Enligt konsumentverket så har du rätt till återbetalning i pengar inom 7 dagar. Spelar ingen roll när eller varför resan ställdes in.
Från Inställt flyg - Konsument Europa
"Flygbolaget ska alltid erbjuda dig valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.
Om du väljer återbetalning är flygbolaget är skyldigt att betala ut dina biljettkostnader inom 7 dagar. Det ska ske kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Om du går med på det kan flygbolaget återbetala biljetten genom tillgodokvitton eller på annat sätt."
Vad svar KLM och Amex om det?
Nu hade jag ju inte den infon när jag pratade med Amex, men de hänvisade bara till flygbolaget och beskedet var tydligt "om du får kompensation från flygbolaget (i form av voucher i detta fall) så kan vi inte göra något. Om flygbolaget däremot inte ville betala någon ersättning skulle jag höra av mig igen... Känns stökigt detta!
EDIT KLM går inte att få kontakt med, så jag vet inte vad de säger.