra ett ärende av det)
3. TAP, avgång först i maj så ligger on hold tills vidare och medan jag bråkar med Swiss

I Swiss (och Lufthansagruppen) så är det så att man inte behöver avboka sin biljett utan man kan få ombokning/voucher även efter avgång. Så jag kommer göra ett försök till med Swiss om återbetalning men inte avboka min biljett.

Fungerar inte det räknar jag med att i första hand åberopa Konsumentkreditlagens §29 som i ett stycke säger:

Vid kreditköp har konsumenten rätt att framställa samma invändningar mot kreditgivaren som denne kan göra mot säljaren enligt 29 § konsumentkreditlagen (2010:1846). Det innebär till exempel att kreditgivaren kan komma att få stå till svars gentemot konsumenten om säljaren inte levererar den köpta varan. ...

Källa: Invändningsrätten vid kreditköp | Konsumentverket

Därmed så borde man kunna ställa krav mot kreditkortsutgivaren. Notera dock att det kräver att man betalat med kreditkort och inte bankkort eller liknande. Men jag har ännu inte hört hur min kreditkortsgivare ställer sig till detta.

Men kanske har någon juridisk bevandrad person på forumet några andra bra tips?

Ja, https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdf här har ju amex själv info om Covid-19.

"Jag vill inte längre resa utomlands eftersom jag är orolig för spridningen av viruset. Kan jag avboka resan?
Avbokningsskyddet gäller endast då regeringen avråder från att resa till ett land eller en region. Försäkringens villkor omfattar inte ovilja mot att resa."

I det här fallet är det inte AmEx reseförsäkring AXA du ska vända dig till. Du ska ringa direkt till AmEx vanliga kundtjänst och reklamera köpet.

KLM följer inte EUs regel 261/2004 samt den uppdaterade revisionen gällande Covid-19, där det framgår glasklart att KLM skall betala tillbaka alla pengar och inte i form av någon voucher om ditt flyg är inställt.

Edit: lite nr2 på bollen - men som @ZZZebra skriver ovan skall du åberopa konsumentkreditlagen.

Last edited:
Här måste man ju kolla alternativen:

1. Om flyget går så gäller ju normala avbokningsregler
2. Om flyget är inställt så har man rätt enligt EU-förordningen att få tillbaka pengarna.

Kruxet är att alla bolag inte följer detta för närvarande, mina erfarenheter är (samtliga baserade på att flygbolaget ställt in avgångarna):

1. SAS + Lufthansa, betalar tillbaka men meddelar att det kan dröja pga hög arbetsbelastning
2. Swiss, vägrar återbetalning trots att det stod på deras hemsida (togs bort någon gång efter fredag lunch) att detta skulle göras om Swiss ställde in. Agenterna hävdade i förra veckan att det fanns interna riktlinjer som gjorde att de inte kunde göra återbetalning. Detta har jag även fått skriftligt (sparar jag som underlag om jag måste göra ett ärende av det)
3. TAP, avgång först i maj så ligger on hold tills vidare och medan jag bråkar med Swiss

I Swiss (och Lufthansagruppen) så är det så att man inte behöver avboka sin biljett utan man kan få ombokning/voucher även efter avgång. Så jag kommer göra ett försök till med Swiss om återbetalning men inte avboka min biljett.

Fungerar inte det räknar jag med att i första hand åberopa Konsumentkreditlagens §29 som i ett stycke säger:

Vid kreditköp har konsumenten rätt att framställa samma invändningar mot kreditgivaren som denne kan göra mot säljaren enligt 29 § konsumentkreditlagen (2010:1846). Det innebär till exempel att kreditgivaren kan komma att få stå till svars gentemot konsumenten om säljaren inte levererar den köpta varan. ...

Källa: Invändningsrätten vid kreditköp | Konsumentverket

Därmed så borde man kunna ställa krav mot kreditkortsutgivaren. Notera dock att det kräver att man betalat med kreditkort och inte bankkort eller liknande. Men jag har ännu inte hört hur min kreditkortsgivare ställer sig till detta.

Men kanske har någon juridisk bevandrad person på forumet några andra bra tips?

Bra tips, tack.

Gäller detta även om man köpt en biljett med sitt kreditkort men då biljetten är utställt på en annan person? T.ex. Familjemedlem eller liknande.

