UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Hej



Har en bekant som har biljetter till Thailand i påsk. Resan är med Thai, biljetterna köpta via en resebyrå. Nu har thai ställt in hemresan men flyger än när utresan ska ske. Om man inte kan flyga hem är man inte berättigad till full refund? Resebyrån erbjuder ungefär 75% tillbaka i dagsläget.



Allt är betalt med Amex Gold. Ställ frågor om ni behöver mer förtydligande.
 
Sebbeh skrev:Resebyrån erbjuder ungefär 75% tillbaka i dagsläget.Klicka för att utvidga...
Det är inte ovanligt att resebyråer tar ut olika avgifter som då riskerar att minska summan du får tillbaka. Det är bland annat därför man i möjligaste mån skyr dem som pesten och undviker att boka genom resebyrå utan alltid försöker boka direkt med flygbolaget om det går.
 
Sebbeh skrev:HejHar en bekant som har biljetter till Thailand i påsk. Resan är med Thai, biljetterna köpta via en resebyrå. Nu har thai ställt in hemresan men flyger än när utresan ska ske. Om man inte kan flyga hem är man inte berättigad till full refund? Resebyrån erbjuder ungefär 75% tillbaka i dagsläget.Allt är betalt med Amex Gold. Ställ frågor om ni behöver mer förtydligande.Klicka för att utvidga...


Reglerna säger:



TICKET REFUND (Article 8 Regulation 261/2004)

Regulation 261/2004 provides that airlines must refund your ticket no later than 7 days after the scheduled flight by bank transfer. You are entitled to a refund of both your outward and return flights if the return flight is cancelled and to a refund of your return flight if you have already flown your outward flight.



Tolkar som att det fetstilta (min fetning) är det du kan åberopa.



Men är det Thai som inte vill ge full återbetalning eller är det resebyrån som tycker sig ha lagt ner ett arbete som de vill ha betalt för? Har ni något meddelande från Thai som säger att de inte betalar tillbaka hela biljetten?



Edit: 2:a på bollen



 
Berglund skrev:Det är inte ovanligt att resebyråer tar ut olika avgifter som då riskerar att minska summan du får tillbaka. Det är bland annat därför man i möjligaste mån skyr dem som pesten och undviker att boka genom resebyrå utan alltid försöker boka direkt med flygbolaget om det går.Klicka för att utvidga...


Så rent teoretiskt så betalar thai tillbaka allt i det här fallet.



Angående resebyrån, han är trevlig och duktig och varit hjälpsam förr när det kommer till Thai bokningar. Men jag skulle ändå följt rådet att inte boka via resebyrå, eller det har jag aldrig gjort hittills.



[edit]: skulle man kunna vända det med amex eftersom man köpt en resa som resebyrån i det här fallet inte kan leverera?



[edit 2]: lite het på gröten. Resebyrån har sagt att det är eftersom utresan flygs som dom måste betala en viss summa. Gav inget sken av att dom ska ha en avgift. Men informerade om eu lagen och dom skulle vända detta med resebyrån imorgon. Vi får se hur det går. Tack för hjälpen.
 
Sebbeh skrev:Resebyrån har sagt att det är eftersom utresan flygs som dom måste betala en viss summa.Klicka för att utvidga...
Fast har man köpt en tur- och returresa så är det en sådan som gäller. Det går inte att göra om den till en enkelbiljett efter eget skön. I så fall är det förändrade villkor, vilket i sig är skäl för annullering av kontraktet och sedemera återbetalning.
 
Äntligen lite tur. Hotellet i Frankfurt som var bokat via Hotels by SAS var ej avbokbart.

Blivit ändrat till: Gratis avbokning.



Min flygbokning på SAS hemsida ARN - FRA har bara försvunnit [under mina bokningar]

Någon som varit med om det och varför?

Mina andra bokningar finns kvar.
 
toer00 skrev:Fick nu svar från mitt hotell i Sevilla...Var ungefär vad jag väntade mig...Men nu blir det kortreklamation. Vi har betalt för en tjänst, tjänsten kan inte levereras.Blir spännande...From: Info Sevilla Hotel Casa1800 <[email protected]>Date: Monday, 23 March 2020 at 20:40To: TXXXXSubject: RE: Hotel Casa 1800 SevillaDear Mr. XXXX,We hope this email find you well.Our Deputy Manager has been trying to reach you on several occasions during the day but without success.Due to this Coronavirus situation that is spreading so fast and affecting so badly to everybody you will not be able to travel and reach our destiny and neither we will be able to host you. It is not your fault, neiter is ours.Therefore, instead of following the booking terms that you choose for your reservation which were non refundable, we are pleased to offer 1 year to keep the total amount charged as a deposit, without applying any kind of penalty.Please we are looking forward to hearing from you.Kind Regards.Klicka för att utvidga...


Själv har jag inte fått svar från hotellet. Återkoppla gärna angående reklamationen. Lycka till!
 
MXP skrev:Jag behöver lite experthjälp/erfarenhet att bemöta en situation jag hamnat i med en resebyrå gällande rådande situation. Jag har en flygbokning via Ticket för en resa till Malaga i början av maj för en grupp på 12 personer. Som läget ser ut vill Ticket (och mig själv inkluderat) avboka denna bokning. Alternativen jag har fått från Ticket innebär båda en stor kostnad för mig och jag undrar om mina rättigheter/möjligheter i detta läge. Jag har läst villkor osv vilket säger mig väldigt lite (troligen är jag värdelös på det) och försökt läsa igenom denna tråd och tror jag förstår. Men innan jag ger mig in i en diskussion med Ticket vill jag ha mer på fötterna.Valen jag har fått:Avboka resan nu och då brinner handpenningen (1200kr per plats) inne.Betala in resterande summa för biljetterna och på så vis säkra biljetterna i maj, fortsätter UDs eller Spaniens regler gälla då kommer hela summan brinna inne men jag får möjligheten att ansöka om återbetalning - vet ej vart den återbetalningen ska komma ifrån.Jag måste själv varit väldigt naiv då jag suttit still i båten och tagit för givet om resan inte skulle gå att genomföra skulle återbetalning lösa sig. Jag har även läst om att möjligheten ska finnas att ansöka om återbetalning från kortutgivaren när resan inte genomförs, då resan är betald med Mastercard borde jag ha den möjligheten. Men jag kanske bara griper efter halmstrån där.Edit: För att förtydliga är detta alltså inte en paketresa utan innefattar endast flyg vilket gör mig mindre hoppfull om alternativ.Klicka för att utvidga...


Bumpar min egen fråga lite grann - spenderade större delen igår av att leta alternativ men hittar 0 och ingenting som talar för mig. Vad det verkar är det bara att låta pengarna brinna inne och le.
 
MXP skrev:Bumpar min egen fråga lite grann - spenderade större delen igår av att leta alternativ men hittar 0 och ingenting som talar för mig. Vad det verkar är det bara att låta pengarna brinna inne och le.Klicka för att utvidga...


Du kan ju chansa på att flighterna blir inställda även i Maj. Betala isåfall in fulla beloppet nu så att ni fullföljt er del av avtalet, när de sedan ställs in har ni rätt till full återbetalning.
 


23 mars 2020

På grund av coronaviruset är Thai Airways International tvungna att ställa in ett flertal avgångar på hela linjenätet. Från och med 01 april 2020 – 24 oktober 2020 är alla TG961/960 Stockholm - Bangkok - Stockholm avgångar inställda. TG951/950 Köpenhamn – Bangkok – Köpenhamn är inställd mellan 01 april 2020 – 31 maj 2020 men förväntas återuppta sin dagliga flygning från och med 01 juni 2020.



För passagerare med bokningar under denna period gäller följande:



PASSAGERARE SOM EJ PÅBÖRJAT RESAN?

-Passagerare kan välja att boka om resan till ett nytt avgångsdatum utan ombokningskostnad efter den 24 oktober 2020 och resan måste vara avslutad innan 15 december.

-Passagerare kan välja att flyga via Köpenhamn, mellanskillnaden betalas av passageraren.