Har en hopplös situation där jag köpt biljetter på aireuropa.com och betalt med Amex Elite. Finns ingen e-postadress eller någonting, bara ett spanskt telefonnummer som är omöjligt att komma fram på. Har fått inställt flyg och "erbjudande" om voucher eller ombokning. Jag har iaf hittat en claim form på deras hemsida, men den går bara att använda retroaktivt, dvs jag måste vänta till efter båda flighterna skulle ha genomförts.. Hur skulle ni ha agerat i det här läget? Vända sig till Amex?

Har varit i kontakt med TAP nu x flera som ger mig typ 4 val:
1) Ombokning till en annan rutt samma dag
2) Ombokning till ett annat datum och betala mellanskillnaden själv
3) Få en voucher,
4) Avbeställa biljetterna och betala 200€/biljett

Inte intresserad av något av dem och har enligt EU261/2004 rätt till full återbetalning då de ställt in min flight. Har försökt förklara detta men bara goddag yxskaft svar. Sammanfattande allt i senaste mailet till TAP och lade till Portuguese Civil Aviation Authority som kopia-mottagare - som startade ett case direkt (TAP ska svara inom 30 arbetsdagar, fick jag som mailsvar). Har gott om tid innan flighten avgår i mitten av maj. Men fortsätter TAP bråka kommer jag göra en reklamation via AmEx.

Efter mycket fortsatta goddag yxskaft svar från TAP, tröttnade jag. Har nu reklamerat köpet hos AmEx. Inga problem att lägga upp ärendet och kommer bli kontaktad av reklamationsavdelningen hos AmEx per email. Behöver inte heller betala pengarna för transaktionen som kommer på månadens faktura (biljetten är inköpt i början av februari).
Har även ett separat ärende pågående hos Portugiska myndigheter, där jag idag har skickat in dem information de efterfrågat. Får se vilket som går snabbast.

Jag ombokade tre egentligen icke ombokningsbar Thaiairways biljetter med resebyrå, fick betala 2000:- för ombokningen, De är väl en smäll man får ta?

Har Airasia inrikes biljetter i Thailand som jag har ansökt om att få en rese kredit hos dem, Skall bli intresant hur det kommer gå, de är inte direkt enkla att ha och göra med och flygen är ej inställda. Om de ej vill göra det är det någon ide att kontakta AMEX ?

Fick nu svar från mitt hotell i Sevilla...
Var ungefär vad jag väntade mig... :(

Men nu blir det kortreklamation. Vi har betalt för en tjänst, tjänsten kan inte levereras.
Blir spännande...

From: Info Sevilla Hotel Casa1800 <info@hotelcasa1800.com>
Date: Monday, 23 March 2020 at 20:40
To: TXXXX
Subject: RE: Hotel Casa 1800 Sevilla

Dear Mr. XXXX,

We hope this email find you well.

Our Deputy Manager has been trying to reach you on several occasions during the day but without success.

Due to this Coronavirus situation that is spreading so fast and affecting so badly to everybody you will not be able to travel and reach our destiny and neither we will be able to host you. It is not your fault, neiter is ours.

Therefore, instead of following the booking terms that you choose for your reservation which were non refundable, we are pleased to offer 1 year to keep the total amount charged as a deposit, without applying any kind of penalty.

Please we are looking forward to hearing from you.

Kind Regards.

Jag ombokade tre egentligen icke ombokningsbar Thaiairways biljetter med resebyrå, fick betala 2000:- för ombokningen, De är väl en smäll man får ta?

Har Airasia inrikes biljetter i Thailand som jag har ansökt om att få en rese kredit hos dem, Skall bli intresant hur det kommer gå, de är inte direkt enkla att ha och göra med och flygen är ej inställda. Om de ej vill göra det är det någon ide att kontakta AMEX ?
'

Vad är det som Air Asia inte levererar och som du vill reklamera?

Jag tolkar din text ovan att AirAsias flyg går som vanligt men du kan inte ta dig till avgången. Om min tolkning stämmer så har ju säljaren levererat tjänsten enligt avtal, att du inte kan ta dig dit är inget skäl att reklamera tjänsten.

I vissa fall så kan ett försäkringsmoment falla ut på ditt kredit/betalkort, men då får du läsa vad reseförsäkringen täcker för just ditt kort. För Amex hittar du dem här: Fullständiga försäkringsvillkor | Reseförsäkring | Amex Sverige

En del bolag har förståelse och har ett ekonomiskt läge som möjliggör utbetalning. Med tur så får du återbetalning från AirAsia, om inte så bedömer jag att din bästa chans är att få voucher/resekrediter hos dem. Återkoppla gärna hur det gick för dig!

Toppen