-Passagerare kan välja att avboka resan med full återbetalning.



Dvs Resebyrån kommer att få tilllbaka 100% av biljettens värde fr. THAI som sedan skall betalas tillbaka till dig 100%. Allt annat är bara för att de själva vill säkra sin del av kakan! Så var hård och hota med kortreklamation!
 
Canadien skrev:Du kan ju chansa på att flighterna blir inställda även i Maj. Betala isåfall in fulla beloppet nu så att ni fullföljt er del av avtalet, när de sedan ställs in har ni rätt till full återbetalning.Klicka för att utvidga...


Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.
 
MXP skrev:Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.Klicka för att utvidga...


De är inställda tom 24:e Oktober!
 
MXP skrev:Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.Klicka för att utvidga...
Verkar mycket underligt, tvivlar på att de har rätt att göra så, men jag bokar aldrig via byrå så har dålig koll på dem.
 
toer00 skrev:23 mars 2020På grund av coronaviruset är Thai Airways International tvungna att ställa in ett flertal avgångar på hela linjenätet. Från och med 01 april 2020 – 24 oktober 2020 är alla TG961/960 Stockholm - Bangkok - Stockholm avgångar inställda. TG951/950 Köpenhamn – Bangkok – Köpenhamn är inställd mellan 01 april 2020 – 31 maj 2020 men förväntas återuppta sin dagliga flygning från och med 01 juni 2020.För passagerare med bokningar under denna period gäller följande:PASSAGERARE SOM EJ PÅBÖRJAT RESAN?-Passagerare kan välja att boka om resan till ett nytt avgångsdatum utan ombokningskostnad efter den 24 oktober 2020 och resan måste vara avslutad innan 15 december.-Passagerare kan välja att flyga via Köpenhamn, mellanskillnaden betalas av passageraren.-Passagerare kan välja att avboka resan med full återbetalning.Dvs Resebyrån kommer att få tilllbaka 100% av biljettens värde fr. THAI som sedan skall betalas tillbaka till dig 100%. Allt annat är bara för att de själva vill säkra sin del av kakan! Så var hård och hota med kortreklamation!Klicka för att utvidga...


@Sebbeh Det här var ju gällande din biljett. Som synes går Thai ut med att de återbetalar allt




MXP skrev:Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.Klicka för att utvidga...


@MXP Det låter här som det är Ticket som ser en möjlighet att få betalt för sitt arbete. Om flighten är inställd av SAS så tar de garanterat inte betalt. Jag skulle vänt mig till resebyrån och frågat varför de tar handpenningen när de inte leverar någon tjänst. Eller så tycker de att de gjort det i och med att de genomfört en bokning. Och det finns inget som förbjuder en resebyrå att ta betalt för sitt arbete.





Ser ut som vi har två exempel till ovan varför man skall undvika resebyråer in i det längsta
 
Robster skrev:Jag hade resa bokad med KLM/AF - ARN-AMS-MAD och MAD-CDG-ARN. Alla flighter förutom AMS-MAD är inställda, utresa nu på lördag. Resan betald med Amex Premium. Jag ringde och kollade med Amex, de säger att eftersom KLM erbjuder voucher så kan Amex inte göra något.Klicka för att utvidga...


Har i princip dylikt ärende liggande hos Ax just nu.

Kunde åka till Amsterdam men flighten därifrån var inställd.

Blev ombedd att skicka in (dock inget löfte om accept under konversationen) med hänvisning till "avbruten resa"



Börjar min strid mot KLM idag för full återbetalning enligt regelverket.
 
Här kom också ett svar direkt från Hotellet - Residence Inn.

Allt har handlagts av Marriott centrala kundtjänst. Mycket nöjd med deras hantering i tid som denna.



"Dear Mr Valley,



Thank you for getting in touch with our customer care team.



Unfortunately, we are not able to move the reservation to any other hotel but we will be able to approve a refund for you.



As you can imagine we are inundated with cancellation and refund requests at the moment, please allow 30 days for the refund to be processed.



Thank you for your patience at this time.



Kind Regards,



Ellie"
 
Back
Top